اعتراف عجیب برنده جنجالی نوبل ادبیات

۱۳۹۸/۰۸/۲۰ - ۱۰:۲۵:۱۶
کد خبر: ۹۲۲۷۸۸
اعتراف عجیب برنده جنجالی نوبل ادبیات
پیتر هاندکه برنده جنجالی نوبل ادبیات امسال اعتراف کرد که در سال ۱۹۹۹ میلادی گذرنامه کشور یوگسلاوی را تحت رهبری اسلوبودان میلوشویچ گرفته است، او اما گفت هرگز شهروند یوگسلاوی نبوده است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، هاندکه روز جمعه ۱۷ آبان به روزنامه بلگراد گفت: یک گذرنامه مسافرتی برای رفتن به یوگسلاوی گرفتم اما هیچ وقت شهروند آنجا نبودم.

البته مشخص نیست هاندکه چگونه در سال ۱۹۹۹ گذرنامه کشور یوگسلاوی را دریافت کرده است، در آن زمان یوگسلاوی گذرنامه را به کسانی می داد که در ابتدا درخواست شهروندی کنند.

البته باید اشاره شود گذرنامه کشور یوگسلاوی تا پیش از آنکه در سال ۲۰۰۶ کشورهای صربستان و مونته نگرو از هم جدا شوند، اعتبار چندانی هم نداشت.

مقامات ایالت کارینتیا در اتریش، جایی که هاندکه پیش از عظیمت به فرانسه در آنجا زندگی می کرد، تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کرده اند، چون طبق قوانین اتریشی هایی که تابعیت کشور دیگری را می گیرند برای حفظ تابعیت اتریشی خود نیاز به کسب مجوز دارند.

هاندکه به دلیل حمایتش از صرب ها در دهه ۹۰ میلادی در خلال جنگ بوسنی با انتقادات شدیدی مواجه است. او بارها استدلال کرده بود که صرب ها در سال ۱۹۹۵ نسل کشی به راه نینداخته اند و ۸ هزار مسلمان بوسنی را قتل عام نکرده اند. هاندکه همچنین بارها و بارها در دهه ۹۰ به یوگسلاوی سفر کرده بود. وی در سال ۲۰۰۶ در مرگ اسلوبودان میلوشویچ که در زندان دادگاه جنایتهای جنگی سازمان ملل از دنیا رفت، سخنرانی کرده بود.

چند روز پیش بازمانده های جنگ بوسنی از کمیته نوبل خواسته بودند جایزه را از هاندکه پس بگیرد.

نظر شما