هوشنگ گلمکانی:

مسعود فراستی آفت نقد فیلم است!

۱۳۹۸/۰۹/۲۱ - ۰۶:۱۲:۲۶
کد خبر: ۹۳۵۴۰۵
مسعود فراستی آفت نقد فیلم است!
هوشنگ گلمکانی منتقد سینما در گفتگویی درباره نقدسینما، برنامه هفت و مسعود فراستی انجام داده است که بخش هایی از آن را می خوانید.

به گزارش گروه روی خط رسانه خبرگزاری برنا؛ هوشنگ گلمکانی منتقد سینما در گفتگویی با روزنامه خراسان درباره نقدسینما، برنامه هفت و مسعود فراستی مصاحبه ای انجام داده است که بخش هایی از آن را می خوانید: نقد با اظهارنظر فرق می‌کند، نقد تحلیل و موشکافی است و نیاز به دانش و تجربه‌ دارد، کاربران فضای مجازی فکر می‌کنند نوشتن انشا و گفتن این که فیلم خوب، بد یا متوسط بود می‌شود نقد! در حالی که نقد باید ساختار و جذابیت‌های ادبی و متنی داشته باشد.

اظهارنظر کردن شروع یک کار است اما بعد باید نقدهای خوب بخوانی، مطالعات خارج از سینما داشته باشی تا مطالبت پخته شود. یکی از چیزهایی که در این سال‌ها آفت نقد فیلم شده است، همین برنامه «هفت» و فراستی است. خود فراستی در میان صحبت‌هایش گفته نقد یعنی تخریب و این تعریفی است که از نقد می‌کند. یعنی نقد حتما باید درباره آثار بد نوشته شود که نیاز به تخریب داشته باشد؟ اگر بخواهیم درباره یک شاهکار نقد بنویسیم، حتما باید آن را تخریب کنیم

وی درباره حضور در برنامه‌های سینمایی تلویزیون به عنوان منتقد حضورهم گفت: انگار اتاق‌های فکر این برنامه‌ها، از یک تفکر محدود در سینمای ایران تغذیه می‌کند و من اعتقادی به این یک‌سو نگری ندارم، انگار که همه‌چیز دارد بر اساس معادلات سیاسی و جناحی بررسی می‌شود.

مسعود فراستی گاهی معتقد است که باعث افت فروش فیلم‌ها می‌شود، به نظر شما منتقد در سینمای ایران چنین تاثیری دارد؟ آماری وجود ندارد، اما اگر تاثیری داشته باشد، ممکن است روی فیلم‌های خاص‌پسند یا هنری باشد نه فیلم‌های تجاری، چون بیننده متفنن فیلم‌های تجاری کمتر به نقد توجه دارد، اما تجربه شخصی من این است که میزان تاثیرش کم است. یعنی نه منتقدان می‌توانند پز بدهند که روی فروختن یا نفروختن فیلم تاثیر گذاشتیم، نه فیلم سازها می‌توانند بهانه بیاورند که منتقدان فیلم ما را از فروش انداختند!

نظرتان درباره حضور منتقد و فیلم ساز در برنامه‌های سینمایی چیست؟ لزومی ندارد فیلم ساز حضور داشته باشد، البته اگر بتوانند در یک فضای متعادل و معتدل با هم بحث کنند خیلی هم خوب است، منتها در این برخوردهای روبه‌رو، فضای روکم‌کنی وجود دارد. هرکس دوست دارد طرف مقابلش را بیندازد گوشه رینگ و روی او را کم کند و بعد از این که از آن‌جا آمد بیرون برایش پیام بیاید که خوب پوزش را مالیدی به خاک!

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز