در کانال اردوی شبکه سحر؛

شیخ سیام را بیشتر بشناسید

۱۳۹۸/۰۹/۰۸ - ۰۳:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۲۹۰۲۵
شیخ سیام را بیشتر بشناسید
مستند داستانی «شیخ سیام» به تهیه کنندگی و کارگردانی حمید کوهپایی امروز از کانال اردوی شبکه جهانی سحر پخش می شود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ مستند «شیخ سیام» با ساختار مستند_ داستانی در 5 قسمت 25 دقیقه ای، بر اساس زندگی واقعی «شیخ احمد قمی» بعدازظهر امروز ساعت 16:30 برای علاقه مندان از کانال اردوی شبکه جهانی سحر پخش خواهد شد.

پژوهش این مجموعه از سوی یک گروه محقق تایلندی به سرپرستی دکتر فرید و تحت نظر انیستیتو اسلامی تایلند به همراه دکتر رضا ابویی که پژوهش مباحث مرتبط با ایران و تطبیق آن با تاریخ ایران را برعهده داشت، انجام شد.

در این مجموعه مستند، تاریخچه، احوالات و فعالیت های «شیخ احمد قمی» ملقب به «شیخ سیام» و اتفاقاتی که برای نسل وی رخ می دهد، مورد بررسی قرار گرفته است.

این مجموعه روایت نقاشی ایرانی است که در سفر خود به کشور تایلند، با شخصیت «شیخ سیام» آشنا و به وی علاقمند می شود و در کند و کاو و جستجویی که پیرامون کشف حقایق در خصوص «شیخ سیام» دارد و در گفت و گو با محققان و علمای اسلامی، اساتید دانشگاهی و همچنین مقامات کشور تایلند و یافته هایی که از زندگی این بزرگ مرد نامی ایرانی کسب می کند، تصمیم می گیرد در واقع تجربه شخصی خود از زندگی «شیخ سیام» و نوع نگاه خود به شخصیت وی را در قالب اثری قهوه خانه ای به ترسیم درآورد که در نهایت با اتمام مجموعه، ترسیم تابلوی مزبور نیز به اتمام رسیده و با حضور کارشناسان و مقامات تایلندی از این تابلو پرده برداری شده است.

شیخ احمد قمی تاجر مسلمان و شیعی ایرانی است که حدود 450 سال پیش همراه برادر خود به تایلند عزیمت و در این کشور به جهت مناصب پرنفوذ و جایگاه بالای دولتی که در دربار حاکمان تایلند یافت، به گسترش و توسعه دین مبین اسلام اقدام کرد و موجب اسلام آوردن افراد بی شماری از این کشور شد.

وی به «شیخ سیام» که نام قدیم کشور تایلند است، ملقب شد و هنوز هم پس از سال ها از مرگ وی ، از او و نوادگان و خاندانش به نیکی و احترام یاد می شود.

لوکیشن های این مجموعه مستند در شهرهای بانکوک، آیاتویا، جنوب و شهرهای جنوبی تایلند و بخش اندکی از آن در مناطق جنوبی ایران به ویژه شهر مقدس قم صورت گرفت.

این مستند جذاب را که محصول شبکه جهانی سحر است، عاطفه خالدی جمعه برای کانال اردو دوبله و زبان گردانی کرده است.

نظر شما