اختتامیه سومین دوره جشنواره تلویزیونی مستند

۱۳۹۸/۱۰/۰۳ - ۲۳:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۴۰۹۹۸
اختتامیه سومین دوره جشنواره تلویزیونی مستند
اختتامیه سومین دوره جشنواره تلویزیونی مستند، لحظاتی قبل با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید در سالن همایش های صداوسیما آغاز شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ مراسم اختتامیه سومین جشنواره تلویزیونی مستند با حضور دکتر علی عسکری رئیس رسانه ملی، دکتر مرتضی میرباقری معاون سیما و دیگر مدیران و مستند سازان سیما در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما آغاز شد.

در این مراسم برگزیدگان سه بخش فیلم، عکس و مستند نگاری معرفی می‌شوند و مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

جشنواره مستند سیما از ۱۵ تیر با پخش مستند‌های پذیرفته شده در بخش مسابقه کار خود را در شبکه مستند آغاز کرد و پخش آثار تا ۲۰ شهریور ماه ادامه داشت.

۷۰۰ مستند به دبیرخانه جشنواره رسیده بود که از این بین ۶۷ مستند ساخته مستندسازانی از سراسر کشور به نمایش درآمد و با بخش انتخاب مردمی نیز، مخاطبان امکان رای دادن به آثار منتخب خود را داشتند.

در این دوره چهره‌های هنری، مسئولان و مستندسازان متعددی درباره جشنواره که دیگر جای خود را در عرصه سینمای مستند باز کرده اظهارنظر‌هایی داشتند و اغلب آن را تشویق کرده و برخی نیز مواردی را که به این رویداد فرهنگی قوت می‌بخشد ذکر کرده اند.

غفوری: تلویزیون بهترین قاب برای نمایش مستند است

سومین دوره جشنواره تلویزیونی مستند در سالن همایش های صداوسیما در حال برگزاری است. 

سلیم غفوری مدیر شبکه مستند سیما در ابتدای این مراسم ضمن عرض خیرمقدم به مهمانان و مستندساز سومین دوره جشنواره تلویزیونی مستند گفت : این جشنواره با هدف ارتباط دو سویه مخاطبان و هنرمندان سینمای کشور برگزار شده است تا برای دیده شدن آثار مستندسازان بستر مناسبی فراهم کندبستری فراهم کند.

مدیر شبکه مستند رسانه ملی افزود : در تمام دنیا خانه همه هنرمندان تلویزیون است و این همان بستری است که مستندساز تلاش می کند پیام خود را به مخاطبان برسانند.

وی با اشاره به اینکه امسال نسبت به سال گذشته آثار ارسال شده به جشنواره از نظر کیفی افزایش داشته است ، خاطرنشان کرد : این استقبال از جشنواره مستند، نویدبخش است و به دست اندرکاران برگزاری جشنواره انگیزه مضاعفی برای ادامه راه می دهد.

سلیم غفوری افزود : جشنواره امسال در سه بخش فیلم ، عکس و مستندنگاری برگزار شده است که حدود ۷۰۰ فیلم به دبیرخانه جشنواره رسید که از این میان ۶۷ اثر به بخش داوری رسید و فیلم های مستند در قالب ۵۰ اثر تلویزیونی به نمایش درآمد . در بخش عکس هم حدود ۴۰۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که از میان این آثار که داوری شدند ۱۱ مجموعه عکس و ۲۲ تک عکس وارد بخش رقابتی شدند. مدیر شبکه مستند رسانه ملی تصریح کرد : در بخش مستندنگاری که برای نخستین بار برگزار شده است ، مسابقه ای بین پژوهش و سوژه یابی بود که قریب به ۱۰۰ اثر در این حوزه دریافت شد. مدیر شبکه مستند رسانه ملی در پایان سخنرانی خود با آرزوی موفقیت برای همه مستندسازان که سرمایه اصلی بدنه سینمای کشور به ویژه شبکه مستند رسانه ملی هستند ، ابراز امیدواری کرد : این همکاری پویاتر و مستدام باشد تا از نگاه مستندسازان تصویری از واقعیت های جامعه را بتوانیم روایت کنیم. سلیم غفوری در پایان از شبکه های مختلف سیما ، معاونت سیما و سازمان هنری سینمایی اوج که در چند هفته اخیر ، شبکه مستند را برای برگزاری این جشنواره همیاری کردند، قدردانی کرد.

شبکه مستند بهترین شبکه تخصصی ؛ 

سرمایه گذاری رسانه ملی برای انتقال پیام انقلاب از قاب شبکه مستند

دکتر مرتضی میرباقری معاونت سیما با قدردانی از برگزار کنندگان سومین جشنواره تلویزیونی مستند گفت : رئیس محترم رسانه ملی همواره با حمایت های مادی و معنوی شبکه مستند را یاری کردند و ما با حمایت دکتر علی عسکری و سایر شبکه های رسانه ملی توانستیم مقدمات رشد فیلم سازی و مستندسازی را بیش از پیش فراهم کنیم . 

میرباقری افزود : کشور ما به دلیل دارا بودن کامل ترین دین آسمانی، برخورداری از تمدن و فرهنگ بسیار غنی، برخورداری از یک انقلاب عظیم و استثنایی، تجربه هشت سال دفاع مقدس و در تداوم آن ایجاد یک جبهه مقاومت منطقه ای بالندگی و رویارویی که با استکبار و صهیونیسم جهانی دارد در تبیین آرمان های انقلاب مسئولیت خطیری در جهان به ویژه جوامع اسلامی دارد. وی با اشاره به اینکه ایران اسلامی از فرهنگ و تمدن غنی برخوردار است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی دستاوردهای زیادی در عرصه های مختلف کسب کرده ، گفت : باید به طرق و در قالب های مختلف برنامه سازی ، این میراث عظیم را در اختیار تشنگان حقایق ناب قرار دهیم . معاون سیما تاکید کرد : به لطف خدا در ۴ دهه گذشته در تمام ساختارها در رسانه ملی در صنعت سریال سازی ، مستندسازی ، انیمیشن، برنامه های ترکیبی و مسابقات و .. در طراز خوبی قرار داریم و فاصله خود را با کشورهایی که در این حوزه حرفی برای گفتن دارند کم کرده ایم و از ظرفیت انسانی خوبی برخورداریم و در منطقه حتی به ظرفیت های ما چشم دوخته اند.

دکترمیرباقری در مراسم اختتامیه سومین دوره جشنواره مستند تلویزیونی گفت : فیلم مستند به دلیل چابکی و پویایی که در ساختارش وجود دارد برای جاری و ساری شدن پیام های دین و انقلاب ما بسیار مهم و تاثیرگذار است که به لطف خدا در رسانه ملی هم سرمایه گذاری بسیار قابل اعتنایی شده است .

معاون سیما رسانه ملی افزود : شبکه مستند برای بیان واقعیت ها راه اندازی شد که هم آنتن در اختیارش باشد و در این راستا تمام شبکه های ما به عنوان اقمار منظومه شبکه مستند در حوزه مستند همکاری دارند و برنامه سازی می کنند و تعمیم و پخش برنامه را بر عهده دارند.

در بین شبکه های تخصصی ملی رسانه ملی موفق ترین و پربیننده ترین شبکه ، شبکه مستند است . شبکه مستند در حالی که در زمینه های ورزشی ، هنری ، سرگرمی و سریال برنامه ندارد اما توانسته است با برنامه های مستند موفق ترین شبکه تخصصی باشد و اقبال عمومی مردم و فرهیختگان نسبت به این شبکه زیاد است 

دکترمیرباقری گفت : دکتر علی عسکری رئیس سازمان از همان ابتدا عنایت ویژه ای نسبت به شبکه مستند داشتند و علیرغم مشکلات مالی، همواره از این شبکه حمایت مالی و معنوی انجام داده اند و امیدواریم امسال هم بودجه شبکه مستند افزایش یابد. 

در دو جشنواره پیشین با حمایت و پشتیبانی دوستان در سازمان هنری - رسانه ای اوج ، جشنواره مستند ارتقای قابل اعتنایی پیدا کرد و امیدواریم این مسیر را جدی تر ادامه دهیم و از مستندسازان هم پشتیبانی های موثرتری انجام دهیم . معاون سیما افزود : 

امروز در مناسب های مختلف علاوه بر این که مردم برنامه های نمایشی و ترکیبی را مطالبه می کنند در تمامی مناسبت ها به ویژه هفته دفاع مقدس و دهه فجر یکی از جدی ترین درخواست ها ، فیلم مستند است و می توان گفت

سبد مصرف رسانه ای مردم فیلم مستند شده است. فیلم های مستند از ساختار چابک تر و پویاتری برای روایت مسائل سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی برخوردار است.

میرباقری تاکید کرد : 

باید سوژه های مستندسازان برگرفته از عالم و ساحت مافوق و مجربات باشد که با بیان ساده و قابل فهم، حقیقت عالم هستی روایت شود و ما امیدوارم به برکت انقلاب و وجود صدها متفکر حقایق عالم ملکوتی را به زبانی قابل فهم بیان کنیم.

در ادامه مراسم با حضور سردار احمد نوریان معاون ناجا و مجتبی رشوند مدیرعامل ناجی هنر از مستند «کاش آنجا نبودم» به کارگردانی مهدی ناظریان به دلیل پرداختن به آسیب‌های اجتماعی و عواقب خشونت تجلیل شد.

حجت الاسلام متوسلی مدیر آموزش و پژوهش ستاد اقامه نماز و معصومه ابتکار معاون امور زنان ریاست جمهوری از مستند ناز قلیچی به کارگردانی علیرضا جهانی فر تجلیل کردند.

عبدالکریم خیامی از داوران بخش مستند نگاری و محمدرضا جعفری جلوه جایزه بخش مستند را تقدیم کردند.

برندگان سومین جشنواره تلویزیونی مستند

*مجموعه عکس

نفر اول مجموعه عکس: پلاک برگ زرین جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 5 میلیون تومان جایزه نقدیِ نفر اولِ بخش مجموعه عکس مستند تقدیم می شود به محسن کابلی برای مجموعه عکس «آت اوغلان»

نفر دوم مجموعه عکس: دیپلم افتخار و مبلغ 3 میلیون تومان جایزه نقدیِ نفر دومِ بخش مجموعه عکس مستند

تقدیم می شود به محمد حسین مهیمنی برای مجموعه عکس «غرق در زباله»

نفر سوم مجموعه عکس: دیپلم افتخار و مبلغ 2 میلیون تومان جایزه نقدیِ نفر سومِ بخش مجموعه عکس مستند تقدیم می شود به عرفان سامان فر برای مجموعه عکس «رد پای انسان در طبیعت»

* برگزیدگان تک عکس

هیئت داوران جشنواره ضمن تقدیر از سه عکاس، در بخش تک عکس هیچکدام از آثار را شایسته احراز رتبه اول تا سوم ندانست: نسیم همتی ـ علی اسدالهی سوته و مهدی حسین خانلو

* مستند نگاری

نفر اول مستند نگاری: تندیس برگ زرین جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 3 میلیون تومان جایزه نقدی تقدیم می شود به سامان رحمتیان برای گزارش مستند «بازار گرم اسلحه»

نفر دوم مستند نگاری: دیپلم افتخار و مبلغ 2 میلیون تومان جایزه نقدی تقدیم می شود به زهرا روزبروزی برای گزارش مستند «اینجا مرادآباد، هفت کیلومتر تا بهشت»

نفر سوم مستند نگاری: دیپلم افتخار و مبلغ 1 میلیون تومان جایزه نقدی نفرِ سوم بخش مستند نگاری به راضیه عباسی برای گزارش مستند «سونامی ترسناک زباله»

* ویژه داوری

جایزه ویژه 1: هیئت داوران جشنواره به پاس پژوهش بصری و استفاده درست و به جای تصاویر آرشیوی جایزه ویژه ای شامل دیپلم افتخار و مبلغ 5 میلیون تومان را تقدیم می کند به جعفر صادقی برای مستند «فرشاد آقای گل»

جایزه ویژه 2: دیپلم افتخار و مبلغ 5 میلیون تومان جایزه ویژه تحقیق و پژوهش را تقدیم می کند به میلاد محمدی برای مستند «عشق شمعدانی ها»

* داوری فیلم

برنده بلند داوری: تندیس برگ زرین جشنواره، دیپلم افتخار، مبلغ 12 میلیون تومان جایزه نقدی و 40 میلیون تومان حمایت از تولید فیلم تقدیم می شود به امیر باشتی برای مستند «مهرآباد ـ ناریتا»

برنده کوتاه داوری: تندیس برگ زرین جشنواره، دیپلم افتخار؛ مبلغ 5 میلیون تومان جایزه نقدی و 15 میلیون تومان حمایت از تولید فیلم تقدیم می شود به آقای آرمان قلی پور دَشتَکی برای مستند «استشهادی برای خانعلی»

برنده نیمه بلند داوری: تندیس برگ زرین جشنواره، دیپلم افتخار، مبلغ 7 میلیون تومان جایزه نقدی و 25 میلیون تومان حمایت از تولید فیلم تقدیم می شود به محمدرضا خوش فرمان برای مستند «توتیا»

* مردمی فیلم

برنده بلند مردمی: تندیس برگ زرین جشنواره، دیپلم افتخار، مبلغ 12 میلیون تومان جایزه نقدی و 40 میلیون تومان حمایت از تولید فیلم تقدیم می شود به مهدی زمان پور کیاسری برای مستند «پاپِلی»

برنده کوتاه مردمی: تندیس برگ زرین جشنواره؛ دیپلم افتخار، مبلغ 5 میلیون تومان جایزه نقدی و 15 میلیون تومان حمایت از تولید فیلم تقدیم می شود به اسماعیل اکسیری فرد برای مستند «چشم به راه»

برنده نیمه بلند مردمی: تندیس برگ زرین جشنواره، دیپلم افتخار، مبلغ 7 میلیون تومان جایزه نقدی و 25 میلیون تومان حمایت از تولید فیلم تقدیم می شود به بهناز رَفائیل زاده و مالک شیخی برای مستند «خارجی»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز