جبار آذین:

«فوق لیسانسه‌ها» فیلمنامه نداشت!

۱۳۹۸/۰۹/۱۹ - ۰۵:۰۱:۰۰
کد خبر: ۹۳۳۵۷۹
«فوق لیسانسه‌ها» فیلمنامه نداشت!
منتقد و مدرس سینما و تلویزیون ضعف اصلی سریال «فوق لیسانسه‌ها» را در فیلمنامه دانست و اظهار داشت: معیار و ملاک تولید فوق لیسانسه‌ها فی‌البداهه گویی بود از همین رو نبود قصه، نداشتن فیلمنامه و موضوع مشخص سبب شده بود از نظر ماجرا و حادثه پردازی فوق لیسانسه‌ها در سطح نازل سقوط کند.

جبار آذین، منتقد سینما وتلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا در ارتباط با مجموعه «فوق لیسانسه ها» و مقایسه آن با فصل های پیشین اظهار داشت: سروش صحت جزو هنرمندان مستعد سینما و تلویزیون است که در زمینه تولید، نگارش، کارگردانی و حتی بازیگری در آثار طنز دارای وجهه اجتماعی و فرهنگی است. در کارنامه هنری او انواع فیلم و سریال‌ها وجود دارد که در میان آنان برخی آثار کمدی جایگاه مناسبی را به خود اختصاص داده و در تارک در تمام آن‌ها همچنان سریال طنز «ساختمان پزشکان» می‌درخشد.

او در ادامه افزودسروش صحت با کارگردانی «لیسانسه‌ها» باتوجه به استفاده از سوژهای جدید، بازیگرانی ویژه و مضامین به نسبت روزِ اجتماعی گونه‌ای از طنز را در قالب سریال‌های طناز تلویزیون ارائه کرد.

آذین در مورد ویژگی‌های فصل‌های پیشین سریال «فوق لیسانسه‌ها» بیان داشت: ویژگی‌ها و امتیازهای فصل نخست «لیسانسه‌ها» به دلیل تازگی بود که برای مخاطب جذابیت داشت. داشتن فیلمنامه، بازی‌های به نسبت هدایت شده و کارگردانی جمع و جور سبب توفیق اجتماعی «لیسانسه‌ها» شد. اما در ادامه به موازات برخی تولیداتی که حال به سفارش مسئولان تلویزیون یا گاه با استقبال مخاطب دارای فصل‌های چندی هم می‌شود سروش صحت و یارانش تصمیم گرفتند که فصل‌های دیگری هم به «لیسانسه‌ها» اضافه کنند اما ادامه‌ی «لیسانسه‌ها» به قوت، قدرت و جذابیت «لیسانسه‌ها» نبود به ویژه در فصل آخر آن که به تازگی به پایان رسیده است.

این منتقد سینما در پایان تصریح کرد: «فوق لیسانسه‌ها» اساسا بدون متن و فیلمنامه جلوی دوربین رفته بود یعنی معیار و ملاک تولید «فوق لیسانسه‌ها» فی‌البداهه گویی بود از همین‌رو نداشتن فیلمنامه و موضوع مشخص سبب شده بود تا از نظر ماجرا و حادثه پردازی «فوق لیسانسه‌ها» در سطح نازل سقوط کند و با سطحی‌نگری و سطحی سازیِ مسائل پیش پا افتاده مانند درگیری سطحی با زورگیر یا مسئله ازدواج چندم پدر یکی از شخصیت‌ها و اعتیاد پدر شخصیت دیگر، با این نوع مسائل سروکله می‌زنند که در مجموع با آن‌که استفاده از بازیگران مستعد و ایجاد برخی فی البداهه گویی های آن و همچنین بخشی از نوآوری های طنزگونه در آن سبب جذب مخاطب به «فوق لیسانسه‌ها» شده بود. اما درمجموع به لحاظ هنری، تصویری، مضمونی و محتوایی «فوق لیسانسه‌ها» در سطح حتی «لیسانسه‌ها» نبود و بسیار هم از توفیق های هنری و اجتماعی «ساختمان پزشکان» فاصله داشت به همین دلیل است که درواقع برخلاف گفته خود دست اندرکاران «فوق لیسانسه‌ها» که قرار بود این سریال در 30 قسمت به پایان برسد آن را به دلیل ضعف‌های مفرط مضمونی و محتوایی در 20 قسمت جمع کردند و ادامه آن را به ایام نوروز موکول نمودند در هر حال «فوق لیسانسه‌ها» به لحاظ هنری در جایگاه شاخصی در کارنامه سروش صحت و تلویزیون قرار ندارد گرچه برای مدتی در برهوت نبود آثار طنز در تلویزیون به‌ویژه با تکیه بر توانایی‌های برخی بازیگران آن، توانست برای مدتی بینندگان تلویزیون را سرگرم کند.

نظر شما
پرونده ویژه