ترسناک دوست داشتنی!

۱۳۹۸/۱۱/۲۳ - ۰۳:۰۱:۰۰
کد خبر: ۹۶۲۷۹۶
ترسناک دوست داشتنی!
محسن سیف منتقد سینما، به بهانه ی اکران فیلم سینمایی «آن شب» در آبادان، درباره فیلم سینمایی «آن شب» با بازی شهاب حسینی نوشت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ محسن سیف منتقد سینما درباره فیلم سینمایی «آن شب» نوشت: خروجی نهایت شبانه و خانوادگی چند ایرانی، به در پیش گرفتن مسیر منزل زن و شوهری جوان با فرزنداشان منتهی می شود. خراب شدن GPS خودرو و البته مست بودن بابک با بازی شهاب حسینی، ندا با بازی نیوشا جعفریان را مجاب می کنند که به نزدیک ترین هتل مراجعه کنند تا شب را آنجا بگذرانند. شبی که... .

"آن شب" اولین کار جدی و فارسی زبان کوروش آهاری است که در خارج از کشور ساخته شده که در بخش نگاه نو جشنواره فجر به اکران در آمده است. تهیه کننده فیلم نیز به علاوه ی لشکری از سرمایه گذاران را محمد درمنش به عهده دارد، هر چند تمام کارش را پسرش انجام داده، که به علت برخی قوانین جشنواره فجر نمی توانست نام تهیه کننده را یدک  بکشد.

تریلر وحشت نه ژانری موفق در ایران بوده و نه مخاطبی جدی حداقل برای تولیدات داخلی دارد. شاید هم  دلیل آن نبود موقعیت‌های مناسبی برای آزمون و خطا بوده است. شاید هنوز هم وقتی از فیلم ترسناک ایرانی یاد می کنیم نام فیلم"شب بیست و نهم" برایمان تداعی شود. اما این فیلم توانسته است کارنامه ی موفق از خود به جای بگذارد. ساختار قوی فیلمنامه ی آن شب توانسته است دست را برای شهاب حسینی باز کند تا بتواند تمام هنر خودش را برای اجرای نقش پیاده کند.

القای تدریجی ترس در طول زمان فیلم از نقاط قوت آن است. آن شب بر خلاف متدهای فیلم‌های امروزی که در ژانر وحشت ساخته می شوند و از صحنه های سلاخی و تهوع آور بهره می‌گیرد، با بهره مندی از میزانسن های مرتبط، محیط های بسته، نور پردازی موثر، فیلمبرداری قابل قبول، موسیقی قوی و از همه مهمتر رمزآلودگی داستان مخاطب را جذب کند.

شاید نتیجه گیری و تعیین تکلیف مخاطب در بسیاری از فیلم‌های ترسناک مسوولیتی برای کارگردان نداشته باشد و آنان را با بهره گیری از توجیهات بین توهم و واقعیت واکسینه کند. در فیلم آن شب هم چنین اتفاقی می افتد. مخاطب در جریان تماشای آن شب نمی داند دلیل اتفاقات رخ داده چیست؟ مستی بابک، توهم او، خالکوبی دست های بابک و ندا و یا روح هایی که در هتل سرگردان هستند. آن شب یک سر و گردن بالاتر از تمام فیلم‌های ژانر وحشت ایران است.

این فیلم در مسیر اجرا به آرامی تو را شوکه می کند و به آهستگی ترس را در وجودت تزریق می کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز