انسان هایی عاشق تربیت کنیم

۱۳۹۸/۱۱/۰۷ - ۲۳:۰۵:۰۰
کد خبر: ۹۵۶۴۴۲
انسان هایی عاشق تربیت کنیم
فاطمه مهاجرانی رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان یونسکو در پنل «سازمان ها و تشکل های مردم نهاد بین المللی و میراث فرهنگی بشر» عنوان کرد که باید انسان هایی عاشق تربیت کنیم که حافظ میراث فرهنگی باشند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ پنل «سازمان ها و تشکل های مردم نهاد بین المللی و میراث فرهنگی بشر» در خلال نشست هم اندیشی حفاظت از اموال فرهنگی ملت ها و میراث جهانی صبح امروز ۷ بهمن ماه در کتابخانه ملی برگزار شد.

حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران، ریاست این پنل را به عهده داشت.

وی عنوان کرد: ما ایرانی ها معمولا همه چیز را به فال نیک می‌گیریم و باید تهدید ترامپ را به فال نیک بگیریم چون باعث توجه بیشتر به اموال فرهنگی شد. اقداماتی مجامع بین‌المللی، سازمان های مردم نهاد و سینماگران نشان از اهمیت مراکز فرهنگی دارد اما وقتی مردم پاسدار این مراکز بشوند، اتفاق خوبی افتاده است.

در ادامه سیدمحمدحسین نواب رئیس فدراسیون باشگاه های یونسکو در ایران بیان کرد: معمول است در گرماگرم رجزخوانی های جاهلانه دشمنان طرف مقابل را تهدید به نابودی می کنند، گاه سرمایه انسانی و گاه پشتوانه های مالی و اقتصادی در محاصره قرار می‌گیرد اما این تهدیدها زمانی به اوج می رسد که فرهنگ یک کشور مورد تهدید قرار می گیرد. در تهدیدهای نظامی زیرساخت های حیاتی مورد توجه و هجمه قرار می‌گیرند. اما جالب است ما را به از بین بردن مراکز فرهنگی تهدید می کنند این یعنی اینکه دشمنان ما می دانند آب و نان ما مراکز فرهنگی ماست. همین افتخار برای مردمان این سرزمین کافی است که میراث فرهنگی مهمترین سرمایه و عامل شناسایی آنها در دنیا است. ما ایرانیان که تاریخ طولانی با هنر داریم صاحبان روح لطیف هستیم پس به ما حق بدهید این روح لطیف نگران میراث خود باشد. در این روزگار پاسداشت میراث نه صرفا به معنای مرمت و بازدید گردشگرانه بلکه به معنی تداوم زیست در کنار این میراث فرهنگی است. نگرانی این مردم از تهدید اماکن فرهنگی نه صرفا ترس از میراث گذشته که حفظ اموال فرهنگی ایرانی است. جهان ایران را با فرهنگ و هنرش، با نقش جهان، بازار تبریز، باغ های شیراز و ..‌ شناخته است بنابراین اماکن فرهنگی و مذهبی مایه شور و شعف ماست.

سپس دکتر فاطمه مهاجرانی رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان یونسکو عنوان کرد: خرسندم در فضایی که خوش عطر با نام فرهنگ است درباره آینده صحبت می کنم. رویکرد مهم این است که انسان ها فرهنگ را می‌سازند بنابراین تلاش ما این است که انسان هایی تربیت شوند که فردای جهان را بسازند از همین رو تلاش می‌کنیم آنها قدر میراث خود را بدانند و نسبت به آن شناخت داشته باشند. جنگل های هیرکانی، باغ شیراز و ... دیگر ساخته نمی‌شوند بنابراین دانش آموزان باید این اماکن را ببینند و بر آن افزون کنند به همین دلیل باید نگاه آینده سازی داشته باشیم، در همین مسیر پیشنهاد می کنیم مسابقاتی برای شناخت فن‌آوری های بومی راه اندازی شود چون کمک می کند دانش آموزان سرمایه های خود را بشناسند. جالب است در این دوران تهدید، بازدیدها زیاد شده بود.

وی افزود: آموزش و پرورش باید انسان سازی کند، انسان هایی تربیت کند که آینده را بسازد به همین دلیل برگزاری کارگاه های آموزشی در مدارس خوب است تا آنها بفهمند ما تاریخی چند هزار ساله داریم. شناسایی افراد و تمرکز بر تربیت انسان های قدردان مهم است تا آنها ارزش افزوده‌ای را ایجاد کنند باید انسان های ارزشمندی تربیت کنیم که محورهای ارزش درونی آنها بالا و والا باشد؛ انسان هایی که بر سر مطامع ریز نلرزند. باید عاشق تربیت کنیم.

حجت‌الله ایوبی در این بخش گفت: اگر بچه های مان میراث فرهنگی را بشناسند، میراث ما حفظ می‌شود.

سپس بهمن نامور مطلق رییس باشگاه صنایع دستی یونسکو عنوان کرد: باید بدانیم این میراث فقط برای ما نیست بلکه برای بشریت است. وقتی ترامپ گفت می‌خواهد پنجاه و دو مرکز فرهنگی را بزند باور نکردم. تمام کشور ما مرکز فرهنگی است ما نزدیک به یک میلیون محوطه تاریخی داریم و هر جای ایران یک نقطه فرهنگی است. وقتی فکر کردم دیدم هیچ منطقی در سخنان او وجود ندارد یک دفعه به این نتیجه رسیدم که این حرف را قبلا داعش و طالبان و ... زده اند همان موقع به یاد پالمیرا و ...‌ افتادم. به هرحال داعش و ... جزو فرقه های شمایل ستیز هستند و به خاطر همین با مجسمه و عروسک و ... مشکل دارند اما ترامپ به عروسک و مجسمه علاقه دارد سپس فکر کردم و به یاد نظریه ابتذال شرق افتادم. این نظریه می گوید برخی اوقات آدم ها بدون اینکه آگاهی داشته باشند، کارهای شرورانه انجام می دهند این موضوع زمانی اتفاق می افتد که تفکر وجود ندارد ولی قدرت وجود دارد. این افراد می توانند یک ماشین ویرانگر باشند و جنایت کنند، آسیب های محیط زیستی را به شوخی می‌گیرند بنابراین این آدم های غیر جدی را باید جدی گرفت چون توانایی درک خطر را ندارند. اغلب این افراد فرمانبردار هستند اما گاهی می توانند رییس‌جمهور باشند و آنگاه جهان دچار شر مبتذل می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز