منبع تامین هزینه فیلم هایی که نمی فروشند!

۱۳۹۸/۱۰/۲۰ - ۰۷:۵۷:۰۰
کد خبر: ۹۴۷۵۰۹
منبع تامین هزینه فیلم هایی که نمی فروشند!
درمورد راه تامین هزینه های فیلمسازی درصورت شکست در گیشه، تاثیر فیلم بر کارنامه هنری یک تهیه کننده و تاثیر کارگردانی بر موفقیت یک فیلم سینمایی با تهیه کنندگان فیلم های سینمایی به گفت و گو پرداختیم که در ادامه می خوانید. نظرات باقی تهیه کنندگان درخصوص این موضوع در هفته های آتی منتشر خواهد شد.

سیدامیر پروین حسینی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا در مورد منبع تامین هزینه های فیلمسازی گفت: من تاکنون هیچ فیلمی نداشتم که نتواند هزینه خود را دربیاورد. اگر یک فیلمی در زمان اکرانش نتواند هزینه خود را تامین کند، طبیعتا فیلمساز هم نمی‌تواند فیلم بعدی اش را بسازد. برای جلوگیری از این امر، تا مطمئن نباشم فیلمنامه‌ای می فروشد، آن را نمی سازم.

او ادامه داد: پول فیلم را قرار است مردم بدهند پس باید برای آنها ساخته شود، به همین منظور اولین چیزی که برای ساخت فیلم به آن اهمیت می دهم قصه و فیلمنامه است که مردم آن را دوست داشته باشند و به دلشان بنشیند.

تهیه کننده فیلم «من سالوادور نیستم» با اشاره به تاثیر وجود فیلم شکست خورده در کارنامه هنری یک فیلمساز بیان داشت: در ایران 90 درصد فیلم ها از بودجه ارگان ها و نهادهای متفاوت ساخته می شوند و حتی این تفکر وجود دارد که اگر فیلم سفارشی شان نفروشد برایشان یک امتیاز محسوب می شود. اینکه فیلمسازی پول هنگفت بگیرد و فیلمش نفروشد اما در ادامه بازهم به آن پول بدهند تا فیلم بسازد مسئله ای است که برای من هم جالب است و چون همچین تجربه ای ندارم و تا حالا فیلم سفارشی نساخته ام نمی توانم درمورد آن اظهار نظر کنم. در حال حاضر درصد بسیار کمی از فیلم ها با بودجه شخصی ساخته می شود که اتفاقا همان ها هم می فروشند.

پروین حسینی در ادامه به تاثیر کارگردانی بر فروش فیلم اشاره کرد و گفت: در سینمای ایران کارگردانی وجود ندارد که همه فیلم هایش فروخته باشد و من به اصطلاح بفروش هیچ اعتقادی ندارم. هر کارگردانی اگر 5 فیلم ساخته باشد، ممکن است تنها یک فیلم آن بسیار موفق بوده باشد و چهار فیلم دیگرش نتیجه مطلوب نداشته باشد.

او افزود: یک کارگردان اگر خودش را به روز کند و سلیقه مردم را در دستش بگیرد می تواند یک فیلم موفق بسازد که شاید دو سال دیگر این اتفاق برایش نیوفتد. به اعتقاد من یک نفر، بدون هیچ دلیلی عامل موفقیت تجاری یک فیلم سینمایی نیست.

سینما باید از هر طریقی هزینه اش را دربیاورد

منوچهر محمدی، درمورد منبع تامین هزینه های فیلمسازی گفت: من در کارنامه کاری خود یک یا دو فیلم داشتم که در گیشه نتوانست هزینه خود را دربیاورد اما اینکه دلایل آن چه بود و هر کدام به چه دلیل نتوانستند بفروشند بحث بسیار گسترده ای است. راه تامین هزینه ها درصورت شکست در گیشه، بسیار پیچیده است و در هر پروژه ای بنابر منبع بودجه تفاوت دارد.

او در ادامه با اشاره به تاثیر وجود فیلم شکست خورده در کارنامه هنری یک فیلمساز بیان داشت: لزوما اینگونه نیست که اگر تهیه کننده ای فیلمش بنا به هر دلیلی نفروشد، یک امتیاز منفی برای او محسوب شود. بسیاری از تهیه کنندگان هستند که پس از فیلم شکست خورده خود، دوباره شروع به فیلمسازی کردند و به کار خود ادامه دادند.

تهیه کننده فیلم «اکسیدان» تصریح کرد: اینگونه نیست که برخی می گویند فلان کارگردان بفروش است و هر فیلم و سریالی که بسازد قطعا می فروشد. یک فیلم برای موفقیت و فروش خوب در گیشه به عوامل متعددی نیاز دارد که کارگردان فقط یکی از آن عوامل است.

او ادامه داد: سینما یک صنعت مبتنی بر ایجاد ارتباط با مخاطب است. یک فیلم باید از طریق فروش در اکران، پخش از نمایش خانگی، تلویزیون و خارج از  کشور سرمایه اش را برگرداند. ممکن است زمان ببرد اما یک فرایند اقتصادی است که باید طی شود.

منوچهر محمدی در پایان اظهار داشت: چه بخواهیم چه نخواهیم سینما جز اوقات فراغت مردم محسوب می شود و مردم هم ترجیح می دهند فیلم هایی ببینند که برایشان جذاب است. فیلمسازان باید برای هر سلیقه ای فیلم بسازند تا مردم حق انتخاب داشته باشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز