مروری بر سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر؛

«کشتارگاه» فیلمی که انتخابش حاشیه‌ساز شد

۱۳۹۸/۱۱/۲۴ - ۲۳:۰۱:۰۰
کد خبر: ۹۶۳۷۷۴
«کشتارگاه» فیلمی که انتخابش حاشیه‌ساز شد
نادیده انگاشته شدن فیلم سینمایی «کشتارگاه» در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر شاید یکی از نکات مهمی باشد که ممکن است یکی از دلایلش حضور پر حاشیه این فیلم در بخش نگاه نو باشد. افراد بسیاری پس از حضور این فیلم در بخش نگاه نو به جشنواره فیلم فجر اعتراض کردند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، عباس امینی که امسال از اعضای هیات داوران بخش نسل جشنواره فیلم برلین است فیلم سینمایی «کشتارگاه» را در بخش نگاه نو به جشنواره فیلم فجر آورد.

او پیش از این با فیلم‌های «والدراما» و «هندی و هرمز» را در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ در بخش نسل ۱۴plus جشنواره برلین حضور داشته است.

عباس امینی در سال جاری فیلم دیگری نیز ساخته که «ابراهیم» نام دارد و تصویربرداری آن اواخر بهار به پایان رسید. او یکی از فیلمسازان پر کار سینمای ما به حساب می‌آید که اغلب آثارش به دور از جغرافیای شهری و به خصوص پایتخت روایت می‌شوند و قصه فیلم سینمایی «کشتارگاه» نیز در دو  شهر آبادان و تهران روایت می‌شود.

با توجه به قصه‌ها و سوژه‌های خاصی که امینی در آثار قبلی‌اش دنبال کرده، فیلم «کشتارگاه» هم سوژه خاصی دارد و به موضوع قاچاق گوشت می‌پردازد.

در خلاصه داستان «کشتارگاه» آمده است:

امیر چند ماهی است که از فرانسه دیپورت شده است، او به‌خاطر پدرش شریک یک جنایت هولناک می‌شود. رفیق: اینجا صلیب سرخی‌ها بهت میگن چیتا؟ امیر: چی؟ رفیق: چیتا… یوزپلنگ.

عوامل و مشخصات فیلم سینمایی «کشتارگاه» به شرح زیر است:

کارگردان: عباس امینی

تهیه‌کننده: جواد نوروزبیگی

بازیگران: مانی حقیقی، امیرحسین فتحی، حسن پورشیرازی، باران کوثری و حامد علیپور.

دیگر عوامل:

نویسنده: عباس امینی و حسین فرخ‌زاده، موسیقی: مهران قائدی‌پور، فیلم‌بردار: احسان رفیعی‌جم، تدوین: حمید نجفی‌راد.

در ادامه گفت‌وگوی خبرگزاری برنا با عباس امینی کارگردان «کشتارگاه» را می‌خوانید:

عباس امینی، کارگردان سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: جشنواره‌های معتبر پس از چند سال برگزاری به یک ثبات کامل می‌رسند که تغییرات کمتری را در آن‌ها شاهد هستیم. تغییرات زیاد به جشنواره فیلم فجر آسیب می‌زند و بهتر است این جشنواره نیز به یک ثبات کامل برسد.

امینی خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم فجر مخلوطی از چند جشنواره است و این مسأله می‌تواند از جهاتی مثبت و از جهات دیگر امتیازاتی منفی برای یک جشنواره به حساب بیاید. در جشنواره‌های مهم و معتبر دنیا تعداد جوایز کمتر است تا رقابت بیشتر باشد ولی در جشنواره فجر به همه صنوف جایزه می‌دهند که این شکل جایزه دادن بیشتر مناسب آکادمی‌های سینمایی است چرا که قطعاً 5 یا 6 داور توانایی قضاوت در همه زمینه‌ها را ندارند و بهتر است برندگان این جوایز به صورت آکادمی توسط صنوف انتخاب شوند اما کمتر شدن جوایز در جشنواره فیلم فجر امکان‌پذیر نیست چرا که این تصمیم هر بار باعث اعتراض صنوف شده و در نهایت مسئولان جشنواره مجبور به حفظ جوایز در بخش‌های مختلف شدند.

این کارگردان در ادامه درباره اعتراضات به حضور فیلم «کشتارگاه» در بخش نگاه نو جشنواره فجر، گفت: فیلم «کشتارگاه» بر اساس قانون وزارت ارشاد اولین تجربه سینمایی من به حساب می‌آید. من برای ساخت فیلم‌های قبلی‌ام مجوز ویدئویی گرفتم و از آنجا که تهیه‌کننده خودم بودم، برای اکران برنامه‌ای نداشتم و نمی‌خواستم چندان درگیر جشنواره باشم اما فیلم «کشتارگاه» به سرمایه‌گذاری شخص دیگری ساخته شده و بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها بر عهده من نبوده که البته با توجه به بازیگران مطرحی که این فیلم ایفای نقش کرده‌اند، «کشتارگاه» از این جهت هم می‌تواند فیلم مناسبی برای اکران در سینماها باشد و به همین دلیل برای ساخت «کشتارگاه» پروانه سینمایی دریافت کردیم.

او افزود: با توجه به اینکه من با ساخت «کشتارگاه» برای اولین بار پروانه سینمایی دریافت کردم فیلمم در بخش نگاه نو پذیرفته شد ولی من به شخصه همانند همه افرادی که قرار گرفتن فیلم «کشتارگاه» در بخش نگاه نو برایشان عجیب بود، به این قانون اعتراض دارم. به نظر من این قانون باید اصلاح شود. با وجود اینکه من اولین پروانه ساخت سینمایی را برای این فیلم دریافت کردم می‌دانم که ساخت «کشتارگاه» اولین تجربه من نیست و پیش از این فیلم‌هایی ساخته‌ام که حتی در عرصه بین‌الملل نیز موفقیت‌هایی کسب کرده‌اند.

کارگردان فیلم «هندی و هرمز» تصریح کرد: دیگر جشن‌های سینمایی ما نیز از قانون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبعیت می‌کنند و به همین دلیل فیلم‌های من طی این سال‌ها در هیچ جشنی دیده نشدند و من هیچوقت اعتراضی نکردم. اگر منتقدان به حضور فیلم «کشتارگاه» در بخش نگاه نو معترض هستند این اعتراض را باید به قانون داشته باشند ولی نکته عجیب و جالب توجه این است که برخی اعتراض‌ها به من می‌شود و این در حالی است که من نیز به این قانون معترض هستم و کاری از دستم برنمی‌آید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز