رفع شبهات ایجاد شده توسط معاندان علیه ایران رسالت اصلی شبکه های برون مرزی صداوسیماست

۱۳۹۸/۰۹/۲۱ - ۰۳:۰۴:۰۰
کد خبر: ۹۳۵۳۰۳
رفع شبهات ایجاد شده توسط معاندان علیه ایران رسالت اصلی شبکه های برون مرزی صداوسیماست
نماینده خوی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نقش شبکه های برون مرزی در شکل گیری افکار عمومی مردم جهان نسبت به جمهوری اسلامی ایران، رسالت اصلی این شبکه ها را رفع شبهات ایجاد شده توسط شبکه های معاند عنوان و تشریح کرد: رسالت اصلی رسانه های برون مرزی صداوسیما این است که بتوانند شبهات ایجاد شده توسط شبکه های معاند را رفع و افکار عمومی را قانع کنند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، سیدتقی کبیری عضو هیئت رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر تاثیرات متعددی که رسانه های بین المللی بر مناسبات سیاسی و اجتماعی دارند، گفت: از آن جایی که امروز رسانه های بین المللی تاثیرات متعددی را در حوزه های سیاسی، اجتماعی حتی اقتصادی دارند، جمهوری اسلامی برای اینکه اقتدار خودش را در مقابل هجمه های عظیم، سنگین و متکثر این رسانه ها حفظ کند، به فعالیت شبکه های برون مرزی صداوسیما به صورت خاص نیاز دارد. هر چند که این شبکه ها در مقابل تعداد شبکه های معاند قابل مقایسه نیستند اما به نظر می رسد که بخش زیادی از رسالت خودشان را در این راستا انجام می دهند. البته اگر بودجه و امکانات بیشتری به این شبکه ها تزریق شود، بازدهی آنها هم از نظر جغرافیایی و هم از نظرکیفیت و برد رسانه ای افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با تاکید بر نقش شبکه های برون مرزی در شکل گیری افکار عمومی مردم جهان نسبت به جمهوری اسلامی ایران، رسالت اصلی این شبکه ها را رفع شبهات ایجاد شده توسط شبکه های معاند عنوان و تشریح کرد: رسالت اصلی رسانه های برون مرزی این است که بتوانند شبهات ایجاد شده توسط شبکه های معاند را رفع و افکار عمومی را قانع کنند و در مواجهه با حملات فضای مجازی و رسانه ای، این رسالت را در دفاع از دستاوردهای انقلاب و رفع شبهات انجام دهند.

کبیری افزود: یک بخش هم بحث تهاجمی عمل کردن این شبکه ها است؛ یعنی این گونه نباشد که همیشه در حالت تدافعی باشند. باید متناسب با فضای جغرافیایی منطقه و با ابزار و شیوه های جدید و به اصطلاح ذائقه سنجی مخاطبان در کشورهای گوناگون بتوانند انقلاب اسلامی را معرفی کنند. اما نکته دیگری که وجود دارد مخاطب شناسی است که بسیار مهم به نظر می رسد، باید از شیوه های مختلف در بحث معرفی انقلاب اسلامی بهره جست. باید از قالب هایی مثل کاریکاتور، طنز و... که امروزه رسانه ها از آن بهره می برند، استفاده کرد تا این رسالت سنگین و مهم ایفا شود. 

وی درباره نقش شبکه های برون مرزی در دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که رسانه های معاند انجام می دهند، ایجاد یک فضای مخاصمه از سوی برخی از کشورها با نظام جمهوری اسلامی است. حتی در مقابل کشورهای دوست ایران هم سعی می کنند این کار را با شایعات، اخبار دروغ، فضاسازی و مسائل دیگر بین ایران و کشور های همسو با ایران صورت ببخشند. طبیعی است در این راستا رسالت رسانه های برون مرزی ما مهم و حساس است. آنها باید بتوانند بهنگام، بجا و با شیوه های جدید این فضای دیپلماسی را در حوزه مسائل سیاسی ایجاد کنند و اجازه ندهند که این فضای تقابل ایجاد شود. در این راستا ارائه اخبار صحیح، واقعی و بهنگام می تواند تاثیرگذار باشد. 

کبیری بر همین اساس افزود: طبیعی است که در بحث دیپلماسی سیاسی این رسانه ها رسالت خوبی را می توانند ایفا کنند. آنها می توانند روابط را مستحکم کنند و حتی در حوزه های دیگر مثل دیپلماسی اقتصادی هم این کار را انجام دهند. چرا که در دنیای امروز دیپلماسی سیاسی جدا از دیپلماسی اقتصادی نیست و این دو در کنار هم ارزیابی می شوند. لذا رسانه هم می تواند در این حوزه ورود کند؛ هم از حیث تبیین فضای امن برای سرمایه گذاری در کشور اسلامی ایران و هم می تواند در افکار عمومی سرمایه گذاران و تجار این دیپلماسی را تقویت کند. 

وی با توجه به اهمیتی که شبکه های برون مرزی رسانه ملی دارند، گفت: تقویت اعتبارات مجموعه رسانه ملی باید در دستور کار قرار بگیرد، لذا باید بحث تقویت مجموعه صدا و سیما و به تبع از آن شبکه های برون مرزی را مد نظر قرار داد. 

نماینده مردم خوی در مجلس قانونگذاری درباره اولویت برنامه سازی شبکه های برون مرزی صداوسیما به عنوان دیپلماسی رسانه و اهمیتی که برای جمهوری اسلامی دارند، گفت: به همان اندازه ای که برای رسانه های بیگانه دیپلماسی رسانه ای از اهمیت برخوردار است و با تمام قوا وارد میدان می شوند که بر علیه نظام، جمهوری اسلامی و مردم کار شود و در برخی از برهه ها حتی یک هم افزایی بر علیه نظام جمهوری اسلامی اتفاق می افتد، از این طرف هم این نکته را ما می توانیم لحاظ کنیم. گاهی امکان دارد ما در مواجهه با یک کشور در حوزه دیپلماسی رسانه فعالیت کنیم و این مثل جنگ نظامی است. در جنگ نظامی یک وقت با یک کشور در حال جنگیم و یک وقت با مجموعه ای از کشورها. همانطور که در دفاع مقدس اتفاق افتاد. به نظر می رسد در بحث دیپلماسی رسانه ای گاهی این اتفاق می افتد که ما با حجم عظیمی از رسانه های عظیم و متنوع دنیا مواجهیم، لذا هر اندازه حجم دیپلماسی طرف مقابل قوی است به همان اندازه هم ما باید نوع نگاه و حمایت از شبکه های برون مرزی خودمان را تقویت کنیم. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز