چرا فیلم‌های نیمه دوم سال در گیشه شکست می‌خورند؟

۱۳۹۸/۱۲/۱۰ - ۰۵:۵۴:۰۰
کد خبر: ۹۶۹۹۶۸
چرا فیلم‌های نیمه دوم سال در گیشه شکست می‌خورند؟
همواره طی سال‌های اخیر فیلم‌های اکران شده در نیمه دوم سال معمولاً با شکست در گیشه مواجه می‌شوند و به همین دلیل اکثر صاحبان آثار تلاش می‌کنند که فیلم‌هایشان در نیمه اول سال اکران شود و از طرفی همیشه برای اکران نوروزی حواشی بسیاری متوجه سینما می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، برای بررسی دلیل شکست فیلم‌های سینمایی در نیمه دوم سال و فیلم‌های مناسب برای اکران نوروزی با دو سینمادار قدیمی گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

نوروزی: نام بازیگران مطرح تضمینی برای موفقیت فیلم نیست/ حق انتخاب چندانی برای اکران نوروز وجود ندارد

سجاد نوروزی، مدیر سینما آزادی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، درباره شکست فیلم‌های چند ماه اخیر در گیشه، به خصوص فیلم سینمایی «مشت آخر» گفت: دیگر برای پر فروش شدن فیلم اسم بازیگران مطرح کافی نیست، مردم امروز فیلم‌های روز دنیا را به راحتی در خانه‌هایشان با بهترین کیفیت می‌بینند و سینمای ما در رقابت با سینمای جهان باید حرفی برای گفتن داشته باشد. مردم دیگر برای دیدن هر فیلمی هزینه نمی‌کنند و طبیعتاً فیلم‌هایی موفق هستند که بتوانند با نمونه‌های خارجی رقابت کنند.

نوروزی تصریح کرد: همه باید خود را به روز کنند و شکست در انتظار کسانی است که این به روزرسانی را جدی نگیرند. اگر فیلمی در سینمای ما شکست می‌خورد احتمالاً کیفیت لازم را برای جلب نظر مخاطب امروزی ندارد، حتی اگر آن فیلم با معیارهای دیروز بهترین فیلم باشد.

سجاد نوروزی درباره انتخاب فیلم‌های مناسب برای اکران نوروز گفت: تولیدات سینمای ما در سال‌های اخیر به نحوی است که حق انتخاب چندانی برای ما در گزینش آثار نمی‌گذارد و ما در بین چند اثر شاید چندان تفاوتی نداشته باشد که کدام یک از آنها در عید نوروز اکران می‌شود.

نوروزی تصریح کرد: بیش از هر چیز رقابت برای فیلمسازان است که فیلم‌شان در ایام نوروز اکران شود و احتمالاً فیلم‌شان فروش بیشتری داشته باشد. ما اگر بگوئیم فیلم‌های کمدی برای اکران نوروز مناسب هستند سبد قابل اعتنایی در اختیار ما نیست و همین شرایط برای سینمایی اجتماعی نیز وجود دارد.

او افزود: در یک شرایط ایده‌آل که تعداد آثار در بخش‌های مختلف به اندازه مطلوبی باشد قطعاً آثار ملی که وحدت و هویت ملی را مدنظر داشته باشند گزینه‌های مناسب‌تری هستند و در این بین چند کمدی مفرح و چند اثر اجتماعی که تلنگرهای مقطعی اجتماعی نیز در آن‌ها به چشم بخورد می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای اکران در ایام نوروز باشند.

سعیدی‌پور: فیلم‌های شش ماه اول سال شانس بیشتری در گیشه دارند/ برای اکران نوروز باید انواع سلایق را در نظر گرفت

رضا سعیدی‌پور، مدیر سابق سینما آزادی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: یک تصور عمومی در بین سینماگران وجود دارد که فیلم‌هایی که در شش ماه اول سال اکران شوند از شانس بیشتری برای فروش برخوردار هستند. به همین دلیل رقابت برای اکران در این زمان بسیار بیشتر از دیگر زمان‌هاست و معمولاً فیلم‌های خوب در نیمه اول سال اکران می‌شوند، همین مسأله باعث شده اکثر آثار باقیمانده در نیمه دوم با فروش چندان خوبی روبرو نیستند و اغلب شکست می‌خورند. 

سعیدی‌پور خاطرنشان کرد: البته چند فیلم موفق نیز در سال‌های اخیر داشتیم که در نیمه دوم سال اکران شدند که موفق‌ترین نمونه می‌تواند فیلم «مطرب» باشد، اثری که پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران شد. یکی از دلایل شکست فیلم‌های نیمه دوم سال همین مسأله است. این تصور که فیلم‌های نیمه دوم ضعیف‌تر هستند باعث می‌شود که حتی آثار خوب نیز در این بین کمتر دیده شوند.

مدیر سابق سینما آزادی در ادامه گفت: اگر این تصور اصلاح شود در نیمه دوم سال نیز شاهد فروش فیلم‌‌های سینمایی خواهیم بود. اصلی‌ترین دلیل کم شدن فروش فیلم‌ها در نیمه دوم در واقع مربوط به همین تصورات می‌شود و چندان به کیفیت فیلم‌ها مربوط نیست.

سعیدی‌پور درباره فیلم‌های مناسب برای اکران نوروزی، گفت: برای اکران نوروز قاعدتاً باید یک پکیج مناسب که انواع و اقسام سلایق را در بر بگیرد انتخاب کرد. در این پکیج فیلم‌های کمدی و جدی مختلفی باید وجود داشته باشد تا مخاطبان با هر سلیقه‌ای حق انتخاب داشته باشند.

سعیدی‌پور با اشاره به تولیدات اخیر سینمای ایران، گفت: چندین سال است که انتخاب‌ها به خوبی صورت می‌گیرد و در واقع آثار متنوعی برای اکران نوروز انتخاب می‌شوند. سیاست سازمان سینمایی درباره این موضوع بسیار مهم است، سازمان سینمایی در انتخاب آثار دخالتی ندارد و فیلم‌ها بر اساس شرایطی که دارند در زمان مناسب اکران می‌شوند.

او افزود: در صورتی که فیلم‌های متنوعی در برنامه اکران نوروز باشند می‌توان امیدوار بود فروش فیلم‌ها در سینماها بالا باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز