شهرام خرازی‌ها:

گویا پکیج اکران نوروز را برای نفروختن فیلم‌ها انتخاب کرده‌اند/ «درخت گردو» برای نوروز امسال فیلم مناسب‌تری بود

۱۳۹۸/۱۲/۱۱ - ۰۵:۱۱:۰۰
کد خبر: ۹۶۹۸۶۱
گویا پکیج اکران نوروز را برای نفروختن فیلم‌ها انتخاب کرده‌اند/ «درخت گردو» برای نوروز امسال فیلم مناسب‌تری بود
شهرام خرازی‌ها با نامناسب دانستن فیلم‌های انتخاب شده برای اکران نوروز از عجیب بودن انتخاب‌ها گفت و تأکید کرد گویا پکیج اکران نوروز را برای نفروختن فیلم‌ها انتخاب کرده‌اند.

شهرام خرازی‌ها، منتقد سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: معمولاً در ایام نوروز یک پکیج متنوع در ژانرهای مختلف برای تماشاگران تدارک دیده می‌شود که به نظر می‌آید با توجه به این موضوع انتخاب فیلم‌های نوروز امسال به خوبی صورت نگرفته است.

خرازی‌ها تصریح کرد: به جز فیلم سینمایی «خوب بد جلف: ارتش سری» باقی آثار مناسب نوروز نیستند. منظور من این نیست که فیلم‌های نوروز قطعاً باید کمدی باشند ما در سال‌های اخیر اکران فیلم‌های غیرکمدی موفقی در نوروز داشتیم، هر چند که  با توجه به جوی که در حال حاضر در جامعه با ویروس کرونا و تحریم‌های اقتصادی وجود دارد شاید فضای تلخ و لحن جدی برای نوروز چندان مناسب نباشد اما مردم دیگر مثل گذشته فقط به دنبال دیدن فیلم‌های کمدی در نوروز نیستند.

او افزود: مردم در نوروز به یک انرژی و شادی دوچندان نیاز دارند که همه فعالیت‌های فرهنگی هنری در ایجاد این جو می‌توانند کمک کنند که سینما نیز به خودی خود نقش مهمی در این بین ایفا می‌کند اما قطعاً با فیلم‌های انتخاب شده برای اکران نوروز این نیاز مهم پاسخ داده نمی‌شود و انتخاب‌ها برای اکران نوروز نسبت به سال‌های گذشته بسیار متفاوت است.

این منتقد در ادامه تصریح کرد: قطعاً نسبت به سال‌های گذشته گزینه‌های مناسب برای اکران نوروز کمتر بوده و اگر فیلم‌های سی‌وهشتمین جشنواره فجر را ملاک قرار دهیم تعداد فیلم‌های مناسب برای اکران نوروز بسیار کمتر از سال‌های قبل است اما با این شرایط قطعاً گزینه‌های بسیار بهتری نسبت به آثار انتخاب شده در بین همین آثار وجود دارد.

خرازی‌ها با تأکید بر کم‌فروش بودن فیلم‌های انتخاب شده، گفت: چینش فیلم‌ها به قدری نابخردانه صورت گرفته که مشخص است مغز متفکر اقتصادی پشت انتخاب‌ها نبوده و انتخاب‌ها به قدری بد صورت گرفته که گویا هدف نفروختن فیلم‌ها و ضربه زدن به گیشه سینماها بوده. اکران نوروزی همیشه یک فرصت باد آورده تبلیغاتی برای تهیه‌کننده‌ها بوده که بتوانند با سیل سرازیر شده از مخاطبان به سمت سینماها سال را با موفقیت در گیشه آغاز کنند اما عجیب است که این فرصت به این راحتی از دست رفته است و قطعاً با فیلم‌های انتخاب شده شاهد این سیل نخواهیم بود.

این منتقد در ادامه اظهاراتش تصریح کرد: همانطور که در تلویزیون با مشکل کنداکتورنویسی مواجه هستیم و گویا متخصصی در این زمینه نداریم یا نمی‌خواهیم از متخصصان استفاده کنیم، در چینش برنامه‌های اکران نیز هیچ تخصصی دیده نمی‌شود. ما با برنامه اکرانی بیمار و آفت‌زده روبرو هستیم که وضعیت بد خود را در اکران نوروز 99 نشان داد و پکیج انتخابی برای اکران نوروز در اوج آسیب‌پذیری است.

او در پایان افزود: از نظر من فیلم سینمایی «درخت گردو» با وجود اینکه فیلم بسیار تلخی است، برای اکران در نوروز امسال با توجه به جو و فضای جامعه انتخاب بسیار مناسب‌تری بود. این فیلم که مسأله‌اش حمله شیمیایی صدام به سردشت است با توجه به وضعیت امروز جامعه که درگیر اپیدمی کرونا شده می‌توانست گزینه مناسبی باشد چرا که درک موضوع مطرح شده در این شرایط بیشتر است و فیلم با وضعیت ما همانطور که تأکید کردم همخوانی بیشتری دارد و به نوعی در این شرایط جامعه را به همدلی در برابر فجایع دعوت می‌کند. به نظر من فیلم تلخ «درخت گردو» از فیلم‌هایی که برای اکران نوروز انتخاب شده‌اند بسیار اثر مناسب‌تری بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز