سه جایزه برای ایران از آمستردام!

۱۳۹۸/۰۹/۰۷ - ۱۰:۳۴:۲۸
کد خبر: ۹۲۹۲۶۴
سه جایزه برای ایران از آمستردام!
جشنواره مستند ایدفا در حالی دیشب به کار خود خاتمه داد که مستندسازان ایرانی یک شب به یادماندنی را پشت سر گذاشتند و سه جایزه این جشنواره را از آن خود کردند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در شب پایانی جشنواره مستند ایدفا مهرداد اسکویی مستندساز ایرانی به عنوان برنده جایزه بهترین کارگردانی جشنواره انتخاب شد.

در حالی که وی این جایزه را برای فیلم مستند «سایه‌های بی‌خورشید» کسب کرد، هایدی حسن و پاتریشیا پرز فرناندز نیز به عنوان برندگان ایدفا برای بهترین فیلم مستند انتخاب شدند.

«در نجوا» که به صورت مشترک توسط این دو کارگردان ساخته شده درباره دوستی و آزادی است.

اعضای هیات داوران جشنواره این فیلم را اصیل و جادویی خواندند.

فیلم اسکویی یعنی «سایه‌های بی‌خورشید» که با تمرکز بر زنان جوانی ساخته شده که برای قتل یک مرد در زندان هستند، نیز از سوی هیات داوران تمجید شد.

آنها اعلام کردند از این فیلم و سبک ارایه موضوع که اسکویی با مهارت آن را به استعاره‌ای از زندگی بدل کرده؛ تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. هیات داوران افزود: کارگردان در این مستند تصویرگر شخصیت‌هایی پیچیده و تراژیک است و داستان‌های تاثیرگذار آنها را در حالی روایت می‌کند که مفاهیمی چون آزادی، امنیت و عشق به چالش کشیده می‌شوند.

این در حالی است که فیلم اسکویی به عنوان فیلم افتتاحیه این دوره جشنواره فیلم مستند ایدفا انتخاب شده بود.

مستند «خلاف جهت عقربه‌های ساعت» ساخته جلال وفایی نیز در بخش نیمه بلند به عنوان بهترین اثر جشنواره انتخاب شد.

در بخش مسابقه کودکان و نوجوانان نیز جعفر نجفی با مستند ۳۰ دقیقه‌ای «آشو» به عنوان بهترین فیلم این بخش انتخاب شد.

جایزه تدوین نیز به ساندر ووس برای فیلم هلندی «پانک‌ها» اهدا شد که ساخته ماسجا اومز است و نگاهی به گروهی از نوجوانان دارد که می‌خواهند با مسایل درونی‌شان کنار بیایند. تدوین هوشیارانه و حساس این مستند از سوی هیات داوران با تمجید روبه رو شد و برای توازن بین دنیای درونی این نوجوانان و تلاش روزانه‌شان از تدوینگر تحسین شد. همین فیلم موفق به کسب جایزه فیلمبرداری جشنواره هم شد.

لوسی واکر فیلمساز بریتانیایی نیز برای «انزوا» موفق به کسب جایزه فیلم اول شد. این فیلم درباره شرایط کاری کارگران سیاه در بریتانیا است.

جایزه یک عمر دستاورد هنری هم به مستندساز دانمارکی یورگن لت رسید. وی گفت مردم اغلب از من می‌پرسند چه عاملی مشوق من برای ادامه فیلم‌سازی است و من یک پاسخ ساده دارم؛ این که نمی‌توانم توقف کنم. وی در طول ۵۷ سال کار تقریبا ۵۰ فیلم مستند ساخته است.   

امسال سی‌و دومین دوره جشنواره فیلم مستند آمستردام برگزار شد.

نظر شما
پرونده ویژه