در چهارمین روز از جشنواره سینماحقیقت؛

عوامل و کارگردانان ۱۱ مستند با مخاطبان خود سخن گفتند

۱۳۹۸/۰۹/۲۲ - ۱۰:۲۷:۴۸
کد خبر: ۹۳۵۷۴۴
عوامل و کارگردانان ۱۱ مستند با مخاطبان خود سخن گفتند
با حضور عوامل فیلم‌های بخش ملی و بین‌الملل، معرفی و اکران مستندهای سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در چهارمین روز از برگزاری سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت، بیش از 50 مستند بخش مسابقه ملی و بین‌الملل در پردیس سینمایی چارسو اکران شدند که تعدادی از آن ها پیش از زمان اکران، به معرفی مستندهای خود و توضیح درباره ایده شکل گیری آن ها پرداختند.

مستندهایی چون «کابل شهری در باد» ، «قُرقبان»، «کرار» ، «گلوله باران»، «خسوف» ، «ماهر»، «تنها چند متر»، «آشو» ، «واکَس چه» ، «درد از آن من است» و « سفر خاویر اِرو » در چهارمین روز از جشنواره سینماحقیقت در پردیس سینمایی چارسو اکران و معرفی شدند.

در «کابل شهری در باد» صحنه خشن نمی بینید

مستند «کابل شهری در باد» به کارگردانی ابوذر امینی ساعت ۱۶ در جریان برگزاری سیزدهمین جشنواره فیلم «سینماحقیقت» در پردیس چارسو به نمایش درآمد.

پیش از نمایش این فیلم ابوذر امینی روی صحنه آمد و گفت: خوشحالم این فیلم بعد از حضور در جشنواره‌های بین‌المللی به یک جشنواره فارسی زبان رسید. درواقع این جشنواره فارسی زبان برای ما جشنواره خانگی است و برای اولین بار است که این تعداد فارسی زبان به تماشای فیلم من می‌نشینند. من هم بعد از سی ساعت سفر، خودم را به اینجا رساندم.

وی عنوان کرد: شاید «کابل شهری در باد» خیلی ساده باشد و شما توقع نشان دادن موضوعات کلان را که عادت داریم درباره افغانستان و کشورهای جنگی ببینیم، در این فیلم داشته باشید اما اینطور نیست ولی قول می‌دهم در «کابل شهری در باد» صحنه خشن نمی بینید. می‌دانم که بعد از سی سال جنگ نام افغانستان همواره با خشونت می آید اما ما نمی‌خواستیم باز این موضوعات را تکرار کنیم. این فیلم درباره زندگی است و امیدوارم توانسته باشیم این موضوع را به ببیننده برسانیم.

قرق‌ها توسط فضاهای خصوصی اداره می‌شود

در سانس سوم سالن شماره یک فتح‌الله امیری و نیما عسگری، کارگردانان «قُرقبان» بر روی صحنه حاضر شدند و درباره اثرشان با مخاطبان سخن گفتند.

فتح‌الله امیری در ابتدای این برنامه معرفی، گفت: فیلم قرقبان درباره یک مسئله محیط زیستی جدید است که در ایران پدیدار شده است و چالشی که میان حافظان محیط  زیست و ساکنان محلی روستاها وجود دارد را مطرح می‌کند.

وی سپس از عوامل فیلم تشکر کرد و میکرفن را به نیما عسگری دیگر کارکردان فیلم سپرد.

عسگری هم گفت: ساخت این فیلم جدای از تلاش‌های بی دریغ تدوینگر ما مدیون حضور پیمان مقدس است که سالها جهت حفاظت محیط زیست این منطقه تلاش کرد.

وی ادامه داد: این مسئله در همه جای دنیا وجود دارد، یعنی یک بخش خصوصی دست به محیط‌بانی می‌زند و اصولا بخش خصوصی بهتر از این فضاهای طبیعی محافظت می‌کنند. قرق‌های خصوصی منطقه حفاظت‌شده تحت نظر دولت نیستند. اگر یک فضا در قالب پارک ملی حافظت شده تحت پوشش دولت باشد حتی برداشتن یک چوب از آن ممکن نیست. ولی برخی از  مناطق آزاد هستند و حفاظتی از آنها نمی‌شود و هیچ بازدارندگی در جامعه محلی در قبال این مناطق وجود ندارد و میزان شکار به گونه‌ای است که بعضی از حیوانات در خطر انقراض هستند.

تدوین گر این فیلم هم دقایقی با مخاطبان صحبت کرد. وی گفت: قُرقبان برای من کار دلچسبی بود و امیدوارم که برای شما هم دلچسب باشد.

پیمان مقدس محیط‌بانی که فیلم قرقبان پیرامون زندگی او ساخته شده است هم بر صحنه سالن یک پردیس چهارسو حاضر شد و گفت: جای خانواده من خالی است که اگر نبودند به واقع شاید الان ما هم در اینجا نبودیم.

نمایش فیلم‌های«کرار» و «گلوله باران» در جشنواره سینما حقیقت

مستندهای «کرار» و «گلوله باران» هم با حضور کارگردانان این آثار در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت معرفی و نمایش داده شدند.

محسن علیقلی کارگردان فیلم «کرار» پیش از نمایش این فیلم در سانس ساعت ۱۸ روز پنجشنبه ۲۱ آذر گفت: کرار یک کلمه عربی به معنای جنگنده مداوم است.

او افزود: این مستند روایتی پرتره آرشیوی است از شخصی ایرانی که در سوریه حضور دارد. ویژگی‌های شخصیتی او باعث خاص شدنش شده است. امیدوار هستم بعد از دیدن این فیلم ذهنیت شما درباره مقولاتی چون شهید، دفاع و مفاهیمی از این دست که وارد ادبیات مقاومت ما شده است تغییر کند.

مرتضی پایه‌شناس کارگردان مستند «گلوله باران» ضمن خوشامدگویی به حاضران گفت: امیدوارم نمایش موفقی در طول جشنواره داشته باشیم.

نمایش مستند«خسوف» در جشنواره سینما حقیقت

محسن استادعلی کارگردان مستند «خسوف» پیش از اکران اثرش ضمن خوشآمدگویی به مخاطبان فیلمش گفت: چهارسال پیش با کسی آشنا شدم که در کنار او چالش های سختی را گذارندیم و اگر او نبود این فیلم ساخته نمی شد. این شخص کسی نیست جز مسعود زارعیان، شخصیت اول فیلم «خسوف» که امشب در کنار ماست.

در ادامه زارعیان گفت: طرح اصلی این فیلم چند سالی با من بود و خدا را شکر می کنم که محسن استادعلی این فیلم را ساخت. می خواهم این فیلم را تقدیم کنم به همسرم، فاطمه به خاطر تمام رنج هایی که در این مدت تحمل کرد تا به روزهای خوب برسیم.

فرهاد طالبی نژاد، امین جعفری، حمید فتوره چیان و پژمان خلیلی از دیگر عوامل این مستند بودند که در نمایش پنجشنبه ساعت 20 سالن شماره یک پردیس سینمایی چارسو حضور داشتند.

تمجید از شخصیت فیلم «ماهر» در سالن چهار

حجت طاهری کارگردان فیلم «تنها چند متر» در سانس ساعت 18 در سالن شماره چهار پیش از اکران فیلمش حاضر شد و گفت: من کار حیات وحش انجام می‌دهم و این اثر هم مانند آثار قبلی من در حیطه حیات وحش است و در بافت قدیمی بندر امام ضبط شده است. این کار در مدت شش سال و در هشتاد نوبت فیلمبرداری، به شکل مستمر ساخته شده اما نتیجه‌اش به گونه‌ای نیست که این هشتاد برداشت به خوبی دیده شود. من فکر می‌کنم دوستان می‌توانند فیلم را ببینند و نتیجه آن را خودشان بسنجند.

مسعود دهنودی کارگردان «ماهر» هم بر روی صحنه حاضر شد و از حضور شخصیت اصلی فیلم در سالن خبر داد. سپس حضار به تشویق او پرداختند. وی گفت: ماهر از قهرمانان  آق قلا است که در این مستند درباره او بیشتر خواهید دانست. این فیلم روایت یک شخصیت است در دل یک بحران. بحرانی که همه اخبار مربوط به آن را شنیدیم. البته اتفاق مشابه در دیگر شهرها هم رخ داد اما ما در آن روزها در آق قلا بودیم و توانستیم یک سری از تصاویر را ضبط کنیم. البته این نکته را هم ذکر کنم که لوکیشن اصلی ما یکی از روستاهای آق قلا بود.

کارگردانان «آشو» و «واکَس چه» با مخاطبان سخن گفتند

جعفر نجفی کارگردان «آشو» که به تازگی فیلمش در جشنواره ایدفا حضور داشته برای دقایق کوتاهی به روی صحنه آمد.

او گفت: فقط خواستم اینجا از عوامل فیلمم تشکر کنم که همگی آن‌ها  در سالن حضور دارند.

سپس عوامل این فیلم به روی صحنه آمده و مورد تشویق حضار قرار گرفتند. نجفی سپس گفت: امیدوارم از فیلم که  حاصل زحمت چندین ماهه ماست لذت ببرید و از همه شما متشکریم به خاطر این که سی دقیقه از زندگیتان را با ما تقسیم می‌کنید.

کامران حیدری کارگردان « واکَس چه » هم پس از نجفی بر روی صحنه حاضر شد. او که اخیرا اثرش را در جشنواره معتبر لایپزیک شرکت داده است گفت: این فیلم در بندرعباس ساخته شده و باید بگویم عوامل حقیقی در ساخته شدن این فیلم نزدیک به 300 نفر بوده اند که جای همه آنها  در اینجا خالی است.اما یکی از شخصیت‌ها فیلم یعنی آقای اسیدی که یکی از خواننده‌های هرمزگان از شهر میناب است و در مستند ما حضور داشت در کنار ماست.

آقای اسیدی هم گفت:خوشحالم که با کامران حیدری کار کردم و امیدوارم از فیلم ما خوشتان بیاید.

در نهایت شیوا آبا به عنوان نماینده مدیا نِس، تهیه‌کننده اثر بر روی صحنه حاضر شد و مورد تشویق حضار قرار گرفت.

کارمونا: خاویر اِرو در کشور پرو نماد مقاومت است

در بخش بین الملل نیز آگو کارمونا تهیه کننده فیلم «سفر خاویر اِرو» ساخته خاویر کورکوئرا دقایقی را پس از اکران فیلم با مخاطبان جشنواره صحبت کرد.

وی گفت: خاویر اِرو در کشور پرو نماد مقاومت است. او در 21 سالگی در راه به سرانجام رساندن ایده‌هایش کشته شد و هیچگاه تحول‌خواهی‌اش به انقلابی منجر نشد. اما او یک انگیزه بزرگ داشت و آن هم تغییر دادن تفکر اجتماع برای تغییر دادن سبک زندگی‌شان.

این تهیه کننده پروئی گفت: با توجه به اتفاق‌هایی که در حال حاضر در کشور‌های آمریکای لاتین در حال رخ‌دادن است ما حس کردیم باید پیرامون این شخصیت دست به ساخت مستند بزنیم که البته جمع‌آوری مستندات پیرامون او بسیار کار مشکلی بود.

کارمونا اظهار کرد: در سرتاسر دنیا مردم ماریو بارگارس یوسا را به عنوان یک شخصیت مهم ادبی در پرو می‌شناسند اما خاویر اِرو از لحاظ غنای مفاهیم ادبی که عرضه کرده دست کمی از یوسا ندارد و چه بسا که شخصیت مهم‌تری در این کشور است.

فرشید اخلاقی کارگردان «درد از آن من است» هم که از کشور استرالیا در محل جشنواره حاضر بود از حضور در ایران ابراز خوشحالی کرد.

مصطفی شیری مجری و مستندساز اجرای جلسات معرفی فیلم‌های سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت را برعهده دارد.

نظر شما