بررسی فاکتورهای صدور پروانه ساخت برای فیلم‌های سینمایی(بخش اول)؛

منتقد سینما: برای سینما هیچ‌گونه قانونی وجود ندارد!

۱۳۹۸/۰۹/۲۰ - ۰۶:۰۳:۰۰
کد خبر: ۹۳۱۰۳۲
منتقد سینما: برای سینما هیچ‌گونه قانونی وجود ندارد!
سیدرضا اورنگ، منتقد تلویزیون و سینما، در مورد عملکرد شورای پروانه ساخت اظهار داشت: اگر سینما قانون داشته باشد هیچ‌گونه احتیاجی به وجود شورای پروانه ساخت نیست.

سیدرضا اورنگ، منتقد تلویزیون و سینما، در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا در رابطه با اینکه مبنای صدور پروانه ساخت برای برخی از فیلمنامه ها چیست و آیا شورای پروانه ساخت تنها مسئول خطوط قرمز است یا نگاه کیفی هم بر فیلمنامه‌ها دارد اظهار داشت: شورای پروانه ساخت همیشه مورد مناقشه بوده و اعضای این شورا فیلمساز، روحانی و افراد متخصص در زمینه اجتماعی هستند یعنی این افراد کارشناس فیلم نیستند کسی که کارشناس فیلم باشد من اسمش را متخصص جامعه می گذارم.

او در ادامه افزود: این فرد با شرایط جامعه و قوانین مملکت آشنایی دارد اگر چنین فردی در شورای پروانه ساخت باشد می‌تواند به فیلمنامه‌هایی پروانه ساخت بدهد که از همه سو دیده شده و به طور کامل درمورد آن تحقیق کردند و مورد نظر جامعه است در نتیجه اتفاقاتی مانند توقیف هم رخ نخواهد داد.

اورنگ در ارتباط با عملکرد شورای پروانه ساخت بیان داشت: اکنون در شورای پروانه ساخت فردی که متخصص باشد وجود ندارد پروانه ساخت صادر کردن همانند یک فرآیند اداری شده است بدین صورت که تعدادی فیلمنامه به این شورا تحویل داده می شود و درمورد آن ها به طور سلیقهای اظهار نظر می ‌شود هر شخصی  به یک ژانر علاقه دارد بنابراین طرز فکرش هم به آن سمت می‌رود.اگر ما یک شورای پروانه ساخت جامع داشتیم چنین اعمال سلیقه ای بودن وجود نداشت.

این منتقد سینما اظهار داشت: به عقیده من شورای پروانه ساخت اصلا نباید باشد نه بدین منظور که در وزارت ارشاد نباشد بخاطر اینکه برخی می گویند بطور مثال این شورا را به دست خانه سینما و یا تهیه کنندگان بدهیم این از اشتباه اول هم بدتر است. زمانی که تهیه کننده قصد ساخت فیلمی را دارد  به خطوط قرمز قانون آگاهی دارد بنابراین می‌داند فیلمنامه ای را انتخاب کند تا برایخودش دردسر ایجاد نکند.

او تاکید کرد: مشکل اساسی که داریم این است که برای سینما هیچ گونه قانونی وجود ندارد. اگر سینما قانون داشته باشد هیچ گونه احتیاجی به وجود شورای پروانه ساخت نیست. شورای پروانه نمایش در تمام دنیا وجود دارد و این هیچگونه اشکال و ایرادی ندارد و حتی اگر جزوی از وزارت ارشاد باشد هم مشکلی نیست اما در مورد شورای پروانه ساخت به نظر خنده دار می‌آید درحال حاضر چون قانونی وجود ندارد اعمال سلیقه شخصی در شورای پروانه ساخت دیده می‌شود به طور مثال فیلم «خانه پدری» طبق فیلمنامه ای که به شورای پروانه ساخت ارائه کرده پروانه اش صادر شده و از کارگردانش هم بپرسید می گوید طبق همان فیلمنامه ساخته ام و زمانی که به شورای پروانه نمایش ارسال می شود پروانه نمایش هم صادر می شود اما بعد از طی کردن تمام این مراحل فیلم دچار توقیف می شود اگر ما قانون داشته باشیم این اتفاقات رخ نمی دهد.

سیدرضا اورنگ درمورد وضع قانون گذاری در شورای پروانه ساخت بیان داشت: تا به حال چندین بار این مطلب را نوشتم که وقتی قرار است به فیلمی مجوز داده شود مجوز این گونه نیست که یک برگه فتوکپی شده باشد تا آن را امضا کنند شخصی که در شورای پروانه ساخت است باید درمورد اوضاع روز جامعه اش و وضعیت نهادهای کشور مانند قوه قضائیه را اطلاعات کامل و کافی داشته باشد چرا که همه فیلم ها حساس نیستند فرض کنید برای فیلم «خانه پدری» اگر از ابتدا اطلاعات کافی در مورد قوه قضائیه داشتند می‌توانستند درون شورای پروانه ساخت مشکلش را حل کنند و به توقیف شدن فیلم منجر نشود این  بدین دلیلِ که سلیقه شخصی حاکم است اگر قانون مدونی توسط مجلس تصویب شود دیگر احتیاجی به شورای پروانه ساخت نخواهیم داشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز