مرتضی شایسته:

در برگزاری جشنواره فیلم فجر مشکل داریم!

۱۳۹۸/۱۰/۰۷ - ۱۰:۱۴:۵۰
کد خبر: ۹۳۹۷۳۷
در برگزاری جشنواره فیلم فجر مشکل داریم!
مرتضی شایسته با تأکید بر لزوم توجه جشنواره فیلم فجر به کیفیت آثار سینمایی شفاف‌سازی عملکرد هیأت انتخاب را برای برخی فیلم‌ها مضر و آسیب‌زننده دانست.

مرتضی شایسته تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر باید آثار را به طور کامل ببیند و مورد بررسی قرار دهد. در نهایت فیلم‌ها باید بر اساس کیفیت‌شان به بخش رقابتی جشنواره راه پیدا کنند.

شایسته تصریح کرد: چند سال است که بحث حضور آثار کارگردان‌های مطرح در جشنواره به منظور رونق داشتن این فستیول مطرح است اما خوب برگزار کردن جشنواره با رونق داشتن آن تفاوت بسیاری دارد. ما هنوز در برگزاری جشنواره فیلم فجر مشکل داریم و بهتر است پس از حل مشکلات ابتدایی به رونق آن فکر کنیم که قطعاً رونق تنها حمایت از افراد صاحب‌نام نیست.

این تهیه‌کننده در ادامه اظهار داشت: قطعاً اعتبار یک جشنواره به فیلم‌هایی است که در آن شرکت کرده‌اند، اعضای هیأت انتخاب بهتر است فارغ از اینکه به نام اشخاص توجه داشته باشد آثار را مدنظر قرار دهد. جشنواره نباید درگیر نام افراد باشد و قطعاً این رویداد در صورتی که از فیلم‌های خوب حمایت کند دارای اعتبار می‌شود. اگر هیأت انتخاب درگیر نام افراد باشد قداست و اعتبار جشنواره دچار خدشه خواهد شد. متأسفانه تا امروز جشنواره فیلم فجر بیش از اینکه به پارامترهای سینمایی توجه داشته باشد به نام افراد توجه داشته که بهتر است هر چه زودتر این رویکرد را از بین برد.

او افزود: جشنواره فیلم فجر باید همانند دیگر جشنواره‌های معتبر دنیا اعلام کند که هیأت انتخابش تنها فیلم‌های کامل را ارزیابی می‌کند و بدون توجه به افراد، ساختار سینمایی آثار را مورد توجه قرار می‌دهد. اگر قرار باشد فقط نام‌ها را مدنظر داشته باشیم از خلق نامی جدید و فیلمسازی بزرگ عاجز می‌مانیم و هر بار افرادی تکراری را در جشنواره می‌بینیم. احترام به بزرگان سینما قطعاً اتفاقی خوشایند و تحسین برانگیز است اما تحت‌الشعاع جایگاه افراد قرار گرفتن جشنواره نمی‌تواند اتفاق خوشایندی باشد.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «سربازهای جمعه» در پایان درباره شفاف‌سازی عملکرد هیأت انتخاب گفت: چنین کاری را لازم نمی‌دانم، به نظر من لازم نیست عملکرد هیأت انتخاب شفاف‌سازی شود چرا که بیان دلیل انتخاب فیلم‌ها و رد کردن برخی آثار به فیلم‌ها آسیب می‌زند. هیأت انتخاب این دوره از جشنواره متشکل از افراد کارشناس و باتجربه است و همین که این افراد اصول حرفه‌ای را رعایت کنند و فیلم‌ها را بر اساس ساختار سینمایی مورد بررسی قرار دهند کافی است و اگر غیر از این باشد قطعاً با نتیجه انتخاب‌ها می‌توان عملکرد هیأت انتخاب را بر مبنای مسائل غیرحرفه‌ای دانست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز