تاثیر حضور فیلم های ایرانی در جشنواره های سینمایی جهانی؛

فیلم آماده نمایش را نیمه کاره به جشنواره فجر تحویل می دهند

۱۳۹۸/۱۰/۲۹ - ۰۵:۰۲:۰۰
کد خبر: ۹۴۸۸۰۵
فیلم آماده نمایش  را نیمه کاره به جشنواره فجر تحویل می دهند
حسین نمازی کارگردان و فیلمنامه نویس تلویزیون و سینما است. از مهمترین اثر او می توان به فیلم «آپاندیس» اشاره کرد.

حسین نمازی، کارگردان، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا در ارتباط با ابعاد مثبت و منفی حضور فیلم های ایرانی در جشنواره‌های سینمایی جهانی اظهار داشت: 10 روز گذشته من در جشنواره‌ای در فرانسه حضور داشتم یک جمله‌ای را آن جا بیان کردم که به مذاق بعضی‌ها خوش نیامد و این بود که اگر قرار بود فیلم‌هایتان در کشورهای خارجی مطرح شود نباید وجهه بدی از ایران را به نمایش بگذارد در جوامع گوناگون برخی از مشکلات مشترک است مانند مشکلات بیمه‌ای که می توان همه کشورها در فیلم‌هایشان به این مسائل بپردازند. اگر قرار باشد در نشان دادن بدبختی ها سیاه نمایی کنیم به شخص علاقه ای به پرداختن به این موضوعات ندارم.

او در ادامه افزود:  اگر فیلمسازها درصدد این باشند که وجهه درستی از کشورشان حتی محدود برای عده ای درست کنند این بسیار ارزشمند است کاری که خودم انجام می دهم این است که با مردم آن کشورهایی که به آن جا سفر می کنم درمورد شرایطی که رسانه و روزنامه های خارجی درمورد ایران به آن می پردازند صحبت میکنم که این ها واقعیت ندارند از این نظر مثبت است. حضور فیلم ها درجشنواره های خارجی و جهانی را بد نمی‌دانم مگر اینکه فیلم قصد زدن حرف بدی را داشته باشد که آن هم به خود فیلم و سازنده آن ربط دارد.

این کارگردان درمورد فیلم‌هایی که، جوایزی از جشنواره‌های داخلی دریافت نمی کنند اما از جشنواره‌های جهانی جوایز کسب می کنند و موفقیت‌های بین المللی بدست می آورند  بیان داشت: چرا مشکل را در درون جشنواره‌های داخلی خود نمی‌بینیم. به‌طور مثال در جشنواره فیلم فجر که یک جشنواره ملی چه ضرری به سینما و استعدادهای ما می‌زند. معمولا در نیمه اول سال هیچکس کاری انجام نمی‌دهد بدین معنی که معمولا فیلمی کلید نمی‌خورد و نزدیک به زمان جشنواره حجم فیلم‌ها زیاد می‌شود برای اینکه تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار ترجیح می دهد سرمایه اش مدت زمان کمتری بخوابد و معضلی دیگری که در سینما ایران وجود دارد این است که هرچه فیلم شما ناقص تر باشد پذیرش بهتری می شود زمانی که فیلم را به صورت کامل ارائه می کنید آن ها زمان دارند که درمورد آن بحث کنند و یا می پذیرند و یا نمی پذیرند.

نمازی در پایان خاطرنشان کرد: عموم کسانی که فیلم‌هایشان کامل شده است فیلم را به صورت ناقص به جشنواره ارائه می‌کنند و عنوان می نویسند که در کدام قسمت چه اتفاقی می افتد و یا می گویند این بخش پایانش هنوز فیلمبرداری نشده است محصول نهایی که ارائه می کنند چیزی است که هیئت انتخاب نمی فهمد چی به چی هست و بگذریم از این موضوع که اسم کارگردان، تهیه کننده و گروه تولید کننده فیلم تاثیرگذار است با همچین جشنواره ای روبه رو هستیم که فیلم ها به صورت عجله ای به جشنواره می رسند و فیلمی که با عجله ساخته می شود قطعا در کیفیت دچار آسیب می شود و از سمتی دیگر تمام حیثیت، آبرو وفروش فیلم بسته به جشنواره ای به نام فجر است. برای کسانی که فیلم‌شان رشد کرده و سینمایشان شناخته شده است شاید خیلی اهمیت نداشته باشد. این جشنواره از اساس دچار مشکل است و جشنواره فجر ما خیلی ایراد دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز