بررسی نحوه چیدمان کنداکتور صدا و سیما (بخش دوم)

صدا و سیما سریال‌های خوب را در فصول مختلف پخش کند نه فقط عید نوروز!

۱۳۹۸/۱۲/۲۰ - ۰۵:۵۷:۰۰
کد خبر: ۹۴۴۳۶۸
صدا و سیما سریال‌های خوب را در فصول مختلف پخش کند نه فقط عید نوروز!
منتقد سینما و تلویزیون با انتقاد از نبود برنامه و سریال های مناسب در ایام به جز عید نوروز گفت: صدا و سیما باید توازنی را رعایت کند که طبق آن سریال ها و برنامه های تلویزیونی خوب، در فواصل مختلف به صورت متعادل پخش شوند نه اینکه تمام برنامه ریزی ها برای عید نوروز باشد.

حسین سلطان محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا در مورد نحوه چیدمان کنداکتور صدا و سیما گفت: رسانه ملی معمولا ایام نوروز و کنار هم بودن خانواده‌ها را غنیمت می شمارد و بهترین آثار خود را ارائه می دهد. درواقع هدف که برنامه ریزی برای جمع انبوه خانواده است در این ایام مهیاست. در نگاه اول باید بگوئیم تلویزیون کار درستی می کند اما اینکه در 11 ماه دیگر سال چه برنامه ریزی دارد نکته ای است که می تواند مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

او با اشاره به تفاوت رسانه ملی با صدا و سیما در برنامه‌ریزی بیان داشت: در طول سال تماشاگر تمام احساسات خود را دارد. سینما این نیاز را خوب می شناسد و در کنار ژانرهای در حال اکرانش، فیلم های کمدی و طنز هم قرار می دهد حتی اگر کیفیت مطلوبی نداشته باشند. درواقع می توان گفت سینما منظور و دسته بندی را خوب رعایت می کند درحالی که تلویزیون این کار را در توازن انجام نمی دهد.

این منتقد تصریح کرد: متاسفانه در هر مقطعی از سال یک بُعد احساسی در رسانه ملی اوج می گیرد. به جز نوروز برای دیگر ایام شاد سال مثل ماه رجب، شعبان و ... هیچ تدارک خاصی درنظر گرفته نمی شود. در برنامه‌ها و سریال‌ها عموما ژانر تراژدی حاکم است و کمتر سریال طنز قوی ساخته می شود. چند وقت اخیر صدا و سیما به سمت ساخت انواع مسابقه ها مثل میدون، اعجوبه ها، مافیا، دست فرمون و... رفته است که توانسته انواع احساسات مردم را درگیر کند.

سلطان محمدی افزود: شاید هر شبکه برای خودش اینگونه دسته‌بندی می‌کند که در طول سال از بین 12 سریالی که پخش می‌کند 2 سریال طنز باشد و بقیه در ژانرهای متفاوت، مثلا شبکه سه می‌تواند بگوید فوق لیسانه‌ها را داشته، شبکه دو حکایت های کمال و شبکه زیرهمکف را پخش کرده است. شاید در طبقه‌بندی سالانه هر شبکه بگوید تعادل را رعایت کرده است اما در تراز موازی با یکدیگر توازن ندارند. گاهی بیننده فقط سریال‌های طنز می بیند و گاهی فقط سریال های خانوادگی.

این منتقد سینما و تلویزیون در پایان اظهار کرد: صدا و سیما با اینکه شبکه‌های متفاوت با حوزه‌های مختلف دارد اما چون بدنه واحدی به نام صدا و سیماست و هیچ رقیب خصوصی وجود ندارد، می‌طلبد که توازن زمانی را رعایت کند نه اینکه نگاه تک شبکه‌ای داشته باشد. برنامه ریزی کلی باید به گونه ای باشد که شبکه های گوناگون سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی متفاوتی را ارائه دهند تا مخاطبان با هر سلیقه ای بیننده تلویزیون باشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز