محمدعلی الستی:

در شرایط حاضر تلویزیون با لودگی به مردم توهین می‌کند/ تلویزیون ما تاثیرگذار نیست!

۱۳۹۸/۰۹/۲۳ - ۰۵:۴۴:۰۰
کد خبر: ۹۳۴۵۵۴
در شرایط حاضر تلویزیون با لودگی به مردم توهین می‌کند/ تلویزیون ما تاثیرگذار نیست!
محمدعلی الستی در تأثیر تلویزیون با برنامه‌ها و سریال‌های طنز در ایجاد حس نشاط در جامعه گفت: در شرایط حاضر تلویزیون با لودگی به مردم توهین می‌کند.

محمدعلی الستی، جامعه‌شناس ارتباطات و استاد دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: تلویزیون یکی از موثرترین رسانه‌های عصر حاضر است و قطعاً می‌تواند تأثیری قطعی و مشخص در جامعه داشته باشد.

الستی تصریح کرد: این تأثیرگذاری را مربوط به رسانه تلویزیون می‌دانم اما رسانه ملی ما قطعاً چنین قدرتی ندارد. وقتی برنامه‌های صداوسیمای کشورمان را با شبکه‌های ماهواره‌ای مقایسه می‌کنیم و کیفیت این دو رسانه را با هم مورد بررسی قرار می‌دهیم به ضعف‌های بسیاری در تلویزیون‌مان می‌رسیم که قطعاً میزان مخاطب و در نتیجه تأثیرگذاری آن در جامعه را کاهش می‌دهد.

این جامعه‌شناس در ادامه گفت: میزان تأثیرگذاری یک رسانه موضوعی دوطرفه است به این معنی که رسانه نمی‌تواند بدون توجه به مخاطب خود انتظار تأثیرگذار بودن در جامعه را داشته باشد. صداوسیمای ما وقتی هیچ توجهی به مخاطبان خود ندارد و به شرایط مردم توجهی نمی‌کند قطعاً در هیچ شرایطی نمی‌تواند روحیه نشاط را ایجاد کند.

الستی اظهار داشت: کشور ما امروز در شرایطی قرار دارد که با بحران‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند طبیعتاً پرداختن به آثار طنز باید با احتیاط و در نظر گرفتن شرایط مردم صورت بگیرد. تلویزیون با برنامه‌های ضعیف به اصطلاح طنز خود که بیشتر لودگی است به مردم دهن‌کجی می‌کند و مردم این برنامه‌ها را توهین به خود می‌دانند.

او افزود: وقتی مردم در شرایط وحشتناکی زندگی می‌کنند و وضعیت اقتصادی از آسیب گذشته و به بحران رسیده نمی‌شود بدون درنظر گرفتن وضعیت، آثاری ساخت که مردم هیچ قرابتی با آنها نسبت به خود احساس نمی‌کنند. تلویزیون ما امروز انعکاس دهنده وضعیت اسفبار و وحشتناک جامعه نیست و با لودگی‌هایش بدون در نظر گرفتن درد مردم به آنها بی‌احترامی می‌کند.

این جامعه‌شناس در پایان اظهار داشت: قطعاً با در نظر گرفتن شرایط مردم و از طرفی بیان معضلات و مشکلات جامعه که ایجاد اعتماد می‌کند تلویزیون می‌تواند انتقادهای مردم از دولت و حاکمیت را به زبان طنز بیان کند و اینگونه نمایندگی از مردم را به اثبات برساند و با ایجاد این حس میزان مخاطبان خود را افزایش داده و از طرفی تأثیرگذار باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز