در شبکه چهار مطرح شد؛

جایزه ملی جلال اما ناشناخته در جهان

۱۳۹۸/۰۹/۱۳ - ۱۶:۱۷:۱۰
کد خبر: ۹۳۲۱۶۵
مجتبی گلستانی مهمان برنامه ی" شب روایت" در خصوص جایگاه جلال در ادبیات گفت: آثار جلال زیاد خوانده میشود و اثری که زیاد خوانده میشود باید نقد شود آل احمد کسی است که بسیار نوشته است و این دستاورد بزرگی نسبت به هم نسل های خود است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در ابتدای برنامه مجری و سردبیر برنامه مسعود دیانی در رابطه با برنامه ی قبل و ادعای یکی از مهمانان برنامه که داوران این دوره را فاقد صلاحیت لازم برای داوری دانست و با اعتراض عده ای مواجه شده بود توضیح داد:نقد کارشناسان ما ناظر به کارنامه ی شما نیست بلکه ناظر به کارنامه ای است که به داوران صلاحیت داوری  این جایزه را نمی دهد.

به عنوان مثال احسان رضایی در مصاحبه با رادیو گفتگو مبنای آثار برگزیده را پیرنگ و شخصیت پردازی خوب عنوان کرده است که لازمه ی درک این نکته این است که ما از این داوران 5تا6 نقد خوب و اساسی خوانده باشیم تا بفهمیم این داوران بر چه مبنایی می گویند یک رمان پیرنگ خوبی دارد یا ندارد.

دیانی می گوید براساس جستجوی ما در بخش رمان هیچ کدام از داوران نه آثار خودشان نقد دارد ونه  نقد جدی بر آثار شاخص دیگری دارند.

در بخش گفتگو مسعود دیانی با مجتبی گلستانی مهمان برنامه درباره ی جایگاه جلال در ادبیات امروز و همچنین جایزه ی جلال صحبت کرد.

مجتبی گلستانی درباره ی اینکه چرا به سراغ آثار جلال رفته است  و کتاب های ایشان را نقد میکند می گوید:نوجوانی و جوانی من به شدت تحت تاثیر جلال بود و نوشتن و خواندن درباره ی جلال به گونه ای نقد به خود است.

دلیل دیگر مجتبی گلستانی این بود که آثار جلال زیاد خوانده میشود و اثری که زیاد خوانده میشود باید نقد شود  چرا که ما از نقد نکردن اثاری که زیاد خوانده شده اند آسیب دیده ایم.

مجتبی گلستانی درمورد چرایی زیاد خوانده شدن آثار جلال افزود:این زیاد خوانده شدن آثار جلال به  جذابیت متون جلال برای مخاطب  بر میگردد.

این پژوهشگر آثار جلال می گوید:آل احمد بسیار خطا کرده است و یکی از پر خطا ترین نویسندگان ایرانی است به سبب اینکه گرایش به تجویز داشته است و جامعه ی ایرانی باید خودش را از تجویز و صدور حکم نجات دهد.این صدور حکم ها استقلال و آزادی را از آدم میگیرد.جلال آل احمد بسیار در متونش حکم صادر میکرده و یکی از کسانی که مسئول این ماجراست جلال آل احمد است.

مجتبی گلستانی در خصوص اینکه جایگاه جلال در ادبیات ما کجاست و چرا باید به نام  او یک جایزه شکل بگیرد اظهار داشت:

به همین صراحتی که می گویم از جایزه های جلال سکه هایش را بگیریم هیچ چیزی باقی نمی ماند.

این نویسنده معتقد است اگر جایزه ی جلال متعلق به جلال آل احمد است باید نسبتی با اندیشه های او داشته باشد و اگر این نسبت وجود ندارد حداقل شان و شخصیت او را حفظ کنند.

این جایزه باید به بهترین شکل برگزار شود و نگرش جامعی به ادبیات و فرهنگ داشته باشد چنین جایزه ای که اعتبارش را از سکه هایش میگیرد نگاه فراخی ندارد.

این جایزه زمانی ربطش را به جلال از دست میدهد که یک جایزه ی دولتی است .روح متون جلال همکاری با دولت را بر نمی تابد.شخصیت آل احمد همیشه با قدرت سیاسی مشکل داشته است.

به نظر من کسی که با اصل حکومت مخالفت میکند راضی نیست که بخواهد جایزه ای با اسمش و با 110 سکه برگزار شود.

در پایان و در  بخش آیتم "جستجو" مسعود دیانی درباره ی نویسندگانی که در جایزه ی جلال آثار منتخب و برگزیده داشتند توضیح میدهد که نام هیچ کدام از این نویسنده ها در جهان مطرح نیست و اگر معتقدیم که جایزه ی جلال  یک جایزه ی ملی است پس چرا در هیچ جا نامی از آن نیست و اگر وزیر ارشاد معتقد است که به جای نفت باید شعر و ادبیات صادر کنیم پس چرا جایزه ی ما هیچ جا شناخته شده نیست.

همچنین مسعود دیانی به سایت این جایزه اشاره کرد و گفت :این سایت حتی در  دوره ی گذشته به روز رسانی نشده است و در دوره ی دهم مانده است و هیچ رزومه ای از کتاب های برگزیده وداوران نیست.

«شب روایت» به تهیه کنندگی حسین شاهمرادی محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که سه شنبه ها ساعت 23 به صورت زنده پخش می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز