جشنواره فجر تحت تاثیر شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی قرار بگیرد؛

جایزه ویژه سردار در میان سیمرغ های فجر سی و هشتم

۱۳۹۸/۱۰/۲۲ - ۰۵:۰۲:۰۱
کد خبر: ۹۴۷۱۴۰
جایزه ویژه سردار در میان سیمرغ های فجر سی و هشتم
مجتبی احمدی- دبیر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا

اصولا در جشنواره‌های بین‌المللی نمادها و آیتم‌هایی تعریف می‌شود که براساس ویژگی‌های الگویی آن مملکت است. در واقع اسطوره‌ها براساس جایگاه اجتماعی‌شان روی اتفاقات مهم و موثر یک جامعه در حوزه‌های مختلف از جمله فرهنگ و هنر تاثیر می‌گذارند و درحقیقت گاهی شرایط هر جامعه باعث پرورش و شکوفایی قهرمانانی می شود که برای ماندگاری و البته تاثیری عمیق تر می توان روی آن طراحی و نگاهی دقیق تر داشت و به عنوان یک سرمایه غنی از آن سود معنوی برد.

اگر سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی را بتوانیم از چند زاویه به عنوان یک اسطوره ملی معرفی کنیم و این شخصیت تاریخ‌ساز را به عنوان الگویی عملی و اخلاقی بشناسیم، بد نیست در جشنواره فیلم فجر که در حقیقت سمبل اصلی جشنواره های فیلم در کشورمان است جایزه ای ویژه با همین عنوان درنظر بگیریم.

قطعا قهرمان سازی یکی از وجوه مهم در درام و فیلمسازی است و قهرمان ها معمولا به دلیل تاثیر شگرفی که بر قصه و روند داستان می گذارند، افرادی خاص، ویژه و پرطرفدار هستند و درحقیقت می توان از این فرصت در معرفی اساطیری که الگوی یک شخصیت موثر در موقعیت های متفاوت و تِم های مختلف (ملی، مذهبی و...) سود بُرد.

جایزه ویژه سردار می تواند عنوانی باشد برای یک شخصیت پردازی ویژه در طراحی کاراکترهایی که می‌توانند ابعادی متعدد از وجوه یک انسان را داشته و البته بر روند داستان و زندگی دیگر شخصیت‌ها تاثیراتی با تعاریف مختلف داشته باشند. اگر به این نکته رسیده‌ایم که امروز بسیاری از کارگردانان و فیلمسازان علاقه‌مند هستند زندگی سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را در قالب یک فیلم و حتی یک سریال بسازند به این نکته برمی‌گردد که این کاراکتر دارای ویژگی‌های پیچیده و خاص در حوزه‌های مختلف شخصی و حرفه‌ای است.

درحقیقت ویژه بودن شخصیت سردار سلیمانی انگیزه‌ای شده است تا خانواده سینما به دنبال ساخت سریالی مرتبط با زندگینامه این اسطوره معاصر باشند. در این شرایط است که سینما می تواند اقدام ویژه تر داشته باشد و جایزه‌ای را با همین عنوان درمیان سیمرغ های ریز و درشت جشنواره فیلم فجر در نظر بگیرد تا خلق قهرمان‌های واقعی در دل درام ایرانی به واسطه تاثیری که هنر سینما می‌تواند روی مخاطبش بگذارد اپیدمی شود.

نظر شما