علیرام نورایی خدای «مافیا» شد!

۱۳۹۸/۱۱/۰۵ - ۱۳:۲۶:۲۲
کد خبر: ۹۵۵۲۹۸
علیرام نورایی خدای «مافیا» شد!
بازیگر سینما و تلویزیون به جای بهنام تشکر،‌ فصل دوم وسوم مسابقه تلویزیونی را اجرا می‌کند.

به گزارش خبرنگار سرویس فهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ علیرضا سلطانی تهیه‌کننده مسابقه «مافیا» اعلام کرد که از سری جدید، علیرام نورایی بازیگر سینما و تلویزیون، مجری «مافیا» خواهد بود.

سلطانی درباره هدف این مسابقه تلویزیونی گفت: مسابقه تلویزیونی «مافیا» با هدف افزایش قوه تشخیص و بالا رفتن مهارت‌های فردی و اجتماعی ساخته شده و سرگرمی کاربردی برای خانواده‌ها ایجاد کرده است. زیرا به واسطه این بازی که همچون «منچ» و دیگر بازی‌های سرگرمی روی میز و زمین بازی می‌شد؛ حالا در نمایش تصویری و تلویزیونی، فرد را با آزمون و خطایی روبرو می‌کند که بتوانند تشخیص خودشان را به رقابت بگذارند. 

او درمورد شیوه بازی کردن این مسابقه افزود: در این بازی افراد به دو گروه مافیا و شهروندان تقسیم و نبرد میان دو گروه آگاه و ناآگاه شبیه‌سازی می‌شود؛ در این مسابقه افراد به صورت پنهانی تعیین نقش می‌شوند و اکثریت شهروند این فرصت را پیدا می‌کنند تا افراد مافیا را شناسایی و برای حذف آنها رأی دهند. مسابقه‌ای که دکوری به مساحت 300 متر دارد و بیشتر بر فضای نوری متمرکز شده و تغییرات نور باعث تغییر در فضای دکور می‌شود. «بازی مافیا» از مدت‌ها پیش در میان جوانان رواج پیدا کرده بود با ورود به تلویزیون رنگ و بویی جدید پیدا کرده است و این بازی را به طور خاص برای اجرا در تلویزیون تغییر داده‌ایم و شخصیت های آن را کم و زیاد کردیم تا در قالب برنامه 1 ساعته برنامه تلویزیونی گنجانده شود.

سلطانی درمورد نظر بهنام تشکر در جایگاه مجری این مسابقه تلویزیونی اظهارداشت: بهنام تشکر برای اولین‌بار به عنوان مجری در برنامه‌های تلویزیونی حضور پیدا کرد. این برنامه تنها بعد از یک هفته پخش، نظرات جوانان در فضای مجازی را به خودش جلب کرد. این بازیگر پیش از این گفته بود اجرای مسابقه «مافیا» را پذیرفتم چون به ندرت چنین مسابقه‌ای را دیده‌ام و به خاطر نایاب بودن و جذابیتش، مجری تلویزیون شدم. 

 

علیرضا سلطانی تهیه‌کننده این برنامه تلویزیونی جزئیات جدیدی از فصل‌های جدید «مافیا» را مطرح و به انتخاب 450 خانم و آقا برای فصل‌ جدید این برنامه تلویزیونی اشاره کرد و گفت: جوانان زیادی از سراسر کشور از این مسابقه و شرکت در آن استقبال کردند.در مسابقات انتخابی افرادی از شهرهای کوچک و بزرگ همچون زاهدان، گلستان، مشهد، شیراز، مازندران، اصفهان و... متقاضی شرکت در این دوره بودند. 

او افزود: ما فراخوانی را اعلام کردیم که طی 40 روز نزدیک به 3 هزار نفر از سراسر کشور به محل برگزاری بازی‌های انتخابی مسابقه «مافیا»  آمدند و نزدیک به 300 بازی برگزار شد. سینا مطلم، نادر مدیر و پدرام فیاضی زیر نظر سیدمحمدجواد رجایی (کارگردان)، گروه داوری «مافیا» بودند و 450 خانم و آقا برای فصل‌ جدید که نزدیک به 80 قسمت است انتخاب شده‌اند.

تهیه کننده این مسابقه تلویزیونی درمورد زمان پخش فصل های دوم و سوم این مسابقه تلویزیونی در ایام عید نوروز و ماه مبارک رمضان اشاره کرد و بیان داشت: 80 قسمت جدید پشت سر هم روی آنتن نخواهند رفت و در سه فصل پخش می‌شوند؛ فصل دوم از قبل عید نوروز اواسط بهمن‌ماه ساعت 20 به آنتن شبکه سلامت برمی‌گردد. فصل سوم به صورت ویژه و با حضور پررنگ خانم‌ها در ایام نوروز روی آنتن می‌رود و فصل چهارم را در ماه مبارک رمضان خواهیم داشت. 

او در خصوص غیبت «بهنام تشکر» در فصل‌های جدید، توضیح داد: بهنام تشکر همزمان در سریال «بوم و بانو» سعید سلطانی حضور دارند و مقدور نشد در فصل‌های جدید، ایشان اجرای این برنامه را ادامه دهند. خیلی تلاش کردیم و برنامه‌ریزی زمانی میسر نشد و چون در آن سو، نقش مهمی و کلیدی داشتند و به شبکه تعهد تولید برنامه داشتیم به سراغ شخص جدیدی رفتیم.

سلطانی درباره حضور علیرام نورایی به عنوان مجری جدید «مافیا» گفت: مجری انتخاب شده و علیرام نورایی از بازیگران سینما و تلویزیون است و از اواسط بهمن‌ماه و فصل جدید «مافیا» او را خواهید دید؛ 30 قسمت قبل از عید نوروز، 17 قسمت ویژه برنامه عید نوروز و حضور پررنگ خانم‌ها و 30 قسمت برای ماه مبارک رمضان روی آنتن شبکه سلامت می‌رود. 

او در پاسخ به این سؤال که آیا «مافیا» از مسابقات ایتالیایی است و کپی شده، افزود: بازی «مافیا» تا به حال در حوزه برودکست یا بخش حرفه‌ای تلویزیونی ساخته نشده و این بازی اساساً (گیم ورد) و بازی‌های رومیزی مثل منچ است. در حقیقت در روسیه و بعداً به اروپا و آمریکا رفت. هر کشوری با نوع و روش خاص خودشان اجرا کردند و ساختند؛ چون ماهیت بازی، روانشناسانه و جامعه‌شناسانه است و به فراخور جامعه و فرهنگ‌هایش دستخوش تغییر شده! مثلاً در آمریکا، این «مافیا» را گرگینه نامیدند. چون اتفاقات این بازی در شب می‌افتد و آدم‌ها در این نسخه آمریکایی، شب‌ها تبدیل به گرگ می‌شوند مثل همان فیلم‌های خون‌آشام. هرکسی بر اساس فرهنگ و اسطوره‌شناسی خودشان عمل کردند و ما هم روی قدرت تشخیص آدم‌ها کار کردیم و این فلسفه وجودی نسخه ایرانی «مافیا» است.

سلطانی بیان داشت: هدف سازندگان اصلی این مسابقه بالا بردن قدرت تشخیص در جامعه است. شما می‌دانید که هر موقع تشخیص درست صورت گرفته، خیرات و برکات زیادی به همراه داشته است. ما اگر بتوانیم در برنامه‌ یا مسابقه‌ای اهمیت قدرت تشخیص به مردم جامعه‌مان یادآوری کنیم و به آنها بگوییم این مسابقه را می‌بینید مثال کوچک و عینی از زندگی است و بسیاری در حقیقت با بازی کردن و نمایش این بازی به واقعیت‌های زندگی پی می‌برند و خیلی در پوست دوست قرار می‌گیرند که در باطن‌شان دشمنند. 

او در پایان افزود: «مافیا» از شبکه سلامت پخش می شود؛ چرا که هدف‌گذاری اصلی‌ این شبکه ارتقای مهارت‌های فردی و بالا بردن قدرت تشخیص افراد است همچنین دیدگاه این شبکه تلویزیونی سلامت روانی و فردی جامعه است. این ماهیت کاری ما در مسابقه «مافیا» است و دنبال سرگرمی کاذب یا اصطلاحاً شلنگ‌تخته که در برخی از مسابقات وجود دارد نیستیم ما در عین جذابیت هم اطلاعات‌ می‌دهیم و هم سرگرم‌کننده‌ایم.

محمد رجایی کارگردان مافیا نیز در ادامه بیان کرد: انتخاب شرکت کنندگان به گونه ای بود که در ابتدا از بین سه هزار نفر متقاضی حضور و برگزاری ۴۰ مسابقه انتخابی در ۲ دور در نهایت ۴۵۰ نفر با رعایت عدالت و استفاده از ظرفیت های شهرستان انتخاب شدند. فرآیند انتخاب فرآیند سختی بود و ما ۱۲ ساعته کار می کردیم. در دوره حدید ۱۰۰ نفر از شرکت کنندگان از شهرستان ها هستند. در فصل سوم برنامه که عید نوروز پخش می شود ۴۸ نفر از بانوان با یکدیگر به رقابت می پردازند. با ۱۰ دوربین این برنامه ضبط می شود و تمام تلاش خود را کرده ایم تا جلوه های بصری خوبی را ارایه دهیم. فصل اول این مسابقه با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد و در تلاشیم که با آغاز دهه فجر برنامه را روی آنتن ببریم.

علیرام نورایی مجری جدید مافیا نیز  گفت: باعث افتخار است که در این مسابقه حضور دارم. حدود دو سال است که پیشنهاد اجرا برای برنامه های مختلف تلویزیون دارم اما علاقه ای به ورود در این حوزه نداشتم اما با صحبت هایی که با من شده است، متوجه شدم قرار نیست من این مسابقه را اجرا کنم بلکه گرداننده مافیا هستم.

سلطانی در پاسخ به این پرسش که چرا بانوان در فصل اول حضور نداشتند، گفت: ما از خانم ها و آقایان دعوت کردیم اما آن استانداردی که مدنظر بود نتوانستیم از بین خانم هایی که درخواست شرکت داشتند، پیدا کنیم. اما در فصل سوم در ۷ قسمت خانم ها با یکدیگر به رقابت می پردازند.

او تاکید کرد: ما در فصل جدید اسپانسر نداریم و کسانی که در فصل های جدید شرکت می کنند هیچ هزینه ای به برنامه پرداخت نکرده اند. بازی های انتخابی در یک کافه برگزار شد و قراری گذاشتیم با متقاضیان که کسانی که به کافه می آیند اگر علاقه مند هستند از خدمات کافه استفاده کنند و اگر نه مهمان برنامه هستند‌.

نورایی درباره تجربه خودش درمورد بازی مافیا گفت: من در دوران نوجوانی این بازی را به صورت کاملا غیر حرفه ای بازی کرده ام. سال ها گذشت تا با تماس عوامل، اسم بازی مافیا دوباره به گوش من خورد. زمانی که مسابقه را دیدم فهمیدم یکسری از دوستان هم که در گذشته بازی می کردند الان دوباره پیگیری می کنند و دیدم بحث جدی شده است. گوش دادن، سکوت، استدلال، تشخیص و… در این مسابقه رعایت می شود و این قابلیت را دارد که ما صحبت کردن، تعامل، گوش کردن و…. در یک فضای سالم یاد بگیریم. من یکی دو کامنت را در فضای مجازی خواندم که می گفتند این مسابقه دروغ گفتن را یاد می دهد در صورتی که به مخاطب یاد می دهد افراد دروغگو را پیدا کنند.

تهیه کننده مافیا در ادامه با اشاره با اینکه شبکه سلامت با توجه به اسم خود رسالت تولید محتوای سالم را دارد، مطرح کرد: تولید محتوای سالم یعنی شما با حفظ ظاهر و جذابیت های بصری بتوانید فضای سرگرم کننده ای را ایجاد تا محتوای خوبی را به مخاطب منتقل کنید. از نظر محتوا دیدیم این مسابقه پتانسیل گفتن حرف های مثبت را دارد. ما در فصل دوم یک تغییر ریز در اسم مسابقه داشتیم که اسم آن در فصل دوم و سوم به «شهروند و مافیا» تغییر نام داده است.

رجایی نیز در ادامه نیز مطرح کرد: ما در اتاق فکر به این موضوع فکر کردیم که این مسابقه چه قدر می تواند برای بازیکن آورده داشته باشد. ما در این مسابقه متقاعد کردن، به جا صحبت کردن، قضاوت نکردن را یاد می گیریم و این اتفاق برای ما مهمترین اتفاق است.

سلطانی در پایان در جواب به این سوال که چرا اسپانسر فصل اول در فصل های بعدی حضور ندارد، اظهار کرد: رسانه تلویزیون یک رسانه گران قیمت است و هر برندی توانایی حضور در تلویزیون را ندارد. ما به چند دلیل با آنهایی که آمدند و تمایل داشتند در برنامه ما حضور پیدا کنند، به توافق نرسیدیم. یکی از دلایل آن این بود که ماهیت آن برندها با مسابقه متفاوت بود. همچنین با برخی از آن ها از نظر مالی به توافق نرسیدیم. اینکه چرا با ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه ندادیم به دلیل آن بود که این برنامه بر اساس توافق کلی بین مدیران این ستاد و صداوسیما بود که بعد از مدتی تمام شد و دیگر دلیلی نداشت که اسپانسر برنامه باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز