چراغ مطالعه پنجم با رئیس کتابخانه ملی؛

مرز باریکِ استشهاد و انتحار!/ببینید

۱۳۹۸/۰۹/۰۹ - ۱۴:۱۳:۴۰
کد خبر: ۹۳۰۰۱۸
مرز باریکِ استشهاد و انتحار!/ببینید
پنجمین قسمت از برنامه تلویزیونی چراغ مطالعه با حضور اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و نویسنده کتاب «جهاد و ترور در اسلام»، شنبه 9 آذر، ساعت 21 روی آنتن شبکه چهار می‌رود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ بین استشهاد و ترور مرز باریکی است که افراد هر دو سوی آن خود را بر حق می‌دانند. آیا «ترور» در اسلام وجود دارد؟ آیا ما تبیین و معیار مشخصی برای مرزکشی بین این دو مفهوم داریم؟ چه تفاوتی بین داعشیست ها و استشهادطلبانی چون احمد قصیر وجود دارد؟

چراغ مطالعه این هفته برای پاسخ این پرسش‌ها با دکتر اشرف بروجردی، نویسنده کتاب «جهاد و ترور در اسلام» گفتگو می‌کند. مهمان برنامه متولد 1336 در شهر نجف عراق است. مدرک کارشناسی خود  را در رشته روان شناسی از دانشگاه تهران گرفته است و در مقطع بالاتر، مدرک دکترای فقه سیاسی خود را از دانشگاه بیروت اخذ کرده است. 

او  هم اکنون عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است و از سال 1395 ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی را نیز بر عهده دارد. وی همسر غلامعلی معتمدی معاون وزیر کار دولت شهید رجایی است که در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیرماه سال ۶۰ به شهادت رسید. اشرف بروجردی رئیس کمیته بانوان ستاد حسن روحانی در انتخابات سال ۱۳۹۶ بوده است. 

از او کتاب هایی چون « رفتار شناسی ابراهیم (ع) در نصوص یهودی ، مسیحی و اسلامی»، « روابط و مناسبات بین فردی در اجتماع»، « گونه‌شناسی آزارکودکان در ایران» و «جهاد و ترور در اسلام» به چاپ رسیده است. 

پنجمین چراغ مطالعه شنبه، 9 آذر ساعت 21 از شبکه چهار سیما پخش می‌شود. این برنامه گفتگوهایی انتقادی را با نویسندگان کمتر دیده شده‌ی علوم انسانی ترتیب می دهد و به بهانه کتاب‌هایشان با آن‌ها به گفتگو می‌نشیند. اجرای این برنامه را کورش علیانی بر عهده دارد. بازپخش این برنامه، یکشنبه‌ها ساعت 10 و دوشنبه‌ها ساعت 13 خواهد بود.

نظر شما