جبار آذین:

«قطار آن شب» اثری قصه‌گو با داستانی گیرا

۱۳۹۸/۱۱/۰۶ - ۰۵:۵۸:۰۰
کد خبر: ۹۵۵۲۰۱
«قطار آن شب» اثری قصه‌گو با داستانی گیرا
جبار آذین در یادداشتی به نقد و بررسی فیلم سینمایی «قطار آن شب» پرداخته و این فیلم را اثری قصه‌گو با داستانی گیرا داست.

به گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، متن یادداشت جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون به شرح زیر است:

فیلم کودک محور خانوادگی و اجتماعی«قطار آن شب» دومین ساخته سینمایی حمیدرضا قطبی، بعد از فیلم خوب «جامه دران» است. او تحصیلات تئاتری و دانش سینمایی دارد و برای فیلمنامه اقتباسی «جامه دران»، دیپلم افتخار از جشنواره فیلم فجر دریافت کرده است.

همچنین دومین فیلمش، پروانه زرین و دیپلم افتخار جشنواره کودک و نوجوان در بخش نوآوری را از آن خود کرده است. فیلمنامه فانتزی «قطار آن شب» را بهروز رشاد به همراه قطبی، بر اساس داستانی جذاب به همین نام نوشته احمد اکبرپور در بستر واقعیتها با ترکیبی از رویا و واقعیت نوشتهاند. «قطار آن شب»، داستانی گیرا و تو در تو و در عین حال در هم تنیده و سرگرم کننده دارد و داستانها و تصاویر، با خلق جلوههای بصری و تصویرسازی مناسب، در حد تعادل در قالب درام و فیلم چیده شدهاند. شخصیتها و تیپهای داستان باور پذیراند و در طول و عرض رخدادها و داستان ها به اندازه، نقشآفرین بوده و با هدایت درست کارگردان، بازیگران آنها بازی‌های خوب ارائه کردهاند.

فیلم خوش پرداخت و جمع و جور «قطار آن شب»، با طرح ایدهها و مضامین ملموس، دنیاهای کودکان و بزرگسالان را در نوردیده و از راه همراهی و همدلی تماشاگر با قهرمانان فیلم، افزون بر کودکان و نوجوانان، خانوادهها را هم به تماشا ترغیب میکند. فیلم دوم قطبی، از منظر ساختار هنری، تجربهای قوی و غنیتر از فیلم نخست او و نوعی شنای داستانی و تصویری به شکل موجز وجادویی در عرصه سیال ذهن است که پایان داستان فیلم را به نظر و قضاوت مخاطب می نهد.

هر دو اثر سینمایی حمیدرضا قطبی از نمونههای خوب و وفادارانه اقتباسهای ادبی در سینمای ایراناند. «قطار آن شب»، با لحاظ ویژگیهایش، یک فانتزی جذاب، سرگرم کننده، خوش آب و رنگ و با محتوا برای کودکان و نوجوانان و خانواده ها و امتیازی دیگر در سینما برای حمیدرضا قطبی و بهروز رشاد است.

نظر شما