عباس امینی:

به قانون وزارت ارشاد برای فیلم‌ اولی‌ها اعتراض دارم/ جشنواره فجر غیرقابل پیش‌بینی‌ترین جشنواره است

۱۳۹۸/۱۰/۲۴ - ۰۵:۵۷:۰۰
کد خبر: ۹۴۴۳۹۷
به قانون وزارت ارشاد برای فیلم‌ اولی‌ها اعتراض دارم/ جشنواره فجر غیرقابل پیش‌بینی‌ترین جشنواره است
فیلم سینمایی «کشتارگاه» امسال در بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر حضور دارد و این در حالی است که این فیلم چهارمین اثر عباس امینی کارگردان آن به حساب می‌آید و او با اشاره به قانون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در انتخاب فیلم‌های بخش نگاه نو تأکید کرد که خود نیز به این قانون برای انتخاب فیلم‌اولی‌ها در جشنواره فجر اعتراض دارد.

عباس امینی، کارگردان سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: جشنواره‌های معتبر پس از چند سال برگزاری به یک ثبات کامل می‌رسند که تغییرات کمتری را در آن‌ها شاهد هستیم. تغییرات زیاد به جشنواره فیلم فجر آسیب می‌زند و بهتر است این جشنواره نیز به یک ثبات کامل برسد. برگزاری نشست نقد و بررسی فیلم‌ها یکی از بخش‌های مهم جشنواره برای هر فیلمساز است و امیدوارم امسال با تغییرات عجیبی مثل حذف نشست نقد و بررسی مواجه نشویم.

امینی خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم فجر مخلوطی از چند جشنواره است و این مسأله می‌تواند از جهاتی مثبت و از جهات دیگر امتیازاتی منفی برای یک جشنواره به حساب بیاید. در جشنواره‌های مهم و معتبر دنیا تعداد جوایز کمتر است تا رقابت بیشتر باشد ولی در جشنواره فجر به همه صنوف جایزه می‌دهند که این شکل جایزه دادن بیشتر مناسب آکادمی‌های سینمایی است چرا که قطعاً 5 یا 6 داور توانایی قضاوت در همه زمینه‌ها را ندارند و بهتر است برندگان این جوایز به صورت آکادمی توسط صنوف انتخاب شوند اما کمتر شدن جوایز در جشنواره فیلم فجر امکان‌پذیر نیست چرا که این تصمیم هر بار باعث اعتراض صنوف شده و در نهایت مسئولان جشنواره مجبور به حفظ جوایز در بخش‌های مختلف شدند.

این کارگردان در ادامه درباره اعتراضات به حضور فیلم «کشتارگاه» در بخش نگاه نو جشنواره فجر، گفت: فیلم «کشتارگاه» بر اساس قانون وزارت ارشاد اولین تجربه سینمایی من به حساب می‌آید. من برای ساخت فیلم‌های قبلی‌ام مجوز ویدئویی گرفتم و از آنجا که تهیه‌کننده خودم بودم، برای اکران برنامه‌ای نداشتم و نمی‌خواستم چندان درگیر جشنواره باشم اما فیلم «کشتارگاه» به سرمایه‌گذاری شخص دیگری ساخته شده و بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها بر عهده من نبوده که البته با توجه به بازیگران مطرحی که این فیلم ایفای نقش کرده‌اند، «کشتارگاه» از این جهت هم می‌تواند فیلم مناسبی برای اکران در سینماها باشد و به همین دلیل برای ساخت «کشتارگاه» پروانه سینمایی دریافت کردیم.

او افزود: با توجه به اینکه من با ساخت «کشتارگاه» برای اولین بار پروانه سینمایی دریافت کردم فیلمم در بخش نگاه نو پذیرفته شد ولی من به شخصه همانند همه افرادی که قرار گرفتن فیلم «کشتارگاه» در بخش نگاه نو برایشان عجیب بود، به این قانون اعتراض دارم. به نظر من این قانون باید اصلاح شود. با وجود اینکه من اولین پروانه ساخت سینمایی را برای این فیلم دریافت کردم می‌دانم که ساخت «کشتارگاه» اولین تجربه من نیست و پیش از این فیلم‌هایی ساخته‌ام که حتی در عرصه بین‌الملل نیز موفقیت‌هایی کسب کرده‌اند.

کارگردان فیلم «هندی و هرمز» تصریح کرد: دیگر جشن‌های سینمایی ما نیز از قانون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبعیت می‌کنند و به همین دلیل فیلم‌های من طی این سال‌ها در هیچ جشنی دیده نشدند و من هیچوقت اعتراضی نکردم. اگر منتقدان به حضور فیلم «کشتارگاه» در بخش نگاه نو معترض هستند این اعتراض را باید به قانون داشته باشند ولی نکته عجیب و جالب توجه این است که برخی اعتراض‌ها به من می‌شود و این در حالی است که من نیز به این قانون معترض هستم و کاری از دستم برنمی‌آید.

امینی در پایان گفت: جشنواره فیلم فجر غیر قابل پیش‌بینی‌ترین جشنواره جهان است و نمی‌توانم درباره آن پیش‌بینی داشته باشم اما فکر می‌کنم فیلم «کشتارگاه» به لحاظ کیفیت و موضوع اثری است که می‌تواند در بخش سودای سیمرغ جشنواره حضور داشته باشد که امیدوارم این اتفاق رخ دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز