به بهانه سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر؛

حسن کلامی: بخش خصوصی قادر به تولید آثار جنگی نیست / نازل شدن سطح سلیقه مخاطبان سینما یک خطر جدی است

۱۳۹۸/۱۱/۱۴ - ۰۵:۰۴:۰۰
کد خبر: ۹۵۵۸۲۷
حسن کلامی: بخش خصوصی قادر به تولید آثار جنگی نیست / نازل شدن سطح سلیقه مخاطبان سینما یک خطر جدی است
حسن کلامی ساخت فیلم جنگی را کار بسیار سختی دانست که متأسفانه ارگان‌های مختلف به تولید آثار دفاع مقدس کمک چندانی نمی‌کنند و این در حالی است که ساخت آثار جنگی و دفاع مقدس در بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست.

حسن کلامی، تهیه‌کننده سینما، که امسال با فیلم سینمایی «آبادان یازده 60» در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: امسال فیلم سینمایی «آبادان یازده 60» از معدود آثار مربوط به دفاع مقدس در جشنواره فیلم فجر است. اینکه «آبادان یازده 60» جزو آثار مربوط به سینمای دفاع مقدس در جشنواره فیلم فجر است نشان از کم شدن تولیدات سینمایی ما در این حوزه دارد.

کلامی خاطرنشان کرد: ساخت فیلم جنگی هزینه بسیاری دارد و از سوی ارگان‌های مختلف کمک چندانی برای ساخت اینگونه آثار نمی‌شود. ارگان‌هایی که وسایل مورد نیاز برای ساخت فیلم جنگی را در اختیار دارند با مبالغ بسیاری بالایی به گروه‌های فیلمبرداری اجاره می‌دهند. معمولاً افرادی که اقدام به ساخت فیلم‌های جنگی می‌کنند به قدری دچار مشکل و مصائب عجیب می‌شوند که پشیمانی در میانه راه اتفاقی محتمل و طبیعی است.

او افزود: بخش عمده‌ای از هزینه‌ها به دستمزد عوامل برمی‌گردد و بخش اعظم دیگری مربوط به اجاره وسایل صحنه مثل تانک، اسلحه و... می‌شود. سینمای خصوصی دیگر قادر به ساخت فیلم جنگی نیست و اگر ریسک کند و وارد این حوزه شود فیلم‌های دفاع مقدس معمولاً در گیشه شکست می‌خورند و بازگشت سرمایه تقریباً غیر ممکن است.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: سینمای جنگ تنها به معنای ساخت صحنه‌های جنگی نیست. هر چند که این صحنه‌ها قطعاً هزینه‌های بسیار زیادی را متوجه فیلم می‌کنند اما در هر صورت بازگشت به دوران جنگ در صحنه‌های شهری نیز هزینه بسیار بالایی دارد به طوری که باید در طراحی لباس، طراحی صحنه، چهره‌پردازی و... نیز بسیار وقت و هزینه صرف کرد که در صورت نبود امکانات شرایط بسیار سخت‌تر می‌شود.

کلامی در پایان اظهار داشت: نتیجه کار با تمام این سختی‌ها در فیلم سینمایی «آبادان یازده 60» برای من رضایت‌بخش بود. فیلم درباره نفت آبادان و شروع جنگ است و بهتر است بیشتر از این درباره آن صحبت نکنم اما معتقدم «آبادان یازده 60» می‌تواند رضایت مخاطبان خود را جلب کند. متأسفانه امروز سلیقه مخاطبان ما عوض شده و همه به دنبال فیلم‌های کمدی و ملودرام هستند. به نظر من سلیقه‌ها به سمت نازل شدن رفته و فروش یک فیلم نمی‌تواند مشخص‌کننده خوب یا بد بودن آن اثر باشد. در یک سال گذشته فیلم‌های خوبی داشتیم که متأسفانه در گیشه شکست خوردند، فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» از جمله آثار جذابی است که نتوانست در گیشه موفق باشد. نگاه‌ها به سینما اینگونه شده که سالن سینما جایی برای تفریح و خندیدن است و این یک خطر جدی به حساب می‌آید. من مخالف خندیدن و تفریح کردن با سینما نیستم اما اینکه سینما صرفاً به چنین ابزاری تبدیل شود تصور کاملاً اشتباهی است.

نظر شما