معرفی کتاب هفته؛

«گذری بر هند»، یکی از هوشمندانه‌ترین رمان‌های کنایه‌آمیز درباره سلطه انگلیس بر هند

۱۳۹۸/۱۲/۰۱ - ۰۵:۵۹:۰۰
کد خبر: ۹۶۶۵۲۸
«گذری بر هند»، یکی از هوشمندانه‌ترین رمان‌های کنایه‌آمیز درباره سلطه انگلیس بر هند
ادوارد مورگان فورستر رمان‌نویس، انشانویس و منتقد ادبی و اجتماعی انگلیسی است. شهرت او بیشتر برای نوشتن رمان‌هایی مانند «هواردز اند» (۱۹۱۰) و «گذری به هند» (۱۹۲۴) و همچنین نقدهایش است.

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، «گذری به هند» رمانی متشکل از سه بخش و 37 فصل از ادوارد مورگان فورستر است که در سال ۱۹۲۴ میلادی منتشر شد. فورستر در این رمان که در دوره سلطه انگلیس بر هند می‌گذرد به رابطه انگلیسی‌ها و هندی‌ها و نیز تلقی دو فرهنگ از جهان و انسان می‌پردازد. «گذری به هند» از مطرح‌ترین آثار فورستر می‌باشد. این رمان برنده چند جایزه شده‌است و نشریه گاردین آن را بهترین اثر فورستر معرفی کرده است و نیویورک تایمز نیز «گذری به هند» را یکی از هوشمندانه ترین و خوش ساخت ترین رمان های کنایه آمیز معاصر معرفی کرده است.

دیوید لین در سال ۱۹۸۴ فیلمی بر پایه این زمان ساخت و در گلدن گلاب موفق به کسب جایزه بهترین فیلم خارجی شد.

این رمان حاصل تجارب شخصی نویسنده در سفر به کشور هند است. زمان داستان سال‌های بین دو جنگ جهانی است و هند در این دوران هنوز مستعمره‌ انگلستان است. ماجرای رمان،  داستان  زندگی مرد جوان هندی مسلمانی به اسم عزیز است که پزشکی فارق التحصیل از انگلستان بوده و در بیمارستانی تحت سرپرستی ‌یک پزشک نظامی انگلیسی خدمت می کند. عزیز که همسرش را از دست داده صاحب سه فرزند است در شهر چاندراپور زندگی می‌کند. دکتر عزیز شخصیت فروتنی دارد و به راحتی با دیگران دوست می‌شود و بیش از منطق بر احساس خود تکیه می‌کند. اما با این حال از دام دردسر دور نمی ماند و زنی ادعا می‌کند که عزیز به او تجاوز کرده و... . 

«گذری به هند» با ترجمه حسن جوادی به فارسی نیز منتشر شده‌ است.

قسمت هایی از کتاب «گذری به هند» :

 ماجراجویی ها اتفاق می افتند، اما نه در زمان درست. زندگی، به ندرت، چیزهایی که می خواهیم را در زمانی که مناسب می دانیم، به ما میدهد. 

 بیشتر زندگی، آن قدر کسل کننده است که هیچ چیز درباره اش نمی توان گفت، و کتاب ها و حرف هایی که آن را جالب و جذاب می دانند، مجبورند به خاطر توجیه وجود خودشان، مبالغه کنند. 

 من با اختلاف ترجیح می دهم به جای فرزند، از خودم فکری به جای بگذارم. بقیه می توانند بچه داشته باشند.

نظر شما