سید محمدهادی سبحانیان:

معافیت مالیاتی هنرمندان ناعادلانه است / عدم پرداخت مالیات توسط هنرمندان آسیبی جدی به اعتماد عمومی وارد می‌کند

۱۳۹۸/۰۹/۱۲ - ۰۶:۲۵:۱۸
کد خبر: ۹۳۱۱۳۷
معافیت مالیاتی هنرمندان ناعادلانه است / عدم پرداخت مالیات توسط هنرمندان آسیبی جدی به اعتماد عمومی وارد می‌کند
سید محمدهادی سبحانیان با اشاره به منطقی نبودن معافیت مالیاتی هنرمندان در شرایط اقتصادی امروز ادامه این روند را غیرمنطقی و ناعادلانه دانست.

سید محمدهادی سبحانیان کارشناس اقتصادی و عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: یکی از اصلاحات اساسی وعده‌ داده شده توسط دولت در ساختار بودجه ایجاد منابع پایدار به جای منابع حاصل از نفت بود که یکی از مهم‌ترین مصادیق آن توسعه و افزایش درآمدهای مالیاتی است و برای اینکه درآمدهای مالیاتی در کشور افزایش پیدا کند چند کار باید انجام شود. یکی از این کارها تعریف پایه‌های جدید مالیاتی و دیگری ساماندهی معافیت‌های موجود در نظام مالیاتی کشور است. در کشور ما دامنه معافیت‌های مالیاتی بسیار گسترده است، به طوری که شاید نزدیک به 40 تا 50 درصد از تولید ناخالص داخل کشور معاف از پرداخت مالیات هستند و به همین دلیل نسبت پرداخت مالیات به تولید ناخالص داخلی در کشور ما به نسبت بسیاری از کشورهای دنیا پایین باشد که این خود یک ضعف در نظام اقتصادی کشور به حساب می‌آید. اگر  بخواهیم مصادیق معافیت‌ها در نظام مالیاتی کشور را بررسی کنیم، یکی از این مصادیق معافیت مالیاتی برای فعالیت‌های هنری است و این سیاست هر فعالیت هنری با هر میزان از درآمد را از پرداخت مالیات معاف می‌کند. 

سحانیان تصریح کرد: این معافیت‌ها با توجه به اینکه کشور با مضایق فراوان درآمدی مواجه شده از هیچ منطقی پیروی نمی‌کند و به شدت ناعادلانه است، چرا که افراد در فعالیت‌های اقتصادی مختلف باید مالیات بپردازند اما قشری از جامعه با برگزاری یک کنسرت یا بازی در یک فیلم سینمایی می‌تواند میلیاردها تومان درآمد داشته باشند و مالیاتی نپردازند. این شرایط با هیچ یک از ملاک‌ها و معیارهای عدالت‌خواهانه سازگار نیست و از این منظر با اصولی از قانون اساسی ما در جهت از بین بردن تبعیض در بین آحاد جامعه نیز مغایرت دارد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: بر این اساس دولت تصمیم بر حذف معافیت مالیاتی هنرمندان گرفت که برخی افراد نسبت به این تصمیم دولت موضع گرفتند و با وجود اظهار نظر مقامات مسئول درباره عدم معافیت مالیاتی هنرمندان همچنان این قشر جامعه از پرداخت مالیات معاف هستند و نظرات کارشناسان دولتی و غیردولتی درباره معافیت هنرمندان از پرداخت مالیات به هیچ‌وجه منطقی نیست.

او افزود: در شرایط فعلی کشور با کمبود منابع مواجه است و برای کمک به اکثر مردم و قشر ضعیف جامعه هر عقل سلیمی پرداخت مالیات از سوی سلبریتی‌ها و هنرمندان را تأیید می‌کند. برخی سلبریتی‌ها از درآمد بسیار بالایی برخوردار هستند و شاهد هستیم، آنها بعضاً با یک پست اینستاگرام به درآمدی میلیونی می‌رسند و در ماه ممکن است درآمدی میلیاردی داشته باشند و معافیت این قشر از مالیات به هیچ‌وجه منطقی نیست.

سبحانیان با اشاره به قشر دیگری از هنرمندان که درآمد اندکی دارند، گفت: هیچ تفاوتی بین هنرمند و افراد غیرهنرمند وجود ندارد و همه افراد در هر شغلی امروز مالیات می‌دهند و سقف درآمد آنها تعیین‌کننده میزان مالیاتی است که باید بپردازند. قطعاً هنرمندانی که درآمد چندانی ندارند باید در شرایطی قرار بگیرند که این قانون به آنها آسیب نزند. این پرسش برای بسیاری از مردم ما وجود دارد که چرا یک معلم در مناطق دور افتاده یا یک پرستار علی‌رغم اینکه کارشان بسیار سخت و طاقت‌فرسا است باید بخشی از درآمد یا حقوقشان برای پرداخت مالیات کم شود اما یک هنرپیشه با بازی در یک اثر که ممکن است ارزش هنری و فرهنگی چندانی نیز نداشته باشد از پرداخت هرگونه مالیاتی معاف می‌شود؟ عدم پرداخت مالیات توسط بخشی از جامعه آسیبی جدی به اعتماد عمومی وارد می‌کند و سوالی در اذهان سایر پرداخت‌کنندگان مالیات ایجاد می‌کند که به هیچ‌وجه نمی‌تواند عادلانه باشد.

این کارشناس اقتصادی در پایان اظهار داشت: توجیه معافیت هنرمندان از پرداخت مالیات، ارتقای سطح فرهنگ ایرانی اسلامی بود که امروز چنین سیاستی به نتیجه نرسیده و مالیات و کیفیت آثار در راستای بالا بردن سطح فرهنگ ایرانی اسلامی کشور هیچ ارتباطی با هم ندارند و با فرض بر اینکه این قانون در هدفی که دارد موفق بوده، می‌توان دامنه حذف معافیت را به افرادی با درآمد بالا اختصاص داد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز