معرفی تازه ترین پژوهش معاونت برون مرزی صداوسیما؛

فعالیت «سمن» های غربی در افغانستان

۱۳۹۸/۱۲/۰۶ - ۱۵:۰۸:۲۶
کد خبر: ۹۶۹۶۱۱
در تازه ترین پژوهش انجام شده توسط واحد پژوهش های کاربردی معاونت برون مرزی رسانه ملی فعالیت «سمن» ها (ان جی او) های غربی در افغانستان زمینه ها ، ابعاد ، اهداف و تاثیرات فرهنگی آن ها مورد واکاوی و مطالعه قرار گرفته است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در انجام این پژوهش با هفده تن از کارشناسان برجسته ایرانی و افغانستانی مصاحبه شده و فعالیت چندین «سمن» غربی و آمریکایی در کابل و بعضی دیگر از شهرهای بزرگ افغانستان مورد بررسی قرار گرفته است. از جمله یافته های این پژوهش آن است که می توان انتظار داشت ابتدایی ترین هدف آن ها ارائه خدمات اولیه به مردم نیازمند است، اما نقش و کارکرد اصلی این «ان جی او» ها به شدت مورد اعتراض و نارضایتی نیروهای مستقل و غیرافغان است. این نارضایتی تا آن جا گسترش یافته که بسیاری از صاحب نظران ، اقدامات این نهادهای غربی را در قالب تهاجم فرهنگی و تغییر ساختار فرهنگی و دینی جامعه هدف و میزبان ارزیابی کرده اند و انجام این پروژه را بخشی از اشغالگری غرب به شیوه نرم افزاری و نوین برآورد کرده اند.

در پایان این پژوهش از نهادهای غیردولتی غربی فعال در افغانستان به عنوان ابزارهای جاسوسی کشورهای سلطه گر با هدف مداخله و جاسوسی در کشورهای میزبان و تضعیف باورها و سنت های دینی و اسلامی در افغانستان و کاهش روحیه مقاومت و بیگانه ستیزی افغان ها نام برده شده است.

پژوهش «فعالیت سمن های غربی در افغانستان زمینه ها و....» به اهتمام واحد پژوهش های کاربردی معاونت برون مرزی و به قلم پیرمحمد ملازهی نگارش یافته است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز