قدرت‌الله صلح‌میرزایی:

به داد سینمای کودک و نوجوان برسید!

۱۳۹۸/۰۹/۱۹ - ۲۳:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۲۸۱۱۵
به داد سینمای کودک و نوجوان برسید!
قدرت الله صلح میرزایی کارگردان آثاری چون «پنجره»، «دختری به نام آهو»، «دلداده» با اشاره به وضعیت کنونی سینمای کودک و نوجوان گفت: مسائل اقتصادی باعث شده سینمای کودک و نوجوان شکست بخورد. وزارت ارشاد باید حتما ورود کند تا این حوزه جان بگیرد و مورد حمایت‌های اقتصادی قرار گیرد.

قدرت‌الله صلح‌میرزایی، کارگردان سریال «حکایت‌های کمال» که این روزها روی آنتن شبکه دو سیماست، در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا با اشاره به زمان و فصل پخش این سریال گفت: از آنجایی که مردم غروب به خانه‌هایشان برمی‌گردند و با خیال راحت ساعت 21 به بعد با خانواده‌شان به تماشای تلویزیون می‌نشیند از زمان پخش سریال راضی هستم. همین‌طور فصل پخش هم مناسب است. من به شخصه اعتقاد دارم عامل موثر دیده شدن یک فیلم یا سریال، محتوا و قصه آن است. اگر سریالی قصه جذاب و گیرا داشته باشد در هر فصل و زمانی هم که پخش شود مخاطب خود را جذب می‌کند.

او در مورد دلیل ساخت این سریال که برگرفته از یک کتاب حوزه کودک و نوجوان است بیان داشت: من از ابتدای کار خود علاقه بسیار زیادی به حوزه کودک و نوجوان داشتم و کارهای زیادی در این ژانر انجام دادم. در طول این سال‌ها همراه با گروه‌مان سعی کردیم سازندگان را به سمت سینمای کودک سوق دهیم که اتفاقا کارهای بسیار درخشانی هم ساخته شد اما این حوزه باتوجه به اهمیت و ارزشی که در دنیا دارد مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

صلح‌میرزایی ادامه داد: مسائل اقتصادی باعث شده سینمای کودک و نوجوان شکست بخورد. وزارت ارشاد باید حتما ورود کند تا این حوزه جان بگیرد و مورد حمایت‌های اقتصادی قرار گیرد.

کارگردان فیلم «شاخه گلی برای عروس» با اشاره به دیگر مشکلات ساخت فیلم و سریال در این حوزه گفت: یک مشکل دیگری که در این ژانر وجود دارد اعمال نظرهای متفاوت از سوی افراد مختلف است. هر کارگردانی یک ایده و فانتزی‌هایی دارد اما متاسفانه سانسورچی‌ها و... با نظرات خود حتی شده کلیت داستان را به سمت و سوی دیگری می‌برند و همین باعث می‌شود کار آنطور که مدنظر کارگردان است درنیاید.

کارگردان سریال «حکایت‌های کمال» در مورد تاثیر چهره در فروش فیلم گفت: به اعتقاد من آرتیست باعث فروش فیلم نمی‌شود چراکه جذابیت یک بازیگر تنها برای یک هفته جوابگوست. برای مثال اخیرا فیلمی داشتیم که حتی با جمعی از ستاره‌ها هم نتوانست بفروشد. مسئله این است تنوع بازیگر در ایران کم است درحالی که مردم دوست دارند هنرمند جدید و تازه ببینند. این به جسارت تهیه‌کنندگان و کارگردانان برمی‌گردد که چقدر ریسک می‌کنند تا بازیگر جدید معرفی کنند.

او افزود: بعد از سال‌ها که در ژانر خانوادگی و اکشن کار کردم با پیشنهاد ساخت فیلم طنز، «شاخه گلی برای عروس» را کارگردانی و نویسندگی کردم. با وجود اینکه همزمان فیلم‌های گردن کلفت و آرتیست داری روی پرده بودند اما فیلم من توانست رکورد بزند. مخاطب شناسی اولین وهله‌ای است که کارگردان باید درنظر گیرد. نکته جالب دیگری هم که وجود داشت این بود تمام بازیگران طناز تلویزیون را گرد هم آوردم و از هیچ بازیگر سینمایی استفاده نکردم.

این کارگردان با اشاره به ساخت سریال «حکایت‌های کمال» تصریح کرد: حکایت‌های کمال کتابی بود که پتانسیل به تصویر کشیدن را داشت. یکی از بهترین روش‌هایی که در دنیا برای ارتباط برقرار کردن با کودک استفاده می‌کنند، زبان ساده، روان و شیواست. من قصه حکایت‌های کمال را مطالعه کردم و با توجه به جذابیتی که داشت تصمیم گرفتم بسازم.

وی ادامه داد: تصویربرداری سریال حدود 7 ماه طول کشید. با این شرایط اقتصادی که وجود دارد حاضر نیستم یک دقیقه دیگر از سریال را بسازم اما اگر اوضاع مساعد شود و بتوانیم فصل‌های بعدی را بسازیم شاید این شخصیت را تا نزدیکی‌های پیروزی انقلاب پیش ببریم.

قدرت‌الله صلح‌میرزایی اظهار کرد: تهیه‌کننده وقتی روی یک فیلم یا سریال سرمایه‌گذاری می‌کند در مرحله اول هدفش این است کار فرهنگی انجام دهد نه اینکه خودش را با هزار بدبختی به قرض بیاندازد تا پول عوامل را دهد. تلویزیون و وزارت ارشاد باید به داد این وضعیت اسفناک برسند تا کارگردان و تهیه‌کننده سر تصویربرداری کار، آرامش داشته باشند.

نظر شما