مجید مولایی:

مردم قصه شنیدن دوست دارند نه دیدن بازیگر معروف!

۱۳۹۸/۱۰/۲۰ - ۰۹:۰۴:۰۰
کد خبر: ۹۳۸۸۸۶
مردم قصه شنیدن دوست دارند نه دیدن بازیگر معروف!
تهیه‌کننده سریال‌هایی چون «هفت سنگ»، «نابرده رنج»، «چرخ فلک»، «بانوی عمارت» در مورد دلایل دیده شدن برخی از سریال‌های تلویزیونی، تاثیر فضای مجازی در جذب مخاطب، اهمیت قصه و بازیگر معروف در مطرح شدن سریال، گفت‌وگو کرد که در ادامه می‌خوانید.

مجید مولایی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا با اشاره به دلیل اینکه برخی از سریال‌ها پر سر و صدا می‌شوند اما برخی نمی‌توانند دیده شوند، گفت: مهم‌ترین موضوع در سریال سازی فیلمنامه است. یک فیلمنامه باید مختصات ساخت یک سریال را داشته باشد تا بتواند مخاطب جذب کند. در مرحله اول هر سریالی، متن اهمیت دارد که بتواند 30 تا 40 قسمت جذابیت داشته باشد، به طوری که مردم را از پای تلویزیون بلند کند و دوباره فردا شب همان ساعت آنها را به تلویزیون بکشاند. نوشتن چنین متنی و رعایت فراز و فرودهای آن، تخصصی می‌خواهد که تعداد زیادی از دوستانی که در سینما و تلویزیون کار می‌کنند با آن آشنا نیستند. بنابراین عمده‌ترین مشکلات سریال‌هایی که بیننده ندارند همین است.

او ادامه داد: بسیاری از همکارانی که در سینما کار می‌کنند می‌توانند قصه یک شبی بنویسند و مخاطب 70 تا 80 دقیقه در سینما آن را ببیند اما در نگارش سریال اکثرا نویسندگان نمی‌توانند قصه جذابی بنویسند که علاوه براینکه  40 دقیقه جذاب باشد مخاطب را ترغیب کند که فردا دوباره آن را دنبال کند. سریال‌سازی دقیقا مثل این است که 40 شب مردم را به سینما ببری. این یک فرایند کمی پیچیده است و تخصصی است که خیلی از نویسندگان با این ساز و کار آشنا نیستند.

تهیه‌کننده سریال «بانوی عمارت» با اشاره به اهمیت کارگردانی در سریال‌سازی بیان داشت: مرحله دوم موفقیت یک سریال انتخاب کارگردانی است که بتواند متن را تبدیل به یک سریال جذاب کند. تهیه‌کننده حرفه‌ای باید تشخیص دهد چه کارگردانی برای چه سریالی مناسب است. گاهی اشتباه در انتخاب کارگردان باعث می‌شود متن و قصه‌ای هم که جذاب است خوب درنیاید، چون کارگردانی ضعیف متن را نابود می‌کند.

مجید مولایی انتخاب بازیگر را عامل دیگر موفقیت سریال دانست و افزود: اگر متن قوی وجود داشته باشد و کارگردان حرفه ای آن را هدایت کند، در مرحله بعد باید فرایندی طی شود که واژه و کلمات تبدیل به یک حسی شود که مخاطب از آن لذت ببرد و در ضمیر ناخودآگاه او تاثیر بگذارد. آشنایی با این فرایند باعث می‌شود بدانی چه نقشی برای چه بازیگری مناسب است.

او ادامه داد: پس از موارد فوق که از عوامل اصلی موفقیت یک سریال است، نوع فیلمبردای، رنگ، طراحی صحنه، طراحی لباس، انتخاب موسیقی و... هم از عوامل موثر دیگر هستند. اینکه بعضی از سریال‌ها به اصطلاح جواب نمی دهند دلیلش رعایت نکردن این فرمول ها و ساز و کارهاست.

تهیه‌کننده سریال «نابرده رنج» قصه را مهم‌تر از بازیگر دانست و گفت: مردم ما در درجه اول قصه گویی را دوست دارند. زمانی که قصه و داستان مخاطب را درگیر کند، برایش جذاب می‌شود که سریال را دنبال کند. بعد از اینکه مخاطب جذب شد به موارد دیگر از جمله بازیگر اهمیت می‌دهد. به طور کلی مردم در نهاد و درونشان قصه شنیدن و سرک کشیدن در زندگی خصوصی مردم را دوست دارند.

مولایی با اشاره به تاثیر فضای مجازی در دیده شدن سریال‌ها گفت: فضای مجازی چند سالی است که به صورت جدی در حال کار کردن است و به شدت روی مردم تاثیر دارد. یک زمانی تلویزیون در خانه‌ها روشن بود و مردم در کنار کارهای روزمره خود سریال هم می‌دیدند اما الان مردم آنقدر درگیری و مشغله دارند که از بیکاری تلویزیون نمی‌بینند بلکه به سمت سریالی می‌روند که آن را انتخاب کرده باشند. برخی از همکاران من از این فضا به خوبی استفاده می‌کنند و با ایجاد حس قلقلک در مردم آنها را برای دیدن سریال‌شان ترغیب می‌کنند اما برخی نیز با ایجاد حاشیه برای خود سعی می‌کنند مردم را کنجکاو کنند. استفاده از هر دو روش بستگی به سیاست‌های کارگردانان و تهیه‌کنندگان دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز