در نهمین نشست تخصصی جایزه پژوهشی سال سینمای ایران مطرح شد؛

استفاده از تکنولوژی‌های جدید در سینمای ایران امکانپذیر نیست

۱۳۹۸/۰۹/۱۶ - ۰۹:۰۳:۳۷
کد خبر: ۹۳۲۹۴۱
استفاده از تکنولوژی‌های جدید در سینمای ایران امکانپذیر نیست
نهمین نشست تخصصی جایزه پژوهشی سال سینمای ایران با عنوان "آینده سینما داری در ایران" برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، نشست تخصصی با عنوان آینده سینما داری در ایران با سخنرانی دکتر عبدالله بیچرانلو، استاد دانشگاه، مهندس مجید مسچی، رئیس موسسه سینما شهر و با حضور جمعی از دانشجویان و پژوهشگران در فرهنگستان هنر تهران برگزار شد.

در این نشست دکتر عبدالله بیچرانلو به بحث در خصوص مدیریت سالن ها و مجتمع های سینمایی پرداخت و گفت: باید آینده سینما داری در ایران را در مواجهه با تحولات پیش رو از جمله تحولات فناورانه، جهانی شدن، تحولات اجتماعی و تاثیر این تحولات و روندها در سینماداری مد نظر قرار داد.

وی با اشاره به تأثیر تحولات و روندهای جهانی و داخلی در سینمای ایران، مهمترین روندهای جهانی را رسانه ای شدن، تجاری شدن و جهانی شدن عنوان کرد.

دکتر عبدالله بیچرانلو، ژانر کمدی را مورد استقبال جامعه کنونی عنوان کرد و گفت: در صورت شناخت ذائقه مخاطب و فیلم سازی مبتنی بر روانشناسی اجتماعی و همچنین توجه به گرایش ایرانیان به مصرف تصویری، فرصت های مناسبی پیش روی آینده سینماداری در ایران قرار خواهد گرفت.

در ادامه این نشست مهندس مجید مسچی نیز بر لزوم جهانی‌شدن سینمای ایران اشاره کرد و گفت: اگر چه جهانی شدن به دلیل عدم آمادگی های زیرساختی، فنی و اقتصادی در ایران می توانند به عنوان تهدید مطرح شود اما سینمای ایران ناگزیر از جهانی شدن است؛ لذا ایجاد سیاست گذاری های خلاق و بهره گیری از تجربه های موفق در این زمینه ضرورت دارد.

مهندس مسچی امکان استفاده از صدا و تصویر را دو نقطه قوت سینما در مقایسه با رسانه های دیگر عنوان کرد و افزود: مخاطب سینما باید در سالن سینما حیرت زده باشد و برای اینکه سینما در رقابت با سایر رسانه ها بتواند جایگاه خود را حفظ کنند لازم است فیلم های اکران شده جذابیت لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به پایین بودن قیمت بلیت سینما در ایران گفت: به دلیل گران بودن تجهیزات و قیمت ارزان بلیط سینما، استفاده از تکنولوژی های جدید که بر جذابیت سینما می افزاید در سینمای ایران امکان پذیر نیست.

وی همچنین افزود: بدون شک قیمت بلیت بر میزان سینما رفتن افراد تاثیر گذار خواهد بود و افزایش قیمت بلیت در سال جاری، سینمای ایران را با کاهش تماشاگر مواجه خواهد کرد.

رییس موسسه سینما شهر، بر این نکته که از منظر اقتصادی افزایش سرانه درآمد ملی با سرانه فروش سینما نسبت مستقیم دارند تاکید کرد و با اشاره به اینکه ۵۰۰ سالن سینمایی در کشور در حال ساخت می باشد گفت: متاسفانه توزیع سالن های سینما در کشور توزیع متقارنی نیست.

لازم به ذکر است در پایان این نشست پژوهشگران و دانشجویان حاضر در قالب پرسش و پاسخ نکات مد نظر خود را در خصوص آینده سینما داری در ایران مطرح کردند

نظر شما