افتتاح جشنواره آمستردام با فیلمی ایرانی

۱۳۹۸/۰۹/۰۱ - ۱۳:۴۸:۴۹
کد خبر: ۹۲۶۷۵۹
افتتاح جشنواره آمستردام با فیلمی ایرانی
سی‌ودومین جشنوره فیلم مستند آمستردام (ایدفا) که به عنوان مهم‌ترین رویداد سینمای مستند شناخته می‌شود، در اقدامی بی‌سابقه فیلمی از ایران را برای افتتاحیه‌اش به نمایش گذاشت. بر این اساس مستند «سایه‌های بی‌خورشید» ـ ساخته مهرداد اسکویی ـ در مراسم افتتاحیه ایدفا در شهر آمستردام به نمایش گذاشته شد.

 

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، مستند «سایه‌های بی خورشید» ساخته «مهرداد اسکویی» که در بخش فیلم‌های بلند این جشنواره به رقابت می‌پردازد، داستان پنج زن در کانون و اصلاح و تربیت را روایت می‌کند که به جرم همدستی در قتل پدر، همسر و یا عضو مذکر خانواده دروان محکومیت خود را سپری می‌کنند.

آن‌طور که عنوان شده است، در این فیلم مهرداد اسکویی تعاملی قابل ملاحظه با شخصیت‌های فیلمش برقرار کرده و در مستند شاهد مونولوگ‌های نفس‌گیری از هر یک از این زنان هستیم که شرایط ارتکاب به قتل و در برخی مواقع انگیزه اعمال خود را توضیح می‌دهند.

علاوه بر «سایه‌های بی‌خورشید» اسکویی، مستند «خلاف جهت عقربه‌های ساعت» به کارگردانی جلال وفایی دیگر نماینده سینمای ایران در بخش مستندهای نیمه بلند ایدفا ۲۰۱۹ است.

جشنواره مستند آمستردام به جز دو فیلم بالا، پیش از این نیز نام چهار فیلم ایرانی را در برنامه نمایش امسال خود اعلام کرده بود و بر اساس آن در بخش غیررقابتی «Luminous» خود سه مستند ایرانی «فقدان» به کارگردانی فاطمه ذوالفقاری، «تارهای ممنوعه» ساخته حسن نوری (محصول مشترک ایران و افغانستان) و «کاغذپاره‌ها» به کارگردانی بهزاد نعلبندی حضور دارند و در بخش رقابتی مستند کودک و نوجوان نیز «آشو» به کارگردانی جعفر نجفی به نمایندگی از سینمای ایران به نمایش گذاشته خواهد شد.  

سی‌ودومین دوره از جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام «ایدفا» تا یکم دسامبر (۲۹ آبان تا ۱۰ آذر) در کشور هلند به فعالیت خود ادامه خواهد داد و مراسم اهدای جوایز این جشنواره نیز در بیست و هفتم نوامبر برگزار خواهد شد.

 

نظر شما
پرونده ویژه