گزارش هفته؛

محبوبیت شهید سپهبد قاسم سلیمانی در میان اهالی فرهنگ و هنر

۱۳۹۸/۱۰/۱۹ - ۰۵:۵۹:۰۰
کد خبر: ۹۴۷۴۸۶
محبوبیت شهید سپهبد قاسم سلیمانی در میان اهالی فرهنگ و هنر
شهادت سردار قاسم سلیمانی اقشار مختلف جامعه را متأثر کرد به طوری که کشور ما از سیزدهم دی ماه در غم از دست دادن فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عزادار است و نشانه‌های محبوبیت این سردار آسمانی را در حضور پرشور مردم در مراسم وداع و تشییع پیکر او می‌توان دید. به همین منظور با ابراهیم داروغه‌زاده (دبیر جشنواره فیلم فجر)، علی‌روئین‌تن (کارگردان سینما) علی‌اکبر ثقفی (تهیه‌کننده و کارگردان سینما)، رضا میرکریمی (کارگردان سینما)، محسن علی‌اکبری (تهیه‌کننده سینما و تلویزیون) و مصطفی رزاق‌کریمی (کارگردان و مستندساز) گفت‌وگوهایی داشتیم و می‌توان مردمی بودن سردار سلیمانی را مهم‌ترین عامل محبوبیت او دانست که هر سه سینماگر به طور مشترک به آن تأکید داشتند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، با چند تن از اهالی فرهنگ و هنر درباره جایگاه ویژه شهید سپهبد قاسم سلیمانی و محبوبیت او در بین اقشار مختلف جامعه گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

ابراهیم داروغه‌زاده: سردار سلیمانی هیچگاه درگیر مناقشات جناحی نشد

ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: سردار قاسم سلیمانی یک قهرمان ملی بود و از آنجا که برای مردمش فداکاری می‌کرد امروز می‌بینیم که در بین اقشار مختلف محبوبیت ویژه‌ای دارد. او در چند سالی که یک فرمانده نظامی بود سعی کرد به بهترین شکل به مردم کشورش خدمت کند.

داروغه‌زاده خاطرنشان کرد: سردار سلیمانی نگاهی فراجناحی داشت، هیچ‌وقت وارد مناقشات جناحی نشد و خالصانه با تمام وجود در خدمت مردم و اهدافش بود.

دبیر سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر در پایان اظهار داشت: اگر جمله‌ای برای ایشان داشته باشم فقط می‌توانم بگویم خوشا به سعادتش که در راه آرمانی که داشت به شهادت رسید و نامش در این راه جاوید شد.

علی روئین‌تن: حماسه‌سازی قاسم سلیمانی را نمی‌توان کتمان کرد

علی روئین‌تن، کارگردان سینما، اظهار داشت: دیروز جمله‌ای از یک عراقی در فضای مجازی خواندم که جان من را لرزاند، جمله‌ای که در فضای مجازی نیز با بازخوردهای بسیار مواجه شد. او گفته بود هر گاه دیدید سگ‌ها و کفتارها هلهله و شادی می‌کنند بدانید یک شیر مرده است.

روئین‌تن خاطرنشان کرد: در بین مردم ایران نوعی آزادگی و حریت وجود دارد که طبیعتاً در بین هنرمندان که قشری از مردم جامعه هستند نیز وجود دارد و این آزادگی و حریت در بحران‌ها خودش را به خوبی نشان می‌دهد. وقتی محمود دولت‌آبادی به رستم بودن قاسم سلیمانی اشاره می‌کند ما باید متوجه این آزادگی باشیم و ببینیم که در بحران‌ها همه اقشار چگونه در کنار یکدیگر در مقابل دشمن می‌ایستند.

او افزود: جدا از ایدئولوژی‌ها با هرنگاهی به این موضوع بنگریم شاهد اتفاق بزرگی هستیم. وقتی آدم‌ها پای اصولشان می‌ایستند، با جان‌شان معامله می‌کنند و از جان‌شان می‌گذرند حماسه شکل می‌گیرد و حماسه اتفاق بزرگی است که نمی‌شود کتمانش کرد. قاسم سلیمانی با شهادتش باز هم حماسه‌ساز شد و با هیچ نگاهی نمی‌شود این مسأله را منکر شد.

علی‌اکبر ثقفی: قاسم سلیمانی می‌تواند الگوی تمام آزادی‌خواهان جهان باشد

علی‌اکبر ثقفی، تهیه‌کننده و کارگردان سینما، اظهار داشت: شهادت سردار قاسم سلیمانی همه ما را متأثر کرد. او در تاریخ معاصر ما شخصیت نمونه‌ای است که در همه ابعاد الگو بود. همه او را به عنوان یک سردار نظامی می‌شناسند و تصور بر این است که او تنها در این زمینه یک الگوی بزرگ به حساب می‌آید.

ثقفی خاطرنشان کرد: آنچه که امروز درباره شهید قاسم سلیمانی می‌شنویم نشان از این است که او اسطوره اخلاق بود، امروز می‌شنویم که خیلی‌ها دوست داشتند سرباز او باشند و این ضایعه و اتفاق که ما چنین شخصیتی را از دست داده‌ایم بسیار دردناک است اما راه سردار سلیمانی قطعاً ادامه‌دار خواهد بود.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: قطره قطره خون چنین شخصیت بزرگی یک سردار سلیمانی می‌شود و او جدا از یک قهرمان ملی، یک پهلوان بود که شخصیت و روح بزرگش در دنیا می‌تواند الگوی تمام آزادی‌خواهان باشد تا راه او را ادامه دهند. 

او گفته‌های خود را با شعری از سعدی به پایان رساند: صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را/ تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید.

سید رضا میرکریمی: سردار سلیمانی به ما می‌آموزد که چطور می‌شود کارآمد بود و دل مردم را بدست آورد

سید رضا میرکریمی، کارگردان سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: سوال اصلی اینجاست که ببینیم چطور می‌شود یک شخصیت، فروتن و بی‌حاشیه باشد، درباره بسیاری از مسائلی که همه دغدغه اظهار نظر درباره آن را دارند اظهارنظر نکند، کار بی منت و سخاوتمندانه انجام دهد، تنها رضایت خدا را مدنظر داشته باشید و همینطور خداوند صدق در رفتار او را با مهری عمیق در دل همه مردم بگذارد؟

میرکریمی خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم در همه این ویژگی‌ها و به خصوص صدق یک انرژی نهفته است که خداوند آن را ضمانت کرده و این بهترین فرصت است که همه ما اعم از مردم و مسئولان از آن درس بگیریم. ما با الگوی بزرگی چون سردار سلیمانی باید یاد بگیریم که چطور می‌شود کارآمد بود و بدون هر شانتاژ و تبلیغاتی دل مردم را به دست آورد.

محسن علی‌اکبری: سردار سلیمانی اهل وعده دروغین نبود

محسن علی‌اکبری، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: آنچه که بیش از هر ویژگی، سردار سلیمانی را در بین مردم محبوب کرده تواضع و فروتنی ایشان است. او اهل حرف زدن و وعده دادن دروغین نبود، هر حرفی که می‌زد به آن عمل می‌کرد. ما سخنرانی‌های کمتری از حاج قاسم سلیمانی داریم که اگر هم یک ویدئوی سخنرانی از ایشان موجود باشد حرف‌‌ دل می‌زند.

علی‌اکبری خاطرنشان کرد: برای همه ما روشن است که حاج قاسم سلیمانی آدمی بود که به درجه و مقام فکر نمی‌کرد و در بند این مسائل نبود او غرق در معنویات بود. من فکر می‌کنم خیلی سخت است که جای قاسم سلیمانی را پر کنیم و از دست دادن او برای همه ما دردناک است.

او افزود: شهید قاسم سلیمانی فردی محبوب است که محبوبیتش تنها مربوط به مرزهای این کشور نمی‌شود، ما می‌بینیم که در دیگر کشورهای دنیا تظاهراتی برای محکوم کردن ترور این شهید بزرگوار برگزار می‌شود. امروز در کشورهایی چون هندوستان که فکر می‌کنم شهید سلیمانی هیچ‌گاه به آن کشورها نرفته نیز عزاداری‌هایی دیده می‌شود که نشان از شخصیت منحصر به فرد سردار سلیمانی دارد. ما باید ببینیم سردار سلیمانی چگونه به این محبوبیت رسیده که امروز تقریباً تمام کشورهای اسلامی عزادار هستند.

این تهیه‌کننده در پایان گفت: سردار سلیمانی در قلب مردم ایران جا دارد و همه می‌دانند که اگر ایشان نبود امروز کشور ما احتمالاً وضعیت دیگری داشت و داعش نیز همچنان به جنایت‌های خود ادامه می‌داد.

مصطفی رزاق‌کریمی: همه می‌دانند که سردار سلیمانی مقابل داعش ایستاد و آن را نابود کرد

مصطفی رزاق‌کریمی، کارگردان و فیلمنامه‌نویس سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، با اشاره به محبوبیت شهید قاسم سلیمانی اظهار داشت: بزرگترین دلیل محبوبیت حاج قاسم سلیمانی مردمی بودنش است. امروز می‌بینیم که از سوی مردم نسبت به این شخصیت شیفتگی بسیاری وجود دارد که در نوع خود بی‌نظیر است.

رزاق‌کریمی خاطرنشان کرد: سردار سلیمانی از همان سال‌های هشت سال دفاع مقدس فردی شناخته شده بود و این اواخر به محبوبیت ویژه‌ای رسید و همه می‌دانند چه کسی مقابل داعش ایستاد. همه او را فردی متواضع و با اراده می‌شناسند و مهم نیست چه عقیده‌ای داریم، چنین شخصیتی می‌تواند برای هر کسی محبوب باشد.

او افزود: شهید قاسم سلیمانی سرباز بزرگ اسلام و رزمنده‌ای واقعی بود. همانطور که او اقشار مختلف مردم را دوست داشت و این علاقه را در سخنرانی‌هایش نیز می‌توان دید مردم نیز از قشرهای مختلف او را دوست دارند. دیشب من در خیابان‌ها قدم می‌زدم، افرادی که شاید از ظاهرشان انتظار می‌رود نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشند نیز از شهادت این سردار بزرگ متأثر و عزادار بودند. امروز مردم از هر قشری با هر عقیده‌ای از عملکرد آمریکا منزجر هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز