ماجرای اکران خصوصی!

۱۳۹۸/۰۹/۰۳ - ۰۳:۵۵:۰۰
کد خبر: ۹۲۶۳۹۷
ماجرای اکران خصوصی!
در سال‌های اخیر مد شده است که سینماداران و صاحبان فیلم با اکران خصوصی فیلم ها با حضور عوامل فیلم و مهمانان ویژه سعی بر این دارند که با استارت پر سر و صدا اکرانی موفق داشته باشند. با تنی چند از کارشناسان سینما در حوزه تهیه و تولید و اکران این موضوع را بررسی می کنیم.

سعید سیدزاده، تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا در ارتباط با تاثیر اکران‌های مردمی بر جذب مخاطبان گفت: فیلم‌ها باید جذابیت داشته باشند که احتیاجی به هیچ‌گونه کمک اضافی برای جذب مخاطبان نداشته باشند اما هنگامی که سینما به سمتی می‌رود که تبدیل به سینمای ویترینی می‌شود قاعدتا این اتفاق می‌افتد که بازیگر فیلم وارد سینما می‌شود و نمایش مد می‌دهد تا فیلم جذابیت پیدا کند.

او در ادامه افزود: به عقیده من دلیل آن این است که در سینما تمام جهان هم اینگونه هست بدین معنی که در آن طرف هم سینما نیست که برای مردم جذابیت دارد بلکه بازیگران و چهره‌ها برای آن‌ها جذاب هستند. اما اگر اثر فیلمی باشد که حرفی برای گفتن داشته باشد؛ مفهوم و محتوای آن حائز اهمیت است نه بازیگر و لباسی که می‌پوشد. بازیگر وظیفه‌اش ایفای نقشی است که نویسنده و کارگردان بر عهده او گذاشتند نه اینکه نمایش مد در سینما داشته باشد. متاسفانه به دلیل شرایطی که ایجاد شده، سینما از اصل خودش که قرار بود مخاطبانش را اقناع کند فاصله گرفته است. 

سیدزاده در ادامه بیان داشت: در سینما باید فیلم و حرف آن اهمیت داشته باشد و متاسفانه از هنرمند ارزشمند باشخصیت ما سوءاستفاده میکنیم متاسفانه فیلم نداریم و حرفی برای گفتن فیلم‌هایمان ندارد بدین خاطر حاشیه‌ها را قوی‌تر می کنیم یعنی بازیگر را که باید فقط یک ایفای نقش خوب از آن انتظار داشت را به او می‌گوئیم که کار حاشیه‌ای انجام دهد‌‌.

بازیگران با پوشش ضدفرهنگی خود در اکران ها جنجال به پا می‌کنند!

رضا سعیدی‌پور، مدیر پردیس سینمایی ایران مال، در ارتباط با تاثیر اکران‌های مردمی در فروش فیلم‌ها گفت: در تمام دنیای زمانی که فیلمی ساخته می‌شود به طور معمول برای آن فیلم افتتاحیه گرفته می‌شود و با عوامل فیلم هماهنگی مبنی بر حضورشان در شهرهای مختلف صورت می‌گیرد تا دیداری  با مخاطبان داشته باشند و این موضوع در ایران نیز وجود دارد  ما سعی داریم استاندارد های کشور خودمان و‌ جهان را رعایت کنیم. 

او در ادامه بیان داشت: در تمام دنیا مرسوم است بازیگران با لباس شخصیت‌های فیلم در مراسم حضور پیدا می‌کنند خصوصا فیلم های اکشنی که در هالیوود یا بالیوود ساخته می‌شوند به این خاطر که صحنه‌های آن فیلم‌ها برای مردم جذابیت داشته باشند. به‌طور مثال زمان اکران مردمی‌ فیلم‌های اکشن و فضابی به طور معمول بازیگران آن فیلم ها لباس کاراکترهای آن اثر که لباس های فضایی یا برخی اوقات خارج از عرف جامعه هست را می پوشند و مردم در کنار آنها می‌ایستند و عکس می‌گیرند اما متاسفانه در کشور ما بعضی بازیگران رعایت مسائل فرهنگی جامعه را نمی کنند و با لباس هایی در این اکران های مردمی حضور پیدامی کنند  که زیبنده آن محفل هنری و فرهنگی نیست و باعث ایجاد حاشیه می شوند.

سعیدی‌پور افزود: البته فکر می کنم این اتفاقات نباید رخ دهند و اگر این چند وقت اخیر چنین اتفاقاتی افتاده بیشتر به اتفاقات خوبی که در اکران های دیگر رخ داده توجه کنیم و اصل قضیه را زیر سوال نبریم.

او در پایان خاطرنشان کرد: به هر حال عوامل فیلم در جایی باید با مردم رو در رو شوند به این خاطر که فیلم کنسرت یا تئاتر نیست که تماشاچیان بازیگر را بر روی صحنه ببیند و بتواند ارتباط برقرار کنند و عکسی با آنها بگیرند فیلم ساخته می شود و ممکن است برای دو سال گذشته باشد و به تازگی اکران شود و مردم دسترسی به عوامل فیلم ندارند. در اکران های مردمی شرایط برای دیدار با عوامل و بازیگران فیلم فراهم است و حضور ستاره ها در اکران بخش کوچکی از این مراسم هست و اتفاقات خوبی در این اکران ها رخ می دهد، برای مردم به صورت دسته جمعی یک فیلم را همراه با عوامل آن کار در سالن های سینما تماشا کنند بسیار جذاب است.

اکران‌های خصوصی برای فیلم مخاطب می آوردند!

مسعود ردایی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون، در ارتباط با تاثیر اکران مردمی فیلم ها بر جذب مخاطبان گفت: مهمترین بخش اکران مردمی در مبحث تبلیغات فیلم است و این باعث می‌شود فیلم در شرایط بهتری از نگاه مردم قرار گیرد چراکه خبرهای مربوط به بازیگران تاحدی بیشتر جنبه عمومی در فضای مجازی دارد و در حال حاضر رویکرد مثبتی نسبت به فضای مجازی وجود دارد و این اخبار زمانی که پخش می‌شوند فیلم به صورت بهتری مورد توجه قرار می‌گیرد.

او در ادامه افزود: به طور مثال در فیلم «سال دوم دانشکده من» از اکران خصوصی استفاده نکردیم و فقط در مشهد اکران عمومی داشتیم و به عنوان همراهی در کنار تماشاگران حضور داشتیم عکس‌هایی گرفته شد و با مخاطبان صحبت کردیم. با اکران عمومی از شهر مشهد شروع کردیم و به زودی در شهرهای دیگر هم اکران عمومی خواهیم داشت و از برخی از این ریخت و پاش‌های اکران های خصوصی جلوگیری کردیم.

ردایی در پایان خاطرنشان کرد: اکران‌های مردمی به وضعیت ستاره محور بودن سینما دامن نمی‌زند به این دلیل که وقتی  می‌گوئیم ستاره محور شدیم این تعداد سوپراستارها  بسیار اندک است و خیلی اوقات با آثاری که بازی می‌کنند احساس می‌کنیم کاملا حق‌شان است که این شکل برای آنها وجود داشته باشد که آنها را سوپراستار خطاب کنیم بدین خاطر که موفق ظاهر شدند و به خوبی به ایفای نقش پرداختند و در شرایطی قرار دارند که باعث جلب توجه می‌شوند.

تاثیر اکران مردمی در فروش فیلم مقطعی است!

سجاد نوروزی، مدیر پردیس سینمایی آزادی، در ارتباط با تاثیر اکران‌های مردمی در خصوص جذب مخاطب برای فیلم‌ها گفت: برخی از اکران‌هایی که برگزار می‌شوند بسیار استاندارد و داخل چارچوب جامعه قرار دارند و تعداد اندکی از آن‌ها مشکل دارند. این موضوع وجود اکران مردمی در تمام دنیا وجود دارد و در تمامی جشنواره‌های معتبر بین‌المللی فیلم‌هایشان افتتاحیه دارند و در مراسم‌هایشان رنگ و بوی سنن وفرهنگ خود را حفظ می‌کنند.

او در ادامه بیان کرد: تاثیر اکران مردمی بر فروش فیلم به صورت مقطعی و جزئی در همان روز اکران است  به این دلیل که مخاطبانی که علاقمند به دیدن هنرمندان محبوب‌شان هستند درآن روز  به سینما می‌روند. در واقع میزان فروش بستگی به محتوا فیلم و اینکه تا چه میزان آن اثر نمایشی توانایی جذب اقشار گوناگون را دارد.

نوروزی تاکید داشت: اکران‌های مردمی اثر مقطعی و روزانه در ارتباط با فروش فیلم‌ها دارند و اثر ماندگار و جاودانه‌ای نمی‌گذارند و اینگونه نیست اگر فیلمی اکران مردمی خوبی داشته باشد فروش فیلم افزایش پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: به عقیده من سینمای ایران ستاره محور نیست، ضعف‌های بنیادینی در حوزه تولید دارد و تا این ضعف ها رفع نشوند باقی چیزها همانند یکدیگر است. 

نوروزی در پایان گفت: از تولید تا زمانی که فیلم اکران شود ممکن است این ضعف‌ها در زمان اکران هم دیده شوند. اساسا در تمام دنیا ابزارهای تبلیغاتی متنوعی برای عرضه فیلم هایشان در نظر می گیرند و صرفا اکران مردمی نیست و باید کمپین تبلیغاتی هر فیلم را بررسی کرد و نقاط قوت و ضعف آنها را پیدا کرد. لزوما اکران مردمی باعث بالاتر رفتن فروش یک فیلم نمی شود.

نظر شما