مسئول شمارش آرای مردمی سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر:

بر خلاف نظر حاتمی کیا؛ هیچ مهندسی در آرای جشنواره فیلم فجر صورت نمی‌گیرد

۱۳۹۸/۱۱/۲۰ - ۰۵:۳۹:۳۷
کد خبر: ۹۶۱۹۳۲
بر خلاف نظر حاتمی کیا؛ هیچ مهندسی در آرای جشنواره فیلم فجر صورت نمی‌گیرد
مسئول شمارش آرای مردمی سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر با تاکید بر اینکه سانس‌های فوق‌العاده در شمارش آرا محاسبه نمی‌شود، گفت: هر صاحب فیلمی که تمایل داشته باشد می‌تواند از تاریخ 28 بهمن به مدت یک هفته با تقاضای کتبی تهیه‌کننده، از جزئیات آرای فیلمش مطلع شود.

به گزارش گروه روی خط رسانه خبرگزاری برنا؛ علی آشتیانی پور در پی اظهارات ابراهیم حاتمی کیا درباره مهندسی شدن آرای مردمی آن هم در شرایطی که فیلم «خروج» سانس فوق العاده دارد، بیان کرد: امسال رای گیری مثل سال گذشته از طریق اپلیکیشن انجام میشود که آموزش و نحوه رای دادن در آن از طریق آنونس‌های پیش از شروع فیلم‌ها به اطلاع تماشاگران می‌رسد و به طور طبیعی فقط یک فیلم سیمرغ مردمی را دریافت می‌کند و بقیه فیلمها از نگرفتن این جایزه غمگین و معترض هستند و همانگونه که داوری‌های دیگر در ایران مدام مورد هجمه قرار می‌گیرند ما نیز از این مصیبت بی بهره نیستیم.

او ادامه داد: در جشنواره امسال فیلم «خورشید» به دلیل آنکه در سه روز اول جشنواره آماده پخش نشد براساس آیین نامه عملاً از جدول حذف و فیلم «پسرکشی» جایگزینش شد، اما این فیلم هم از امتیاز معقول و مناسبی به اندازه دیگر فیلم‌ها برای اکران مردمی برخوردار نبود و نمی توانست در شرایطی برابر از نمایش برخوردار شود به همین دلیل از رای گیری مردمی حذف شد و الان شمارش آرا برای 21 فیلم انجام می‌شود.

آشتیانی‌پور خاظرنشان کرد: رای گیری مردمی در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در 34 سالن سینمای مردمی انجام می‌شود و زمان رای گیری از شروع فیلم به مدت 4 ساعت خواهد بود که مخاطبان از بین گزینه‌های خیلی پسندیدم، پسندیدم، میانه، نپسندیدم و اصلا نپسندیدم یکی را انتخاب می‌کنند.

او تاکید کرد: هر شب رای گیری انجام می‌شود و برترین آنها صبح روز بعد اعلام میشود اما گاهی برخی دوستان تصور نادرستی درباره نحوه رای‌گیری دارند. در این باره تاکید می‌کنم که هیچ مهندسی صورت نمی گیرد چرا که شرط اول من در پنج سال گذشته برای پذیرش این مسئولیت این بوده که هیچ دخالتی از هیچ مرجعی در رای گیری صورت نگیرد و اینجانب با صراحت و اطمینان خاطر به همه اعلام می‌کنم که  تا لحظه آخر هیچ کس از جایگاه فیلم‌ها اطلاع ندارد و این شرطی است برای اینکه من مسئولیت را بپذیرم مانند سالهای گذشته.

آشتیانی پور گفت: رای‌گیری توسط سینما تیکت انجام میگیرد و نتیجه آرا در سبدهای مختلف در اختیار ما قرار میگیرد که شامل سبد اینترنتی، صاحبان اثار،سینما داران، گیشه، نهادها و ارگان‌های مختلف می‌باشد.برای تمام  صاحبان آثار  در تاریخ اعلام شده سیستم رای گیری قابل رصد و پیگیری است و آنها می‌توانند از تک تک رای‌های داده شده به فیلمشان و حتی اینکه توسط چه کسی و در چه ساعت و دقیقه و ثانیه رای داده شده مطلع شوند اما اینکه ما این جزئیات را اعلام نمی‌کنیم به دلیل این است که نمی‌خواهیم آسیبی به اکران عمومی فیلم ها برسد.

وی خاطرنشان کرد: با این حال اگر همه  صاحبان فیلم‌ها اعلام کنند که خواهان انتشار تمام اطلاعات و جزئیات فیلم‌های خود هستند این کار برای ما بلامانع است.

او درباره اینکه چرا هر شب یک فیلم از فهرست خارج می‌شود و همین باعث بروز حاشیه‌هایی شده است؟ گفت: این کار برای شور و حال داشتن بیشتر جشنواره همچون سالهای گذشته است. اما این نکته را هم به صراحت می‌گویم که همه 21  فیلم‌ تا پایان وقت رای گیری از آرای مردمی خارج نشده‌اند یعنی شمارش رای آنها همچنان ادامه دارد. 

آشتیانی پور اضافه کرد: برای تمام فیلم‌ها شرایط و ظرفیت‌ مساوی و برابر در نظر گرفته شده اما بنا به ظرفیت سالن‌های نمایش در هر شب ممکن است تغییری در تعداد رای‌های شبانه فیلم ها به وجود آید اما این اطمینان خاطر را می‌دهم که همه ظرفیت ها برای همه فیلم‌ها برابر است. در این بین این نکته را مورد توجه قرار دهید که هیچکدام از سانس‌های فوق‌العاده در شمارش آرا لحاظ نمی‌شوند و در نهایت از میان 21 فیلمی که رای گیری می‌شوند، بیست فیلم از گردونه خارج می‌شوند و فقط یک فیلم به عنوان برترین فیلم از نگاه تماشاگران انتخاب می‌شود.

منبع:ایسنا

نظر شما