گمانه‌زنی‌ها درباره فیلم‌های حاضر در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر؛

کدام فیلم‌ها به جشنواره فجر می‌روند؟

۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۲۷۶۱۴
کدام فیلم‌ها به جشنواره فجر می‌روند؟
آمار فیلم‌های متقاضی برای حضور در جشنواره فیلم فجر منتشر شد و 115 فیلم داستانی امسال فرم حضور در جشنواره را پر کرده‌اند که در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین فیلم‌هایی که احتمالاً امسال در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارند می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، با توجه به اینکه سازمان سینمایی هنوز برای شفاف‌سازی درباره فیلم‌هایی که برای حضور در جشنواره فیلم فجر فرم پر کرده‌اند اقدامی نکرده باید به گمانه‌زنی‌هایی درباره فیلم‌های احتمالی اکتفا کنیم که به همین منظور در ادامه به معرفی چند فیلم مهم می‌پردازیم.

«رستگاری جهان» کمال تبریزی

کمال تبریزی پس از ساخت فیلم سینمایی «ما همه با هم هستیم» که می‌توان آن را یکی از شکست‌خورده‌های گیشه سال جاری سینما دانست به نظر می‌رسد با گروهی متفاوت به سراغ فیلمی رفته که باز هم در سکوت خبری ساخت آن را دنبال می‌کند.

«رستگاری جهان» جدیدترین اثر سینمایی کمال تبریزی است که فرم حضور در جشنواره را پر کرده و حسین مهکام نویسنده و محمد آفریده تهیه‌کننده این فیلم سینمایی است.

«رستگاری جهان» که پیش‌تر با عنوان «در کمال بیشعوری» شناخته می‌شد به تازگی جلوی دوربین رفته و رویا نونهالی و رضا کیانیان بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.

«مجبوریم» رضا درمیشیان

رضا درمیشیان که با فیلم‌های «بغض»، «عصبانی نیستم» و «لانتوری» در دوره‌های پیشین جشنواره حضوری موفق داشت امسال قصد دارد با فیلم جدید خود «مجبوریم» در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد.

فیلمبرداری «مجبوریم» مدت‌هاست به پایان رسیده و نکته جالب توجه درباره فیلم درمیشیان بازیگران آن است. فاطمه معتمدآریا، بهمن فرمان آرا، نگار جواهریان، پارسا پیروزفر، پردیس احمدیه، مجتبی پیرزاده، بابک کریمی، رضا بهبودی، پریوش نظریه  از جمله بازیگران فیلم سینمایی «مجبوریم» هستند.

«سگ‌بند» مهران احمدی

مهران احمدی بازیگر مطرح سینما که در سی‌وششمین دوره جشنواره فیلم فجر برای اولین بار به عنوان کارگردان با فیلم سینمایی «مصادره» حضور داشت امسال نیز فیلمی در دست ساخت دارد که می‌تواند یکی از فیلم‌های مهم این دوره از جشنواره به حساب بیاید.

«سگ‌بند» یکی از معدود فیلم‌های کمدی است که احتمالاً امسال در جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت. هر چند که فیلم‌های کمدی اقبال چندانی برای موفقیت در جشنواره فیلم فجر ندارند این فیلم فرم حضور در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر را پر کرده است.

امیر جعفری، بهرام افشاری، سیروس گرجستانی، نازنین بیاتی، بهاره کیان افشار، علی تقی پور، ناهید مسلمی، سعید امیر سلیمانی، میرطاهر مظلومی، عزت الله مهرآوران، سیامک صفری، امین فصیح و مهران احمدی بازیگران «سگ بند» هستند.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: هیچ وقت گول اسم و ظاهر آدمها رو نخورید؛ لشکر هیتلر با اون عظمت، اسمش نازی بود.

«خون شد» مسعود کیمیایی

مسعود کیمیایی قطعاً یکی از معتبرترین نام‌های حاضر در بین متقاضیان حضور در جشنواره فیلم فجر به حساب می‌آید. «قاتل اهلی» آخرین اثر این فیلمساز پیشکسوت است که می‌توان آن را تحسین‌شده‌ترین فیلم کیمیایی در یک دهه اخیر دانست و به همین دلیل دیدن «خون شد» می‌تواند برای سینمادوستان و سینماگران بسیار جذاب باشد.

فیلمبرداری «خون شد» کیمیایی به تازگی به پایان رسیده است. جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده و محمدصادق رنجکشان جانشین تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار این فیلم است. سعید آقاخانی، سیامک انصاری، لیلا زارع، نسرین مقانلو، هومن برق‌نورد، سیامک صفری، اکبر معززی از جمله بازیگران «خون شد» هستند.

«عنکبوت» ابراهیم ایرج‌زاد

ابراهیم ایرج‌زاد که با اولین فیلم سینمایی‌ خود «تابستان داغ» توانست حضوری موفق در جشنواره فیلم فجر داشته باشد امسال دومین فیلم سینمایی خود را برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده نمایش می‌کند.

محسن تنابنده، ساره بیات، ماهور الوند، شیرین یزدان بخش، فرید سجادی حسینی، علی باقری، مهدی حسینی نیا، حمیدرضا هدایتی راد، جواد یحیوی، گلنوش قهرمانی، آتیه جاوید، مهدخت مولایی، نیوشا علیپور، یوسف خسروی، غلامعلی رضایی، حمید حاجی محمدزاده، میثم دامن زه، داوود ذاکری، سیدجمشید حسینی، آویسا سجادی، سحر عبداللهی و امیر سیدی گروه بازیگران «عنکبوت» را تشکیل می‌ دهند.

«عنکبوت» یک داستان جنایی با رگه های پررنگ اجتماعی دارد.

این اثر که فیلمنامه اش را اکتای براهنی نوشته روایت زندگی مردی با بازی محسن تنابنده است که قصد دارد ریشه فساد را خشک کند و در حقیقت آسیب‌ شناسی و نقد نگاه تند است.

محمدصادق رنج کشان به عنوان جانشین تهیه کننده و سرمایه گذار در فیلم «عنکبوت» حضور دارد.

«خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا

فیلم سینمایی «خروج» بیستمین اثر حاتمی‌کیا در مقام کارگردان است و طبق شنیده‌ها، داستانی زیست‌محیطی دارد که به اخلال در معیشت جمعی از کشاورزان و اعتراض آن‌ها به دولتمردان منجر می‌شود.

قطعاً «خروج» یکی از مطرح‌ترین فیلم‌هایی است که در جشنواره فیلم فجر امسال حضور خواهد داشت.

فرامرز قریبیان، پانته‌آ پناهی ها، جهانگیر الماسی، گیتی قاسمی، محمدرضا شریفی نیا، مهدی فقیه، سام قریبیان، محمد فیلی، آتش تقی پور، اکبر رحمتی، فرزاد حسنی، رامین پور ایمان و محسن صادقی نسب در این فیلم سینمایی به ایفای نقش خواهند پرداخت.

«خروج» محصول مرکز فیلم و سریال سازمان اوج است و تهیه‌کنندگی آن را حبیب والی‌نژاد بر عهده دارد.

«من می‌ترسم» بهنام بهزادی

فیلم سینمایی «من می‌ترسم» جدیدترین اثر سینمایی کارگردان «وارونگی» است که در سال 1395 در جشنواره فیلم فجر حضور داشت و به بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن نیز راه یافت.

بهزادی یکی از فیلمسازان جوان و با تجربه است که تا امروز با ساخت فیلم‌های «تنها دو بار زندگی می‌کنیم»، «قاعده تصادف» و «وارونگی» توانسته توجهات بسیاری را به خود جلب کند و احتمالاً با حضور «من می‌ترسم» در جشنواره فیلم فجر می‌تواند یکی از کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم‌ها را در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر داشته باشد.

الناز شاکردوست و امیر جعفری بازیگران مطرح «من می‌ترسم» هستند.

در خلاصه داستان این فیلم که دی ماه سال گذشته فیلمبرداری آن به پایان رسیده، آمده است: «بدیش اینه من وسط کلی شک‌ام که می‌خوام برم یا نه… ولی بدترش اینه که صد برابرش مطمئنم نمی‌تونم بمونم».

«ستاره بازی» هاتف علیمردانی

هاتف علیمردانی که تقریباً با همه فیلم‌هایش در جشنواره فیلم فجر حضور داشته احتمالاً با جدیدترین اثرش «ستاره بازی» نیز در سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت.

نکته جالب توجه درباره «ستاره بازی» علیمردانی حضور مایکل مدسن بازیگر هالیوودی در این فیلم است. «ستاره بازی» به تهیه‌کنندگی علی سرتیپی محصول مشترک ایران و کانادا است که از دیگر بازیگران مطرح آن می‌توان به فرهاد اصلانی اشاره کرد.

«قاتل و وحشی» حمید نعمت‌الله

«قاتل و وحشی» اواخر تابستان امسال کلید خورد و حمید نعمت‌الله ششمین فیلم سینمایی خود را جلوی دوربین برد. نعمت‌الله یکی دیگر از کارگردان‌های مطرحی است که فرم حضور در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر را پر کرده و قطعاً «قاتل و وحشی» می‌تواند یکی از مهم‌ترین فیلم‌های جشنواره فیلم فجر باشد.

عوامل فیلم «قاتل و وحشی» عبارتند از: 

تهیه کننده و کارگردان: حمید نعمت الله، مجری طرح و سرمایه‌گذار: محمدصادق رنجکشان، نویسنده: معصومه بیات، حمید نعمت‌الله، مدیر فیلمبرداری: سعید براتی، طراح گریم: بابک اسکندری، تدوین: هایده صفی یاری، طراح صحنه: محمد حسین کرمی، طراح لباس: مهرنوش شاه‌حسینی، پذیرایی: تهیه غذای پیک نیک ، صدابردار: بابک اخوان، برنامه‌ریز و دستیاراول کارگردان: فوآد چاومه ،  صداگذار: احسان افشاریان، عکاس: امیرحسین شجاعی، منشی صحنه: حمیرا نعمت‌الله ، مشاور روانشناسی: دکتر ویدا مبشر، گرافیست و دستیار فیلمنامه:ماریا مشکات، مدیرتولید: مرتضی پیرهادی، جلوه‌های ویژه بصری: سینا قویدل، جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آقابیک، فیلمبردار پشت صحنه: محمد رسولی، مدیر تدارکات: پرویز دهناد، طراح بدلکاری: امیر بدری.

همچنین لیلا حاتمی، شهرام حقیقت‌دوست، امین حیایی، ستاره اسکندری، عزت‌الله رمضانی فر، سام نوری، یاسمین معینی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند. 

«سه کام حبس» سامان سالور

«سه کام حبس» جدیدترین فیلم سینمایی سامان سالور است که پیش از این با فیلم «سیزده59»، «آمین خواهیم گفت» و «تمشک» در جشنواره فیلم فجر حضور داشته است.

به تازگی فیلمبرداری «سه کام حبس» به پایان رسیده و احتمالاً یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌ها در جشنواره فجر امسال خواهد بود.

محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن پور، متین ستوده، مریم بوبانی، محمود نظرعلیان، یدالله شادمانی، محمد اشکان فر و علیرضا مهران گروه بازیگران فیلم را تشکیل می دهند.

فهرست عوامل فیلم به این شرح است: مدیر فیلمبرداری: مسعود سلامی، مدیر صدابرداری: مهدی ابراهیم زاده، طراح گریم: ایمان امیدواری، طراح صحنه: سحر شهامت، طراح لباس: غزاله معتمد، برنامه ریز: آرش حسن پور، منشی صحنه: آزاده جهانبخش، عکاس: محمد بدرلو، مدیر تولید: ساسان سالور، مدیر تدارکات و دستیار اول تولید: پرویز کاظم لو، سرمایه گذار: سیاوش امین پور، تهیه کننده: ساسان سالور، کارگردان: سامان سالور.

«آتابای» نیکی کریمی

نیکی کریمی از معدود کارگردان‌های زن است که امسال احتمالاً فیلمی در جشنواره فیلم فجر خواهد داشت.

نکته جالب توجه درباره «آتابای» نگارش فیلمنامه این اثر توسط هادی حجازی‌فر است که خودش نیز در این فیلم به عنوان بازیگر ایفای نقش می‌کند.  

جواد عزتی، سحر دولتشاهی و دانیال نوروش از دیگر بازیگران «آتابای» هستند.

دیگر عوامل تولید فیلم عبارتند از:

‌‎مجری طرح: سعید پاکستانی، مدیر تولید:حسن مصطفوی، مدیر فیلمبرداری: سامان لطفیان، طراح چهره‌پردازی: ایمان امیدواری، دستیار کارگردان و برنامه ریز: ایمان توکلی، طراح صحنه و لباس: اصغر نژاد ایمانی، مدیر صدابرداری:کامران کیان ارثی، تدوین: حسین جمشیدی گوهری، ‌‎جانشین مدیرتولید: محمدرضا دلنوازی، تدارکات: مهران مداحیان، منشی صحنه:غزل رشیدی، عکاس: امید صالحی، مدیر رسانه‌: فرنوش آبا، فیلمبردار پشت‌صحنه: محمد آبکار و مدیرمالی: آرزو رحیم آبادی.

«درخت گردو» محمدحسین مهدویان

محمدحسین مهدویان تنها فیلمسازی است که در چهار دوره گذشته جشنواره فیلم فجر حضور داشته و احتمالاً امسال نیز با فیلم سینمایی «درخت گردو» در جشنواره حضور خواهد داشت.

«درخت گردو» قطعاً یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های مهدویان است که این تفاوت را در لیست بازیگران این فیلم نیز به وضوح می‌توان دید.

در این فیلم سینمایی بازیگرانی همچون مهران مدیری، پیمان معادی و مینا ساداتی بازی می‌کنند و از آنجایی که این فیلم به بمباران شیمیایی سردشت می‌پردازد، بخش‌های اعظم آن در کردستان (شهرستان بانه) فیلمبرداری شده است.

«روز بلوا» بهروز شعیبی

«روز بلوا» چهارمین فیلم سینمایی بهروز شعیبی پس از «دهلیز»، «سیانور» و «دارکوب» در مقام کارگردان است.

در این فیلم که با سرمایه‌گذاری مرکز فیلم و سریال سازمان اوج در تهران در حال فیلمبرداری است بابک حمیدیان، لیلا زارع، محمد علیمحمدی، مسعود دلخواه، زکیه بهبهانی، ساغر قناعت، پاشا جمالی و داریوش ارجمند بازیگران اصلی تازه ترین اثر بهروز شعیبی است.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: عماد استاد دانشگاهی خوشنام و یک چهره تلویزیونی مورد توجه است، او ناگهان توسط پلیس با اتهام‌هایی جدی مواجه می‌شود که خود و خانواده اش را در موقعیت پیچیده‌ای قرار می‌دهد.

«عامه‌پسند» سهیل بیرقی

 

فاطمه معتمدآریا، هوتن شکیبا و باران کوثری گروه بازیگران ساخته جدید بیرقی را تشکیل می دهند که خود ترکیبی جذاب و متفاوت به حساب می‌آید.

«عامه پسند» که از تولیدات مستقل امسال سینمای ایران است که احتمالاً امسال در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت.

حسین جعفریان (مدیر فیلمبرداری)، هایده صفی یاری (تدوین)، کریستف رضاعی (آهنگساز)، مهرداد میرکیانی (طراح چهره پردازی) مریم تخت کشیان (عکاس) و مجید کریمی (مجری طرح) از عوامل پشت صحنه فیلم «عامه پسند» هستند.

«من» و «عرق سرد» دو فیلم دیگر سهیل بیرقی هستند.

«خورشید» مجید مجیدی

مجید مجیدی در دهمین فیلم سینمایی خود به کودکان کار می‌پردازد و جواد عزتی بازیگر اصلی این فیلم سینمایی است.

فیلمنامه «خورشید» را مجید مجیدی و نیما جاویدی نوشته‌اند و پیش‌بینی می‌شود که امسال در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد.

سرمایه‌گذاری فیلم سینمایی «خورشید» را مجید مجیدی و امیر بنان برعهده دارند و داستان آن را می‌توان یادآور آثار شاخص کارنامه مجیدی دانست.

مجید مجیدی به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین فیلمسازان ایرانی در جهان، پیش از این با فیلم سینمایی «بچه‌های آسمان» در میان نامزد‌های نهایی دریافت اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان حضور داشت و با فیلم‌های «پدر»، «بچه‌های آسمان»، «رنگ خدا»، «باران»، «بید مجنون» و «آواز گنجشک‌ها»، جوایز متعددی را از جشنواره‌های معتبر جهانی دریافت کرده است.

«مرد نقره‌ای» محمدحسین لطیفی

محمدحسین لطیفی که این روزها به عنوان مجری در برنامه سینمایی «هفت» حضور دارد ساخت فیلمی سینمایی را در دست دارد که احتمالاً امسال در جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت.

«مرد نقره‌ای» تازه‌ترین اثر سینمایی محمدحسین لطیفی است که به تهیه‌کنندگی پرویز امیری و با موضوع پرچم ایران، هویت ایرانی و افتخارآفرینی نوجوانان و جوانان کشورمان در دست تولید قرار دارد.

مهدی سلطانی، بهاره کیان افشار، ایرج نوذری، نادر سلیمانی و بهنوش بختیاری از جمله هنرمندان حاضر در این فیلم سینمایی هستند. شیدا ترزی اوغلو، ادیپ توت‌ آل، مصطفی یاباش، آلینا آل و زینب کالع و عارف گونگور بازیگران ترکیه‌ای این پروژه سینمایی هستند که، به ایفای نقش در فیلم جدید لطیفی می‌پردازند.

گفتنی است، «نیروانا» به کارگردانی مرتضی آتش زم‌زم، «سلفی با دموکراسی» به کارگردانی علی عطشانی، «اورکا» به کارگردانی سحر مصیبی، «گربه سیاه» به کارگردانی کریم امینی، «شهربانو» به کارگردانی مریم بحرالعلومی، «لباس شخصی» به کارگردانی امیرعباس ربیعی، «دشمنان» به کارگردانی مجید برزگر، «قصیده گاو سفید» به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها، «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان، «کارو» به کارگردانی احمد مرادپور، «گورکن» به کارگردانی کاظم ملایی، «بی صدا حلزون» به کارگردانی بهرنگ دزفولی‌زاده، «عروسی مردم» به کارگردانی مجید توکلی، «مغز استخوان» به کارگردانی حمیدرضا قربانی، «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت، «دینامیت» به کارگردانی مسعود اطیابی، «انفرادی» به کارگردانی مسعود اطیابی، «مردن در آب مطهر» به کارگردانی برادران محمودی، «پیتوک» به کارگردانی مجید صالحی، «لتیان» به کارگردانی علی تیموری، «قتل عمد» به کارگردانی سعید دولتخانی، «بعد از تو» به کارگردانی فرهاد نجفی، «رویای سهراب» به کارگردانی علی قوی‌تن و «چند میگیری گریه کنی 2» به کارگردانی شاهد احمدلو دیگر فیلم‌هایی هستند که احتمال حضورشان در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر وجود دارد اما در این بین فیلم‌هایی چون «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی، «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی و «جنایت بی دقت» به کارگردانی شهرام مکری به گفته کارگردان‌هایشان امسال در جشنواره فیلم فجر حضور ندارند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز