بررسی هزینه تولید فیلم های کمدی و جدی؛

ساخت فیلم کمدی چقدر هزینه دارد؟!

۱۳۹۸/۰۹/۱۷ - ۰۵:۰۴:۰۰
کد خبر: ۹۳۲۰۰۷
ساخت فیلم کمدی چقدر هزینه دارد؟!
درمورد میزان هزینه ساخت فیلم در ژانر کمدی و اجتماعی و تفاوت دستمزد بازیگران با تهیه کنندگان و مدیران تولید به گفت و گو پرداختیم که در ادامه حاصل را می خوانید.

حسن مصطفوی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا با اشاره به تفاوت دستمزد بازیگران در ژانر کمدی و اجتماعی گفت: دستمزد بازیگران در هر ژانری که کار می کنند تفاوتی ندارد. برای مثال حمید فرخ نژاد، محسن تنابنده و سایر بازیگرانی که در ژانرهای گوناگون کار می‌کنند قیمت مخصوص خود را دارند و فرقی نمی‌کند در چه ژانری قرار است کار کنند.

مدیر تولید سریال «شهرزاد» افزود: تنها چیزی که باعث می شود دستمزدها تعدیل شود و تفاوتی در میزان آن به وجود بیاید نوع فیلمنامه و کارگردان است.

تهیه کننده سریال «هشتگ خاله سوسکه» با اشاره به میزان هزینه تولید فیلم‌های کمدی و اجتماعی تصریح کرد: به اعتقاد من و باتوجه به تجربه‌ای که در کارهایی با ژانرهای متفاوت داشتم، هزینه تولید در اینکه فیلمی کمدی است یا ملودرام یا اجتماعی و... تفاوتی ندارد.

مصطفوی ادامه داد: هزینه تولید هر فیلمی باتوجه به فیلمنامه، تعداد لوکیشن‌ها، تعداد بازیگران، درجه‌بندی هنرپیشه‌ها و... تغییر می‌کند. گاهی اوقات یک فیلم اجتماعی رقم قابل توجهی هزینه برمی‌دارد، درمقابل ممکن است یک اثر کمدی با هزینه کمی ساخته شود. به‌طور کلی هزینه‌ها بستگی به کستینگ، فیلمنامه، شرایط لوکیشن و امکاناتی که برای فیلم وجود دارد تعیین می شود.

چرا دستمزد بازیگران بالا می رود؟!

حسین هادیانفر با اشاره به تفاوت هزینه ساخت آثار کمدی و جدی در سینما گفت: باتوجه به اینکه هم در ژانر کمدی کار کردم هم اجتماعی، می توانم بگویم هزینه ساخت یک اثر ربطی به ژانر آن از جمله کمدی، اجتماعی، درام و... ندارد، چیزی که هزینه ها را متغیر می کند فیلمنامه و قصه است.

او ادامه داد: از کل هزینه هایی که صرف یک پروژه می شود یک سوم آن به دستمزد بازیگران اختصاص می یابد. باقی هزینه ها معمولا در تمام پروژه ها به یک شکل است.

مدیر تولید فیلم «قلاده های طلا» در ادامه با اشاره به دستمزد بازیگران بیان داشت: دستمزد بازیگران در ژانر کمدی یا اجتماعی تفاوتی ندارد. هر بازیگری قیمتی دارد و این ربطی به ژانری که قرار است کار کند ندارد.

هادیانفر افزود: برخی گمان می کنند درآوردن نقش کمدی سخت تر از نقش های ژانر اجتماعی است به همین دلیل بازیگرانش دستمزد بیشتری دریافت می کنند. من در طول سالها تجربه ام همچین چیزی را ندیدم. تنها چیزی که دستمزد بازیگر را بالا می برد نقش سخت یا گریم سنگین است.

معیار تعیین قیمت بازیگران!

عبدالله علیخانی با اشاره به تفاوت هزینه ساخت فیلم در ژانرهای گوناگون گفت: اینکه یک تهیه کننده در چه ژانری فیلم می سازد تاثیری بر هزینه ها ندارد. به طور کلی هزینه ساخت فیلم در ژانر کمدی با ژانر اجتماعی، ملودرام و... هیچ تفاوتی ندارد. طراحی صحنه، لوکیشن، نوع فیلمنامه و قصه میزان هزینه پروژه را تعیین می کند.

او ادامه داد: ممکن است یک فیلم اجتماعی باتوجه به بازیگران مطرح و درجه یکی که دارد هزینه‌اش بالا رود، در مقابل یک فیلم کمدی با هزینه بسیار کمی ساخته شود، فقط در صورتی که فیلم تاریخی باشد هزینه مضاعفی بر پروژه تحمیل می شود.

تهیه کننده فیلم «دختر شاه پریون» با اشاره به دستمزد بازیگران تصریح کرد: علاوه بر هزینه‌های تولید، میزان دستمزد بازیگران هم در ژانرهای گوناگون تفاوتی ندارد. قیمت یک بازیگر در ژانر اجتماعی 700 میلیون تومان است، بازیگر دیگر 500 میلیون تومان می گیرد. برای مثال رضا عطاران دستمزد مشخصی دارد که در ژانر کمدی و اجتماعی یکسان است. در واقع چیزی که قیمت یک بازیگر را تعیین می کند وجهه او برابر مردم است.

علیخانی در ادامه اظهار کرد: اینکه عده‌ای می گویند درآوردن نقش کمدی سخت است و به همین دلیل بازیگرانش دستمزد بیشتری می گیرند صحت ندارد، بازیگری که حرفه ای باشد در هر نقشی خوش می درخشد.

نظر شما
پرونده ویژه