«چتر نجات» با موضوع مهارت‌های خود مراقبتی؛

خطرات و تهدیدات به مردم یادآوری می‌شود

۱۳۹۸/۰۹/۲۴ - ۰۵:۰۵:۰۰
کد خبر: ۹۳۵۷۶۳
خطرات و تهدیدات به مردم یادآوری می‌شود
تهیه کننده برنامه تلویزیونی «چتر نجات» که با موضوع مهارت‌های خودمراقبتی روی آنتن شبکه آموزش می‌رود، در خبرگزاری برنا حضور یافت و در مورد هدف ساخت این برنامه و چگونگی انتخاب سرفصل‌های آن به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

مهدی رضوانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا با اشاره به موضوع این برنامه تلویزیونی گفت: برنامه چتر نجات که هر هفته از شبکه آموزش پخش می‌شود و شروع آن همزمان با فصل تابستان و سفر بود، یک ماهیت آموزشی و مهارت افزایی دارد. مهارت خودمراقبتی یعنی اینکه ما بتوانیم از خودمان به نحو احسن مراقبت کنیم. تغییر سبک زندگی مردم و دیجیتالی و سهل الوصول شدن زندگی یکسری مشکلات به وجود می آورد که اگر ما مهارت خودمراقبتی نداشته باشیم، مورد سوء استفاده قرار می گیریم و آسیب پذیر می شویم.

رضوانی در مورد دلیل انتخاب شبکه آموزش برای پخش این برنامه بیان داشت: رسالت رسانه ملی همان طور که امام خمینی (ره) فرمودند که «صدا و سیما باید یک دانشگاه باشد»، آموزش دادن به مردم است که این رسالت در معاونت سیما بیشتر گردن شبکه آموزش است. از آنجایی که مبنای ما همین بود، به شبکه آموزش رفتیم چون برنامه صد در صد اسپانسر دارد و اگر برنامه‌ای اسپانسر داشته باشد و مسائل مالی آن تأمین شود نیازی به شبکه خاصی ندارد و هر شبکه‌ای می تواند محمل آن قرار گیرد.

او افزود: ما شبکه آموزش را محمل خوبی دانستیم و از آنجایی که جناب احمدی افزادی شخصیت دانشمند و خوبی هستند و آمده‌اند تا یک تحول خوبی در شبکه آموزش به وجود بیاورند، بدون اینکه از قبل این شخصیت را از نزدیک بشناسیم رفتیم و با ایشان طرح موضوع کردیم و ایشان هم با آغوش باز استقبال کردند.

این تهیه کننده با اشاره به تعداد قسمت‌های «چتر نجات» گفت: از ابتدا قرار نبود برنامه 52 قسمت شود اما در اتاق فکر متوجه شدیم برنامه می‌تواند بیش از 52 قسمت هم شود حتی چتر نجات 1، 2 و 3 هم ساخته شود. اگر  محدودیت های منابع مالی برطرف شود چتر نجات در فصول بعدی هم تولید می شود.

رضوانی تصریح کرد: ما برنامه را با شروع فصل سفر آغاز کردیم و در ابتدا مهارت‌های یک سفر را به مردم آموزش دادیم. برای مثال اگر بخواهیم یک سفر خارجی برویم باید برگه های هویتی خودمان را که همان گذرنامه است تهیه کنیم، اگر گذرنامه داریم گذرنامه مدت دارد یا ندارد؟ برای رفتن به کشور مقصد اعتبار دارد یا خیر، بعضی از کشورها با ما لغو روادید هستند و بعضی از کشورها در محل به ما روادید می دهند و شاید خیلی ها هم به ما روادید ندهند، بعضی مواقع باید از مبدأ ویزا تهیه کنیم و.... معمولا برای گرفتن ویزا یکسری مشکلات برای هموطنان ما ایجاد می‌شود که متأسفانه اگر مردم بلد نباشند اطلاعات خود و اقوام‌شان را می‌دهند و مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد و حتی ممکن است کشور به خطر بیفتد.

او ادامه داد: بعضی اوقات از سر ندانستن فکر می‌کنیم اگر اطلاعات بیشتر از آنچه در مصاحبه و نگارش فرم هست، بنویسیم مراحل کار ما تسهیل می شود اما به هیچ عنوان اینطور نیست. کشور ما دشمن زیاد دارد، سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی در دنیا تلاش می‌کنند بالاخره یک ضعفی را پیدا و از آن عبور کنند و ضربه بزنند. اگر مردم  این آموزش ها را دیده باشند از وقوع بسیاری از مشکلات جلوگیری می شود.

رضوانی در مورد مراقبت‌های حین سفر گفت: ما در برنامه به مردم آموزش دادیم وقتی می‌خواهید سفر بروید وسایلی که واقعا مورد نیازتان است را بردارید، وسایلی که اگر گم شود مشکلی ایجاد نمی‌کند و اطلاعات کمتری در  آن است. هنگام رفتن به سفر، در فرودگاه‌ها از کسی امانتی نگیرید حتی یک برگ کاغذ چون یک کاغذ می‌تواند نامرئی نویسی شده باشد و مشکل ایجاد کند. ما سفری به کشور مالزی داشتیم که متأسفانه با خانواده‌ای که سه نسل در آن بودند یعنی پدر بزرگ، مادر بزرگ، عروس، داماد و بچه‌های آنها برخورد کردیم. به آنها یک سفر ارزان قیمت پیشنهاد شده بود درعوض اینکه بار عده‌ای را ببرند. در تمام ساک‌ها مواد مخدر جاسازی شده بود و متأسفانه وقتی آنها به مالزی می‌رسند دستگیر می‌شوند و الان در نوبت اعدام هستند.

او ادامه داد: ما در برنامه «چتر نجات» تلاش کردیم این تلخی‌ها را که شامل مسائل ایمنی و امنیتی می‌شود به مردم آموزش دهیم. این آموزش شاید یک حس ناامنی ایجاد کند که چرا الان؟ مگر اتفاقی افتاده است؟ نه، هیچ اتفاقی نیفتاده و همه جا امن و امان است. وقایع اخیر که در لبنان و عراق اتفاق افتاد منجر به سقوط دولت ها شد اما در میهن عزیز ما این فتنه از بین رفت و در کمتر از یک هفته هیچ اتفاقی نیفتاد. امنیت بالاتر از احساس امنیت است، خیلی از کشورهای دنیا امنیت ندارند ولی دولت ها تلاش کردند که احساس امنیت را به مردمشان تزریق کنند و این یک اداست و اگر پرده ها کنار رود ناامنی ها دیده می شود. ما در کشور خودمان بیش از آنچه که احساس امنیت باشد امنیت داریم و این واقعا ملموس است، ما سعی کردیم این مسائل را به مردم شیرین بیان کنیم. 

مهدی رضوانی با اشاره به چگونگی انتخاب سرفصل‌های برنامه گفت: ما قبل از تولید برنامه اتاق فکری با کارشناسان مختلف مسائل ایمنی، ارتباطی، امنیتی و کارشناسان خبره رسانه داشتیم که چگونه طعم تلخ آموزه‌های ایمنی و امنیتی را بتوانیم ملموس و شیرین به مردم تقدیم کنیم. برنامه با یک ورود و پلاتوی مجری شروع می شود و یک آیتم کارشناسی خیلی کوتاه در حد سه دقیقه روی آنتن می رود تا مخاطب خسته نشود. موضوع هر برنامه را در قاب یک فیلم کوتاه بین 10 تا 16 دقیقه نشان می‌دهیم. بلافاصله بعد از آن 3 الی 4 دقیقه کارشناس و مجری ما گفت‌وگو دارند و بعد از آن یک کارتون یا انیمیشن باموضوع مورد بحث پخش می‌شود. در نهایت بخش دوربین مخفی روی آنتن می‌رود که به یکی از جذاب‌ترین بخش های برنامه تبدیل شده است.

او ادامه داد: مثلا در فرودگاه امام خمینی یک پیرزن را درست کردیم که یک بسته سبزی سرخ شده به یکی از مسافران داد و گفت این را برای دخترم ببر. ما از قبل داخل آن قره قوروت به شکل مواد مخدر جاسازی کرده بودیم. زمانی که فرد بسته را تحویل گرفت و رفت تا پاسپورتش چک شود و توسط ماموران بسته مورد بررسی قرار گرفت و متوجه شد مواد مخدر در آن جاسازی شده تا مرز سکته پیش رفت. اگر این قضیه واقعی بود و در مقصد این اتفاق می‌افتاد یک نتایج غیر قابل جبرانی حاصل می‌شد.

رضوانی بیان داشت: یک آیتم دیگر هم داریم به اسم حالیوود که فکر می‌کنم از جذاب ترین آیتم های ابداعی ما باشد. در این آیتم فیلم‌های هالیوودی را از قبل انتخاب کرده و یک کاراکتر را جدا کردیم و  مجری خودمان را گذاشتیم، یک کاراکتر جلف را هم قرار دادیم که با این‌ها بازی می‌کند. برای مثال در یک برنامه به موضوع زباله گردی پرداختیم. در این آیتم، ما به سراغ ادارات و نهادها رفتیم و دو شب همکاران من سطل زباله‌های اطراف سه تا از وزارتخانه‌های مهم را گشتند. متأسفانه با تعداد کثیری از نامه‌های محرمانه و غیرمحرمانه در سطل‌های زباله مواجه شدیم و فردا به سراغ آن وزارتخانه رفتیم و مستقیم نشان دادیم که این نامه‌ها در سطل زباله چه می‌کنند؟ البته گفتنی است وزارت نیرو سیستم امحا داشت و با دو، سه شب گشتن ما حتی یک کاغذ هم نتوانستیم پیدا کنیم.

مهدی رضوانی اظهار کرد: در قسمت‌های دیگری از برنامه به مردم آموزش می‌دهیم که اگر ناخواسته قبل، حین و بعد سفر درگیر بعضی از سرویس‌های متخاصم امنیتی و اطلاعاتی مقابل قرار گرفتند، در هر نقطه‌ای که بودند به هیچ عنوان نگران نباشند و با شماره 113 تماس بگیرند. در این صورت نه تنها به عنوان یک خائن مملکت شمرده نمی‌شوند بلکه از آنها به عنوان یک قهرمان ملی یاد می‌شود.

این تهیه کننده در پایان بیان کرد: برنامه «چتر نجات» تا آخر تابستان سال دیگر روی آنتن می‌رود. ما دوست داریم و قول داده شده بازپخش برنامه را در شبکه‌های دیگر داشته باشیم که امیدوارم این اتفاق بیفتد. خوشبختانه تاکنون بازخورد خوبی از مردم در جامعه گرفتیم، همین‌که تغییری در مردم مشاهده شود یعنی کار ما جواب داده است.

نظر شما
پرونده ویژه