ماموریت فضایی «چرخ» در شبکه چهار سیما؛

«چرخ» میزبان فرازمینی‌ها می شود!

۱۳۹۸/۱۰/۲۹ - ۱۶:۰۶:۵۵
کد خبر: ۹۵۲۷۳۷
«چرخ» میزبان فرازمینی‌ها می شود!
هفتادوهفتمین قسمت «چرخ» ساعت 19 امروز، یکشنبه 29 دی با موضوع ماموریت فضایی TESS روی آنتن شبکه‌ی چهار می‌رود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در این قسمت از مجله‌ی علمی شبکه‌ی چهار، حسین فروتن به‌عنوان مجری-کارشناس میز علم «چرخ» با دکتر امیر حسن‌زاده، کارشناس نجوم درباره‌ی ماموریت فضایی TESS گفت‌وگو خواهد کرد. تلسکوپ فضایی تس  (TESS)  متعلق به ناسا با گسترش دامنه‌ی جست‌وجو، مامور یافتن حیات فرازمینی و بیگانگان شده است. تس در آوریل ۲۰۱۸ سوار بر یک راکت فالکون ۹ اسپیس‌ایکس به مدار زمین پرتاب شد تا سیاراتی را شکار کند که در اطراف برخی از نزدیک‌ترین و روشن‌ترین ستارگان موجود در آسمان قرار دارند. این تلسکوپ فضایی در راستای مأموریت خود به‌دنبال افت‌های نوری بسیار اندکی می‌گردد که هنگام عبور جهان‌های بیگانه از مقابل ستارگان میزبانشان به وقوع می‌پیوندد. هدف مأموریت TESS در مرحله‌ی نخست تمرکز بر درخشان‌ترین ستارگان نزدیک به زمین برای بررسی آثار گذر سیاره‌های فراخورشیدی در پیرامون آنها در طول دو سال است. پروژه TESS‌D از مجموعه‌ای از دوربین‌های گسترده برای انجام یک بررسی همه‌جانبه استفاده می‌کند. با استفاده از TESS ممکن است توده، اندازه، تراکم و مدار یک گروه بزرگ از سیارات کوچک، از جمله نمونه‌ای از دنیای سنگی در مناطق قابل سکونت ستارگان میزبان، مطالعه شود. در بخش دیگری از «چرخ»، گفت‌وگوی ویدئویی اختصاصی برنامه با دکتر نیایش افشردی، کیهان‌شناس، برنده‌ی جایزه‌ی بوکالتر و استاد دانشگاه واترلو کانادا  پخش خواهد شد. بررسی مسابقه‌ی عکاسی از آسمان شب، «میراث آسمان؛ بر فراز فلات ایران» از دیگر بخش‌های هفتادوهفتمین قسمت «چرخ» خواهد بود.

مجله‌ی تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند. 

«چرخ» روزهای، یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت 19 به‌صورت زنده از شبکه‌ی چهار پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز