دلیل غیبت بزرگ داریوش مهرجویی در جشنواره فیلم فجر/ جوایز جشنواره فجر امسال به کدام کارگردانان می‌رسد؟

۱۳۹۸/۰۹/۰۸ - ۰۸:۵۹:۰۰
کد خبر: ۹۲۸۹۶۵
دلیل غیبت بزرگ داریوش مهرجویی در جشنواره فیلم فجر/ جوایز جشنواره فجر امسال به کدام کارگردانان می‌رسد؟
جشنواره فیلم فجر امسال درحالی برگزار می‌شود که کارگردانان صاحب نامی چون مسعود کیمیایی، ابراهیم حاتمی‌کیا، مجید مجیدی و... در آن حضور دارند اما خبری که هفته اخیر تعجب همه را برانگیخت غیبت داریوش مهرجویی در جشنواره فجر بود.

شهرام خرازی‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا با اشاره به تفاوت جشنواره فجر امسال با سال گذشته گفت: به نظر من جشنواره فیلم فجر امسال در مقایسه با پارسال برگ برنده‌ای ندارد و من هر دو جشنواره را در یک سطح می‌بینم. فیلم‌هایی که سال گذشته در جشنواره فجر به نمایش درآمدند بسیار خوب بودند اما کارگردان آنها مانند کارگردانان امسال مطرح و بنام نبودند.

او ادامه داد: فیلم‌هایی که امسال در جشنواره فیلم فجر حضور دارند از کارگردانان بنامی هستند که قطعا توقع مردم را بالا می برند. حضور کارگردانانی مثل مسعود کیمیایی، ابراهیم حاتمی‌کیا، مجید مجیدی و... نوید  یک جشنواره پرشور و پربار را می‌دهد.

این منتقد سینما تصریح کرد: پارسال فیلم‌های «متری شیش و نیم»، «غلامرضا تختی»، «سرخپوست»، «شبی که ماه کامل شد» و... با وجود اینکه بسیار کارهای خوب و حرفه‌ای بودند اما کارگردانان‌شان شهرت و تجربه کارگردانان امسال را نداشتند.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با اشاره به ماهیت جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر برخلاف اسمش سینمایی نیست بلکه کاملا ماهیت سیاسی دارد، از اعضای هیات انتخاب گرفته تا داوری تحت‌الشعاع سیاست روز هستند. به نظر می‌آید اعضای آن بیشتر برمبنای مصلحت‌های سیاسی انتخاب می‌شوند.

شهرام خرازی‌ها بیان داشت: به نظر من دورنمای جشنواره امسال از الان کاملا روشن است. با توجه به تجربه‌های اخیر به نظر می‌رسد جوایز امسال برای ابراهیم حاتمی‌کیا و مجید مجیدی خواهد بود و بقیه فیلم‌ها در حاشیه قرار می‌گیرند.

دلیل غیبت داریوش مهرجویی در جشنواره فیلم فجر!

شاهرخ دولکو، منتقد سینما، با اشاره به دلایل عدم حضور داریوش مهرجویی در جشنواره فیلم فجر گفت: اینکه داریوش مهرجویی فرم جشنواره فیلم فجر را پُر نکرد می‌تواند چند دلیل داشته باشد. باتوجه به اینکه این فیلم در مورد موسیقی است و چند روز اخیر یکی از خبرگزاری‌ها مطلبی مبنی بر لو رفتن داستان آن منتشر کرد، به نظر می‌رسد دارای حواشی بسیاری باشد، به همین دلیل شاید جشنواره از ایشان خواسته شرکت نکند. از آنجایی که در 10 روز جشنواره تمام توجه رسانه‌ها به جشنواره فجر است مسئولان آن تلاش می‌کنند حاشیه‌ای ایجاد نشود.

او ادامه داد: گاهی اوقات پیش می‌آید جشنواره برای اینکه تب و تاب خود را بالا ببرد از حضور چنین فیلم‌هایی حتی استقبال هم کند اما خود کارگردان یا تهیه‌کننده ترجیح دهند حضور نداشته باشند تا حاشیه‌ای ایجاد نشود. بنابراین می‌توان گفت شاید آقای مهرجویی و درمیشیان اینگونه ترجیح داده باشند.

دولکو تصریح کرد: از آنجایی که ایشان در چند دهه اخیر مورد بی‌توجهی قرار گرفتند و برای ساختن «لامینور» هم به مشکلات مالی برخوردند و حمایتی از ایشان صورت نگرفت امکان دارد به دلیل این دلخوری نخواستند در جشنواره حضور داشته باشند.

این منتقد با بیان اینکه جای خالی مهرجویی در جشنواره حس می شود بیان داشت: در سال‌های اخیر جشنواره فیلم فجر از حضور بزرگان فیلمسازی مثل عباس کیارستمی، ناصر تقوایی، بهرام بیضایی و... محروم بود و امسال هم قطعا جای خالی داریوش مهرجویی به شدت حس می‌شود. به هر حال حضور  ابراهیم حاتمی‌کیا، مسعود کیمیایی، مجید مجیدی می‌تواند رونقی به جشنواره بدهد.

او تصریح کرد: سال گذشته هم تعداد فیلمسازان زیاد بود هم فیلم‌ها حس کنجکاوی مردم را برانگیخته بودند، به همین دلیل جشنواره مورد توجه مردم قرار گرفت و از آن استقبال کردند. امسال هم باتوجه به نام‌هایی که اعلام شده قطعا توثع مردم بالا رفته و منتظر دیدن آنها هستند. پیش بینی  می‌شود سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با شور و هیجان بسیاری برگزار شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز