گفت وگوی هفته با مسعود بهبهانی‌نیا:

در شبکه نمایش خانگی شاهد افت کیفیت در آثار هستیم / فضای بازتر برای پرداختن به موضوعات مختلف عامل موفقیت این رسانه است

۱۳۹۹/۰۳/۱۷ - ۱۰:۵۸:۰۰
کد خبر: ۹۷۱۲۸۹
در شبکه نمایش خانگی شاهد افت کیفیت در آثار هستیم / فضای بازتر برای پرداختن به موضوعات مختلف عامل موفقیت این رسانه است
مسعود بهبهانی‌نیا فضای بازتر شبکه نمایش خانگی را عامل موفقیت این رسانه دانسته و تأکید کرد که در شبکه نمایش خانگی شاهد افت کیفیت در آثار بوده‌ایم.

مسعود بهبهانی‌نیا فیلمنامه‌نویس تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: برخی هنرمندان با تجربه که آثار موفقی در تلویزیون داشته‌اند امروز از رسانه ملی به شبکه نمایش خانگی و سینما کوچ کرده‌اند. یکی از اصلی‌ترین دلایل این کوچ به محدودیت‌های بسیاری برمی‌گردد که در تلویزیون وجود دارد و در سینما و شبکه نمایش خانگی فضا برای پرداختن به سوژه‌های مختلف بیشتر است و البته بودجه مناسب‌تری نیز در اختیار سازندگان آثار قرار می‌گیرد.

بهبهانی‌نیا خاطرنشان کرد: آثار خارج از تلویزیون به دلیل فضای بازتر و نظارت کمتری که وجود دارد از جلوه‌های تصویری بهتری برای مخاطبان عام بهره می‌برند که می‌تواند در جلب نظرشان موفق عمل کرده و در نتیجه توجهات را به خود جلب کند. به نوعی دست تولیدکنندگان خارج از تلویزیون بازتر است و آن‌ها در شرایط بهتری می‌توانند به ایده‌های خود بپردازند.

او افزود: البته در بین آثار شبکه نمایش خانگی نیز شاهد افت کیفیت هستیم. پس از سریال موفقی چون «شهرزاد» تعداد آثار با کیفیت و جذابی که بتوانند از هر لحاظ قابل دفاع باشند بسیار کم بوده یا حتی اصلاً اثری قابل دفاع ندیده‌ایم و آثار شبکه نمایش خانگی معمولاً با بهره‌ بردن از فضای باز این رسانه فقط از جاذبه‌های تصویری و عبور از خطوط قرمز برای جلب نظر مخاطب استفاده کرده‌اند و تنها ملاکشان برای ساخته شدن موفقیت در فروش است.

فیلمنامه‌نویس مجموعه تلویزیونی «خاک سرخ» در ادامه گفت: آثار ساخته شده در شبکه نمایش خانگی معمولاً فضایی دارند که برای مخاطبان جوان مناسب هستند و دختر و پسرهای جوان بیشتر به دلیل پرداخت‌های واضح‌تر این سریال‌ها بر موضوعات روز به آن‌ها علاقه دارند و تلویزیون به دلیل محدودیتی که دست و پای فیلمنامه‌نویس و کارگردان را بسته نمی‌تواند از چنین امتیازی برخوردار باشد. به نظر من بهتر است تلویزیون محدودیت‌های خود را کنار بگذارد. جامعه ما در حال توسعه و گذار است و ما شاهد تغییرات عمده و سریعی هستیم که به صورت فشرده اتفاق می‌افتد؛ در این شرایط غیر قابل انعطاف بودن انتخاب مناسب و درستی نیست.

این فیلمنامه‌نویس در ادامه اظهاراتش با اشاره به پیشرفت تکنولوژی و پر رنگ‌تر شدن فضای مجازی در جامعه، گفت: ما شاهد رشد و گسترش اطلاع‌رسانی هستیم. آگاهی مردم نسبت به گذشته بیشتر شده و دسترسی به اخبار راحت‌تر است اما تلویزیون نسبت به گذشته محدودتر شده و به جای همراه شدن با این فضا، به دلیل ملاحظاتی که دارد و همواره تحت فشار گروه‌ها و جناح‌ها قرار گرفته از آن دور شده است و از آنجا که دیدن تلویزیون هزینه‌ای برای مردم ندارد همچنان مخاطبان خود را تا حدی دارد. از طرفی آثار شبکه نمایش خانگی نیز کم‌کم به سمت سریال‌های ترکیه‌ای شبکه‌های ماهواره‌ای رفته‌اند که فیلمنامه‌، کارگردانی و بازی‌هایشان بسیار بی کیفیت و ضعیف است.

او افزود: اگر تلویزیون برای بلندمدت برنامه‌ریزی داشت و شتاب‌زدگی‌ها کمتر بود، ما شاهد تصمیم‌گیری‌های درست‌تری بودیم. به عنوان مثال تلویزیون در پرداختن به موضوعات دفاع مقدس و انقلاب حساسیت‌هایی دارد که باعث شده امکان پرداختن به این موضوعات از مناظر مختلف امکانپذیر نباشد و به جای بالا رفتن کیفیت آثار شاهد نزول کیفیت باشیم. تلویزیون طی سال‌های اخیر همواره از مشکلات بودجه، مهاجرت هنرمندان و فضای بسته‌ای که دارد آسیب دیده و تنها چاره‌اش این است که رسانه ملی بتواند در بلند مدت از مصرف کننده به سمت تولید‌کننده بودن برود و درآمدزایی داشته باشد. کسب درآمد و فعال شدن بخش خصوصی در تلویزیون می‌تواند چاره‌ساز باشد و پرداختن به موضوعات در فضای بازتر می‌تواند همراهی دوباره هنرمندان کوچ کرده را به همراه داشته باشد.

نظر شما
پرونده ویژه