سکوتی موثرتر از فریاد!

۱۳۹۸/۰۸/۳۰ - ۰۴:۳۲:۱۴
کد خبر: ۹۲۶۴۱۶
سکوتی موثرتر از فریاد!
وقتی که همه به نفع هم در کنار هم سکوت را به فریاد ترجیح می دهیم.

سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا ؛ س رمایه اجتماعی یعنی مردم یک کشور با هدف و اعتقادی مشترک در کنار هم به اعتلای وطنشان فکر می کنند و در این مسیر هر کس با هر جایگاه و تخصص تاثیر خودش را دارد. دفاع مقدس، پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نمونه هایی از تاثیر ماندگار یک سرمایه اجتماعی است  که مام وطن در آن سر لوحه است و همه با هر سلیقه فصل الخطاب شان وطن شان است.

بدیهی است تمام اقشار یک جامعه می توانند با یک التهاب اجتماعی رفتاری متفاوت اما مناسب داشته باشند و این مسئله حق اجتماعی همه افراد است  اما  گاهی اوقات تصمیمی احساسی و به دور از هرگونه تفکر اقشار موثر از جمله سلبریتی ها نه تنها  موثر نبوده و معنای حمایت نمی دهد که آتشی به آتش ماجرا اضافه می کند. 

در فقره اعتراضات اخیر با هر نگاه و سلیقه ای افراد مختلف نظرات تخصصی و احساسی خود را ابراز کردند. حق واقعی هر انسان است که در شرایط مختلف به یک جریان اجتماعی معترض یا طرفدار آن باشد اما اینکه سبک اعتراض چقدر می تواند استاندارد باشد یا هدفی جدا از منویات فرد یا افراد را دنبال کند جای بحث است.

معمولا در اتفاقات و حوادث مختلف افراد با اهداف مختلف ورود می کنند که گاهی متاسفانه  این هدف نگاهی جز  خیر وصلاح آحاد مردم است و در حقیقت با صید ماهی از آب گل آلود، آب به آسیاب کسی جز مردم می ریزند و این نیازمند هوش و ذکاوت ماست که موج نگاه مان را به دست نا اهلان ندهیم!

متاسفانه گاهی اوقات پیش آمده که مردم عام  به واسطه محبوبیت و علاقه ای که به سلبریتی های یک جامعه دارند نا خواسته به مسیری می روند که هدفی در آن مشترک نیست! در این راه خوب است که در میان چهره های برتر اجتماعی الگو هایی را برگزینیم که با اعتقاد و علایق و خطوطقرمز عرفی و اخلاقی ما شبیه باشد نه اینکه بر طبل ما بکوبند و صدای خودشان را بشنوند!. 

بی تعارف باید بگوییم سلبریتی ها و چهره های محبوب جامعه در همه حال به خصوص تشکل ها وتصیم های مهم تاثیر گذار هستند و در حوادث مختلف اجتماعی و حتی جوی به کمک مردم کشورشان آمدند و به جز برخی در بعضی موارد مردم نیز از این پتانسیل معمولا منتفع شدند و البته این بار هوشمندانه تر از قبل  عمل کردند و درحقیقت اختلاف سلیقه داخلی را که حاوی اعتراضی اجتماعی بود به اشتراک با افرادی که از این فرصت به نفع خودشان سوءاستفاده می کردند نگذاشتند. پرواضح است که در چنین شرایطی سکوت معنادار می تواند تاثیری عمیق داشته باشد چراکه حرف نزده را بارها می توان گفت اما روغن ریخته به این راحتی ها جمع نمی شود.

در ماجرای این روزها که شاید هرکسی به دنبال آب ریختن به آسیاب خودش است و نگاه دلسوزانه و مردمی در همه اظهارنظرها محسوس نیست، صبر کردن و آرامش دادن به جامعه نسخه نزدیکتری به شفا است تا اینکه بخواهیم با نمایش های پوچ و دروغین مهره ای باشیم برای کیش و مات کردن خودمان. 

اعتراض و خواستن و نخواستن حق اجتماعی همه است اما مسیری دارد که نفعی در بیرون زدن از آن برای هیچ کس قابل تصور نیست! چه خوب که در روزهای سخت یکی تر شویم و اختلاف سلیقه خانوادگی را با شهری که تکلیفش با خودش معلوم نیست به اشتراک نگذاریم که تجربه نشان داده است که هر بار خودمان برای خودمان تصمیم گرفته ایم، محصول قابل دفاع بوده است.آرامش حق مردم است و امنیت لازمه زندگی ، خودمان آب را گل آلود نکنیم!

پیروز قهرمانی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز