سعید مستغاثی:

فیلم‌های خارجی گزینه‌های مناسب‌تری برای اکران نوروز هستند

۱۳۹۸/۱۲/۱۲ - ۱۵:۵۵:۰۶
کد خبر: ۹۷۱۱۸۵
فیلم‌های خارجی گزینه‌های مناسب‌تری برای اکران نوروز هستند
سعید مستغاثی با نامناسب دانستن اکثر آثار سینمایی آماده اکران، تأکید کرد که فیلم‌های خارجی برای اکران نوروز گزینه‌های مناسب‌تری هستند.

سعید مستغاثی، منتقد سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: متأسفانه انتخاب فیلم‌های اکران نوروز هیچ ربطی به مخاطب‌شناسی ندارد و تنها مسأله‌ای که در انتخاب فیلم‌ها تأثیرگذار است لابی و ارتباط یک سری افراد با کمیسیون اکران و وزارت فرهنگ و ارشاد است.

مستغاثی تصریح کرد: به همین دلیل بررسی این موضوع که فیلم‌های انتخاب شده برای اکران نوروز به لحاظ مخاطب‌شناسی چقدر آثار مناسبی هستند کاری بیهوده است چرا که مخاطب در این انتخاب‌ها حتی ذره‌ای در نظر گرفته نمی‌شود و همانطور که تأکید کردم تنها لابی و ارتباط افراد است که تعیین‌کننده و تأثیرگذار است.

او افزود: فیلم‌هایی که در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر دیدیم عمدتاً فیلم‌هایی زیر خط استاندارد سینما و ناامیدکننده بودند، آثاری که اکثراً آن‌ها را می‌توان یأس‌آور و چرک‌نما دانست. معدود فیلم‌هایی که شاید برای اکران عمومی کمترین امیدی به آن‌ها وجود داشته باشد نیز اکثراً کمدی‌های سخیف و مبتذلی هستند که ارزش یک بار دیدن هم ندارند. به همین دلیل در سال جاری انتخاب فیلم‌ها در شرایطی صورت گرفت که حق انتخاب بسیار کم بود و در واقع موجودی کمتری در دسترس مسئولان تصمیم‌گیرنده قرار داشت.

این منتقد در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: به نظر من در این شرایط اکران فیلم‌های خارجی انتخاب بسیار بهتری است. مسئولان اگر به جای انتخاب فیلم‌های ایرانی چند اثر خارجی را برای اکران در نظر می‌گرفتند قطعاً شاهد اکران بهتری بودیم. در جشنواره سی‌وهشتم به غیر از 5 یا 6 فیلم قابل بحث دیگر هیچ فیلم خوبی که بتوان برای اکران به آن‌ها امیدوار بود وجود نداشت.

مستغاثی در پایان تصریح کرد: گیشه سینما‌های کشور سال‌هاست که با مشکلات بسیاری روبرو است و تنها 5 یا 6 درصد مردم کشور به سینما می‌روند. در این شرایط نمی‌شود با فروش‌های میلیاردی که با بلیت‌های گران و مخاطب یک یا دو میلیون نفری احساس غرور و افتخار داشت. پول‌هایی که در سینمای ایران از راه‌های غلط هزینه می‌شود و امورات برخی افراد را می‌گذراند شرایطی را ایجاد کرده که معضل اکران از مسائل چندم سینما به حساب می‌آید.

نظر شما