رضا مولایی:

فیلمنامه «ملکاوان» از مهم ترین نقاط قوت این سریال است

۱۳۹۸/۱۱/۲۹ - ۰۴:۰۶:۰۰
کد خبر: ۹۶۵۶۸۰
فیلمنامه «ملکاوان» از مهم ترین نقاط قوت این سریال است
رضا مولایی بازیگر نقش کلیدی «وحید» در سریال «ملکاوان»، آماده بودن فیلمنامه سریال قبل از تصویربرداری و پرداخت دقیق و چندلایه شخصیت ها را از جمله نقاط قوت این اثر برشمرد که هم در بازی بازیگران و هم در دیده شدن این اثر نقش بسزایی دارد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ «وحید» سریال «ملکاوان» سال ۱۳۵۶ در تهران به دنیا آمده و فارغ‌التحصیل کارگردانی و بازیگری از مدرسه آزاد تئاتر با مدیریت حمید سمندریان در سال۱۳۷۴ است. بعد از حضور کوتاه در نمایش «دایره گچی قفقازی»، با ایفای نقش در نمایش «سه گانه وانیک» در سال ۱۳۸۴ جایزه «بازیگرسال» را از آن خود کرد. او علاوه بر بازیگری در زمینه کارگردانی تئاتر نیز فعال بوده و با فیلم «آن سوی رودخانه» به کارگردانی عباس احمدی مطلق در سال ۱۳۸۸ وارد سینما شد و سپس در فیلم سینمایی «سایه‌ها» نقش آفرینی کرد. سریال «فردا دیر است» به کارگردانی حسن فتحی در سال ۱۳۷۷ اولین حضور او در قاب تلویزیون است. از جمله آثار مهمی که وی در سال‌های فعالیت‌ هنری‌اش در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته می‌توان به فیلم‌سینمایی «سیانور»، سریال‌های «پرده نشین» به کارگردانی بهروز شعیبی و «ترور خاموش» به کارگردانی احمد معظمی اشاره کرد.

با توجه به این که «ترور خاموش» دیگر سریالی است که در سال جاری، با بازی و کارگردانی مشترک رضا مولایی و احمد معظمی به روی آنتن تلویزیون رفته، در گفت و گوی آی فیلم با وی، از مولایی درباره تاثیر همکاری قبلی در انتخاب او به عنوان ایفاگر نقش «وحید» در «ملکاوان» و پذیرش بازی سوال شد که پاسخ داد: قطعاً یکی از دلایل حضور کارگردان است. اما همیشه نقش برای من در اولویت است. خیلی مهم  است که در کار  کارگردانی که  دوستش دارم، قرار است چه نقشی را ایفا کنم. وقتی فیلمنامه «ملکاوان» را بعد از «ترور خاموش» به من تحویل دادند و آن را خواندم ، چون کل فیلمنامه آماده بود، خیلی  برایم هیجان انگیز بود.

وی ادامه داد: این که فیلمنامه «ملکاوان» از همان ابتدا آماده بود،  مخصوصاً در روزگاری که  معمولاً  تنها سه یا چهار قسمت فیلمنامه‌ها آماده است، اتفاق جالبی بود چون ما در این پروژه تقریباً فیلمنامه کامل را داشتیم.  نقشی که به من پیشنهاد شده بود هم نقش خیلی خوبی بود. من با آقای معظمی قبل از «ترور خاموش»  هم سابقه همکاری داشتم.  همین فیلمنامه و شناخت قبلی دلیل حضور من در این سریال است.

«وحید» یک شخصیت معماگونه و چند لایه در سریال «ملکاوان» است. مولایی با بیان این نکته خاطرنشان کرد: برای رسیدن به درک درستی از شخصیت های اینچنینی، فیلمنامه خیلی مهم است. مرجع اصلی هر بازیگر فیلمنامه است. وقتی فیلمنامه درست نوشته شده باشد و شخصیت‌پردازی درستی داشته باشد با راهنمایی‌های کارگردان و نویسنده و تلاشی که خود بازیگر برای رسیدن به  نقش می کند، این مسئله امکان پذیر می شود. من باید طوری این نقش را بازی می کردم که  ماجرای اصلی  لو نرود و پیچیدگی‌ها هم در ذهنیت تماشاگر باقی بماند، چون شخصیت «وحید» پیچیدگی‌های زیادی دارد.

به نظر مولایی نقش «وحید» می‌تواند یکی از نقش‌های ماندگار او باشد، زیرا فیلمنامه ملکاوان از مهم ترین نقاط قوت کار است: من این نقش را  خیلی دوست دارم. ولی ماندگاری یک نقش را مخاطب مشخص می‌کند. به هرحال برای این کار خیلی تلاش کردم. نه تنها برای این کار بلکه برای تمام نقش‌هایم تلاش می‌کنم. در اینجا باز هم برمی‌گردم به مسئله فیلمنامه خیلی خوب »ملکاوان» که باعث شده تمام نقش‌ها درست باشند. امیدوارم که کل کار ماندگار شود..

او در مورد ترجیحش در بازیگری، بین تئاتر، سینما و تلویزیون عنوان کرد: اولویت من کار خوب است. ولی از تئاتر نمی‌توانم جدا شوم. حس عجیبی در من ایجاد می‌کند. ولی در کل، نقش خوب و کار خوب برای من اولویت است. الان یک تئاتر روی صحنه دارم و یک فیلم هم در بخش هنر و تجربه به کارگردانی آقای محمدعلی سجادی در حال اکران دارم. سریال «ملکاوان» هم روی آنتن هست و جالب است که من هر سه تای این کارها را خیلی دوست دارم چون هر سه را خودم انتخاب کردم. من به هیچ کاری به دید کارمندی نگاه نمی‌کنم. به همین  دلیل کاری را انتخاب می‌کنم که دوست داشته باشم، با همه نقاط ضعف و قوتی که دارد.

با توجه به تفاوت‌های مدیوم تصویر و تئاتر، مولایی موفقیت یک بازیگر در یک اثر تصویری را الزاما تضمین کننده موفقیت او در صحنه تئاتر ندانسته و تاکید کرد: چنین چیزی نمی‌تواند اتفاق بیفتد. در کار تصویر تمام گروه باید خیلی منسجم باشد تا یک کار خوب از آب دربیاید. در تئاتر همه عوامل باید با هم هماهنگ باشند تا یک کار خوب روی صحنه برود ولی یک بازیگر در کار تصویر، خیلی نمی‌تواند همه عوامل را با خودش همسو کند و در مراحل چهارم یا پنجم اهمیت قرار می‌گیرد. تصویربردار، کارگردان، فیلمنامه و  تدوینگر  همه قبل از بازیگر هستند. اگر جایی نور یا تصویر یا تدوین اشتباه باشد، می‌تواند سبب شود که بازیگر اصلاً دیده نشود، حال آن که روی صحنه این مسئله وجود ندارد.

او ضافه کرد: مضافاً اینکه در کار تصویر، جای اشتباه وجود دارد و این مسئله خیلی ها را تنبل کرده. ولی یک بازیگر روی صحنه جای خطا ندارد و باید به شدت متمرکز باشد و همه چیز باید روی صحنه درست باشد و دل همه عوامل باید برای یک اجرای خوب در لحظه بتپد تا یک کار خوب روی صحنه برود. در سریال «ملکاوان» ما گروهی خوب داشتیم و بازخورد خوبی هم که در این چند قسمت پخش شده گرفتیم نتیجه همین مسئله است. کارگردانی خوب، تهیه‌کننده، تصویر و بازیگرها همه عوامل سر جای خود و خوب و همدل بودند.

بازیگر نقش «وحید» همچنین گفت: خیلی خوشحال می‌شوم که مردم «ملکاوان» را ببیند. چون برای این کار زحمت زیادی کشیده شده و کیفیت کار برای کارگردان آن بسیار مهم   بوده است. احمد معظمی همیشه با بازیگران گفت و گو می‌کند و ایده‌های جذاب زیادی دارد و به همین دلیل هم هست که دوست دارم با این کارگردان کار کنم. همچنین اگر تلاش محمد مصری‌پور، تهیه‌کننده سریال نبود، این کار اصلاً پیش نمی‌رفت. تصویربرداری این سریال، طراحی‌ها و بازی‌های همه دوستان نشان از زحمت فراوان برای این کار دارد. امیدوارم تماشاگران آی فیلم، این کار را دوست داشته باشند. چون لحظه به لحظه این سریال پرزحمت بود، معتقدم این قبیل کارها معمولاً دیده می‌شوند.

نظر شما