امیررضا نوری‌پرتو:

اکران نوروز امسال تحت‌الشعاع ویروس کرونا/ برنامه‌ریزی غلط در اکران دلیل شکست فیلم‌ها در گیشه

۱۳۹۸/۱۲/۱۱ - ۰۴:۵۹:۰۰
کد خبر: ۹۷۰۰۳۵
اکران نوروز امسال تحت‌الشعاع ویروس کرونا/ برنامه‌ریزی غلط در اکران دلیل شکست فیلم‌ها در گیشه
امیررضا نوری‌پرتو اکران نوروز امسال را تحت‌الشعاع شیوع ویروس کرونا دانست و تأکید کرد که قطعاً در صورت ادامه این وضعیت با ریزش شدید مخاطب مواجه خواهیم بود.

امیررضا نوری‌پرتو، منتقد سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: پیش و پس از انقلاب اکران نوروز و عید فطر برای تهیه‌کننده‌ها بسیار مهم بود و برای گرفتن اکران نوروزی رقابتی سخت وجود داشت، این رقابت همچنان وجود دارد اما در یک دهه اخیر وضعیت کمی تغییر کرده است.

نوری‌پرتو تصریح کرد: همچنان برای پخش‌کننده‌ها و تهیه‌کننده‌ها فیلم‌های کمدی اهمیت بیشتری دارند و با توجه به اینکه ماه رمضان به ایام نوروز نزدیک شده است تهیه‌کننده‌ها می‌دانند که فیلمشان قبل از نوروز اکران را آغاز می‌کند و شانس اکران سه ماهه دارد. به همین دلیل رقابت همچنان به شکل عجیبی وجود دارد.

او افزود: بسیاری از فیلمسازان و صاحبان آثار در تلاش هستند که فیلم‌شان در چهار ماه اول سال اکران شود و پس از ماه چهارم تقریباً میل و رغبت برای اکران فیلم کمتر می‌شود. در سالی که گذشت این وضعیت بیشتر به چشم می‌خورد چرا که به دلیل وقایع آبان و دی اکران خیلی مرده‌ای را در این دو فصل شاهد بودیم.

این منتقد در ادامه گفت: در ترکیب‌بندی اکران سال 98 مشکلات بسیاری وجود داشت و این مشکلات باعث شد تا فیلم‌های مدعی چون «دختر شیطان» و «زهر مار» نتوانند در گیشه موفقیت چندانی کسب کنند. به نظر می‌رسد تجربیات سال گذشته سینماگران و مسئولان اکران را به نتایجی رسانده که در نوروز سال 99 ترکیب اکران را خیلی کمدی محور نکرده‌اند و با توجه به ترکیب جدیدی که دیده می‌شود نمی‌شود پیش‌بینی دقیقی از میزان فروش فیلم‌ها داشت.

او در ادامه گفت: در سال‌های 95 و 98 دو فیلم «ابد و یک روز» و «متری شیش‌ونیم» با وجود اینکه آثار کمدی نبودند با اکران در نوروز جزو فیلم‌های پرفروش سال شدند و با توجه به حال و هوای فیلم «شنای پروانه» و نقدهای مثبتی که بر این فیلم نوشته است احتمال می‌رود که هر چند «شنای پروانه» با محدودیت سنی اکران می‌شود، از این فیلم نیز استقبال صورت گیرد.

نوری‌پرتو تأکید کرد: نباید فراموش کنیم امسال اکران نوروزی تحت‌الشعاع شیوع ویروس کروناست و حتی شاید تعطیلی سینماها به ایام نوروز کشیده شود و اگر شیوع این بیماری ادامه داشته باشد و تعطیلی سینماها را شاهد نباشیم قطعاً با ریزش مخاطب مواجه خواهیم بود. در شرایطی عادی بدون شک «خوب بد جلف: ارتش سری» و «شنای پروانه» از شانس بیشتری برخورددار هستند.

این منتقد در پایان اظهار داشت: امیدوارم هر چه زودتر وضعیت کشور به حالت عادی برگردد و شیوع ویروس کرونا نیز کنترل شود. امسال اگر فیلم‌های جشنواره فجر را ملاک قرار دهیم باید بگویم که برای اکران سال آینده نمی‌تواند وضعیت اقتصادی خوبی را پیش‌بینی کرد اما همه می‌دانیم که وضعیت اقتصادی فیلم‌ها و سینمای ما به فروش در گیشه مربوط نمی‌شود و بسیاری از فیلم‌ها پیش از ساخت هزینه‌شان تأمین می‌شود. بسیاری از سینماداران و پخش‌کننده‌ها به فیلم‌ها راه نیافته به جشنواره امید دارند که هنوز نمی‌توان تحلیلی درباره آن‌ها داشت. سال گذشته دلیل شکست بسیاری از فیلم‌های سینمایی در گیشه، برنامه‌ریزی غلط در اکران بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز