بررسی نحوه چیدمان کنداکتور صدا و سیما؛ (بخش نخست)

مردم فقط در ایام خاص بیننده برنامه های تلویزیونی نیستند!

۱۳۹۸/۱۲/۱۹ - ۰۴:۵۸:۰۰
کد خبر: ۹۴۳۸۲۹
مردم فقط در ایام خاص بیننده برنامه های تلویزیونی نیستند!
منتقد و مدرس سینما و تلویزیون با انتقاد از چیدمان کنداکتور صدا و سیما گفت: اگر به راستی معیار اصلی برنامه سازی در تلویزیون نگاه و نظر مردم باشد، مردم فقط در ایام خاص بیننده برنامه‌های تلویزیونی نیستند بنابراین در طول سال باید برای آنها خوراک مناسب معنوی و فرهنگی تدارک دیده شود.

جبار آذین در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا با اشاره به نحوه چیدمان کنداکتور صدا و سیما برای ایام مختلف سال گفت: صدا و سیما به عنوان رسانه ملی باید نظرها، سلایق و اهداف فرهنگی مردم را در طول سال جزو برنامه های کاری خود و همکارانش قرار دهد. به گونه ای که تولید برنامه ها، فیلم ها و سریال ها باید به شکلی باشد که در طول سال مخاطب را علاقه مند به دیدن برنامه های تلویزیون کرده و هم سو با آن و اهداف تلویزیون در جهات ارتقای فرهنگ جامعه به حرکت درآورد.

او ادامه داد: اما از آنجا که دلایل مختلف از جمله ضعف های مدیریتی، نبود هنرمندان حرفه ای و همچنین ورود جریان اسپانسرها، تولید برنامه ها را تحت تاثیر نفوذ و سرمایه خود قرار داده اند، این اتفاق یعنی داشتن برنامه های مناسب و شایسته در طول سال در تلویزیون به چشم نمی خورد.

این منتقد تصریح کرد: در عوض برخی از فیلم ها، سریال ها و برنامه هایی که دارای جذابیت های نسبی هستند در ایام خاص مثل مناسبت های ملی و مذهبی برای مردم به تماشا گذاشته می شوند. درصورتی که اگر به راستی معیار اصلی برنامه سازی در تلویزیون نگاه و نظر مردم باشد، مردم فقط در ایام خاص بیننده برنامه‌های تلویزیونی نیستند. در طول سال باید برای آنها خوراک مناسب معنوی و فرهنگی تدارک دیده شود.

او افزود: از همین رو و با لحاظ اینکه بخشی از برنامه های تلویزیونی حاصل همکاری حرفه ای های سینما و تلویزیون با بخش های تهیه برنامه سازی و مدیریت این سازمان است و به علت های مختلف این روند در سال های اخیر دچار خدشه شده اتفاق های مبارک، مستمر و فرهنگ ساز در تلویزیون به صورت مورد پسند جامعه رخ نمی دهد. از همین روز لازم است که اگر به راستی تلویزیون توانایی تولید برنامه ها، فیلم ها و سریال های به نسبت مناسب برای ایام مذهبی ملی به ویژه ایام نوروز این قابلیت و بودجه را باید به گونه ارتقا بخشد که بتواند این نوع تولیدات را در طول سال هم لحاظ کند.

جبار آذین در پایان اظهار کرد: افزون بر این، سیل پخش فیلم‌های خارجی به ویژه فیلم های قلع و قمع شده خارجی سبب شده تا سلیقه مخاطب دچار تنزل شود. تلویزیون علاوه بر اینکه باید در تولید برنامه های فاخر و درجه یک و شایسته هم خود را صرف کند باید در خریداری و پخش برنامه های خارجی هم از هوشیاری دقت و نگاه کارشناسانه برخوردار باشد تا ملت از تلویزیون دل زده نشده و سبب ریزش مخاطب انبوه رسانه ای که عنوان ملی را یدک می کشد نشود.

نظر شما