نوروزنامه ۹۹/ وضعیت موسیقی در سالی که گذشت؛

سال ۹۹ برای گروه پالت سال شلوغی خواهد بود!

۱۳۹۹/۰۱/۱۰ - ۲۳:۵۲:۰۰
کد خبر: ۹۶۷۰۰۵
سال ۹۹ برای گروه پالت سال شلوغی خواهد بود!
امید نعمتی، خواننده گروه «پالت» که به تازگی بازیگری سینما و تلویزیون را با سریال «لیسانسه‌ها» و «فوق‌لیسانسه‌ها» و فیلم «دست‌انداز» تجربه کرده، در مورد فعالیت‌های گروه «پالت» در سال ۹۹ اظهار داشت: سال جدید برای گروه «پالت» و شخص من سال پرکاری خواهد بود و گروه «پالت» قرار است آلبوم جدیدی را بعد از عید نوروز روانه بازار کند.

امید نعمتی خواننده، در گفت و گو نوروزی با خبرنگار فرهنگ و هنر برنا در یک ارزیابی کلی درباره وضعیت موسیقی کشور در سال گذشته اظهار داشت: به نظر من در سال گذشته در کمیت موسیقی شاهد پیشرفت هایی بودیم. منظور از کمیت این است که تعداد افراد بیشتری مجوز گرفتند و افراد بیشتری توانستند با اجرای کنسرت روی صحنه بروند اما به عقیده من در کیفیت پیشرفتی حاصل نشده حتی در این مورد پسرفت هم وجود داشته است. 

او افزود: بی شک فضای موسیقی کشور بازتر شده اما فکر می کنم ارائه این فضا به افراد به صورت گزینشی است چرا که در سال گذشته آلبوم های درخشانی را سراغ دارم که نتوانستند مجوزهای لازم را به دلیل سلیقه افراد در وزارت فرهنگ و ارشاد کسب کنند و همچنین آلبوم هایی مجوز گرفتند که هیچ نشانی از موسیقی ندارند؛ در نتیجه تعداد زیادی خواننده داریم که به عنوان یک ستاره پاپ مشغول فعالیت هستند اما به  نظر من شباهتی به ستاره پاپ ندارند چرا که نه موسیقی را می‌شناسند و نه موسیقی پاپ کار می کنند قیافه و ظاهر آن ها هیچ شباهتی به ستاره پاپ ندارد و موسیقی پاپ ایران در وضعیت گیج و گنگی به سر می‌برد.

او در مورد میزان اثر گذاری موسیقی در حال و احوال مردم و جامعه بیان داشت: موسیقی و به طور کلی هنر می تواند زبانی برای بیان درد و مشکلات و همینطور مرهمی برای درد مردم باشد. قطعا موسیقی یک مرهمی است که انسان در طول تاریخ برای بهتر کردن حال خودش خلق کرده است. در تلخ ترین لحظات تاریخ، هنگام جنگ، رخداد پدیده های طبیعی و در تمامی لحظات سخت و دردناکی که انسان ها در طول تاریخ تجربه کردند؛ بدون شک هنر و موسیقی از میان همین دردها به وجود آمده است و فلاسفه معتقدند؛ هنر زمانی خلق می شود که انسان رنج کشیده باشد. معتقدم که هنر برای سرگرمی نیست و این عقیده را دارم که کنسرت نباید کنسل شود و کنسرت باید حرف دل مردم را به زبان آورد.

نعمتی در مورد تعدد خواننده و فرم در صنعت موسیقی کشور تاکید کرد و گفت: با این موضوع که همه بتوانند در عرصه موسیقی فعالیت داشته باشند مخالفتی ندارم؛ بدون شک این مسأله جزو حقوق اولیه هر کسی است، اینکه بتواند آواز بخواند، ساز بزند و یا کنسرت اجرا کند. اما ساختاری که پشت این موضوع تعدد خوانندگان وجود دارد سازنده نیست و در واقع یک سری تهیه کننده تعدادی خواننده را به شکل بیزینسی و اقتصادی به شهرت می‌رسانند و چند ماه از طریق این خوانندگان پول بدست می‌آورند و بعد از چند ماه با شخص دیگری کار می‌کنند و فکر می کنم این در شاُن آن خواننده یا موزیسین نیست. این وضعیت بسیار مخرب است؛ چرا که آن کسانی که این خوانندگان را معروف می کننده ایده های هنری ندارند و بیشتر به دنبال کسب سرمایه هستند و در نتیجه مخاطب می تواند با توجه به سلیقه خود موسیقی مدنظرش را انتخاب کند اما هنگامی یک انتخاب می تواند به درستی صورت گیرد که آگاهی هم به درستی تقسیم شده باشد بدین معنی که از کودکی به مردم موسیقی یاد دهیم ولی در کشور ما اینگونه نیست و زمانی که افراد سنشان بیشتر شود در اصل نمی دانند ویژگی یک موسیقی خوب چه چیزهایی است و بیشتر قصد دارند در لحظاتی با موسیقی خوشحال باشند و به نوعی چند ساعت خوشحالی یا احساساتشان را تخلیه کنند. اما در کشوری مانند سوئد که از کودکی به مخاطب آموزش موسیقی داده می شود آگاهانه موسیقی مورد علاقه خود را انتخاب می کند و اتفاقا در آن جا اگر کسی موسیقی بد بنوازد نمی تواند کنسرت برگزار کند چرا که کسی به کنسرت او نمی رود.

خواننده گروه «پالت» درباره برنامه های خود برای سال ۱۳۹۹ و انتشار آهنگ و آلبوم های جدید و کنسرت های خود در این سال بیان داشت: آلبوم جدید گروه «پالت» قرار است در سال ۱۳۹۹ منتشر شود و خودم هم آلبوم مشترکی را با همراهی مهیار علیزاده کار کردم و آن هم قرار است در این سال به بازار عرضه شود. سال ۹۹ قرار است سال شلوغ کاری برای من باشد و آلبوم ها در مرحله اخذ مجوز از وزارت ارشاد هستند؛ آهنگ ها درحال میکس و مستر هستند و امیدوارم آلبوم ها بعد از عید نوروز روانه بازار موسیقی شوند.

همچنین او درمورد آهنگ های این آلبوم ها اظهارداشت: از این آلبوم ها قرار است تک آهنگ هایی منتشر شود و همچنین تعدادی موزیک ویدیو برای آن‌ها ساخته‌ایم که به زودی خبر زمان انتشار آن ها را اعلام می کنیم.

این خواننده در پایان خاطرنشان کرد: من فکر می کنم گروه های موسیقی سنتی ما رسما نمی توانند کنسرت برگزار کنند به این دلیل که هیچ گونه حمایتی از آن ها صورت نمی گیرد پس تبلیغاتی نمی توانند داشته باشند و در نتیجه مخاطبی ندارند، کنسرت برای آن ها صرفه اقتصادی ندارد. به این صورت ممکن است موسیقی سنتی ما از بین برود و به عقیده من در موسیقی های ژانرهای دیگر هم فعالیت بسیار سخت است؛ به این دلیل که اجاره سالن ها گران شده و هزینه های گوناگونی برای برگزاری یک کنسرت وجود دارد و توصیه من برای مسئولین این است که از موسیقی جدی حمایت کنند و موسیقی جدی همانند میراث فرهنگی یک کشور است که باید از آن حمایت شود. اینگونه ممکن است مردم خوش اخلاق تری هم داشته باشیم؛ موسیقی روی رانندگی افراد، روی رفتار کردن آدم ها طی روز بایکدیگر تاثیر به سزایی دارد. به عقیده من این اشتباه است که به موسیقی نگاه سطحی داشته باشیم و سطحی نگاه کردن به موسیقی تاثیرات مخربی در جامعه خواهد داشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز