نوروزنامه ۹۹/ وضعیت گریم در سالی که گذشت؛

گریم در کنار موسیقی، طراحی صحنه، لباس و... می‌تواند جذابیت یک فیلم را افزایش دهد!/ بسیاری گریم را از دریچه آرایش می‌بینند!

۱۳۹۹/۰۱/۱۰ - ۰۰:۰۱:۰۱
کد خبر: ۹۷۲۱۴۲
گریم در کنار موسیقی، طراحی صحنه، لباس و... می‌تواند جذابیت یک فیلم را افزایش دهد!/ بسیاری  گریم را از دریچه آرایش می‌بینند!
عبدالله اسکندری بی تردید یکی از وزنه های گریم و طراحی چهره پردازی در سینما و تلویزیون این مملکت است که جدا از شاگردان به نام و تاثیرگذار در این حوزه، آثار ماندگاری نیز در کارنامه حرفه ای او دیده می شود. از سریال «امام علی(ع)» تا فیلم سینمایی « آدم برفی» نشان از این دارد که او در ژانرهای مختلف، گریم را می شناسد و در این عرصه هنرمندی صاحب سبک، خلاق با ایده های ناب است. او در گفت و گوی نوروزی با خبرگزاری برنا از حال و احوال این هنر مهم و موثر می گوید.

عبدالله اسکندری، چهره‌پرداز سینما و تلویزیون، در گفت‌وگوی نوروزی با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا درباره وضعیت گریم فیلم‌های جشنواره فجر و تاثیر آن بر فیلم و کار بازیگران اظهار داشت: تکنولوژی دائم درحال به روز شدن است و علاقه مندان می توانند از آن بیشتر استفاده کنند. امروزه ارتباط با یک گریمور ورزیده بسیار نزدیک شده و هرچقدر این نزدیکی بیشتر شود، تجربه و دانش گریمورهای جوان بالاتر می رود.

او در پاسخ به این سوال که وضعیت حرفه چهره‌پردازی در سال 98 به چه شکلی بود؛ گفت: چهره‌پردازی می تواند بخشی از جذابیت فیلم و عامل جلب تماشاگر باشد. اگر از آن در فیلم یا سریال درست استفاده شود و در فیلمنامه نوشته شود می تواند گوشه ای از جذابیت فیلم را بگیرد که این به هوشمندی فیلمنامه نویس و کارگردان باز می گردد. گریم در کنار موزیک، طراحی صحنه، لباس و... می تواند جذابیت یک فیلم را افزون کند.

اسکندری در ارتباط با تفاوت گریم در سریال‌های تلویزیونی با سریال های شبکه نمایش خانگی بیان داشت: در تولید و ساخت سریال‌های شبکه نمایش خانگی مبحث سرمایه‌گذاری مدنظر است و بیشتر به جنبه بیزینسی آن اهمیت داده می شود تا این موضوع که دکور، گریمور و طراحی لباس درستی داشته باشد. در روزهایی که سریال هایی مانند شهرزاد، شاهگوش و... ساخته شد به گریم برای جذابیت سریال اهمیت بالایی می دادند اما الان این جذابیت‌ها جای خود را به این موضوع که هزینه‌های سنگینی بابت لباس، دکور و گریم نپردازیم، داده‌اند.

چهره‌پرداز سریال «مختارنامه» درمورد وضعیت گریم گویندگان خبر و مجریان برنامه های تلویزیونی گفت: بسیاری از افراد گریم را از دریچه آرایش می بینند درصورتی که این دو مقوله متفاوت است. یک زمانی شخصی خود را آرایش می کند که به آن گریم نمی گویند. گریم به معنای تصحیحی است که به کمک صورت می آید تا قسمت هایی از آن که نامطبوع است پنهان شود و قسمت های خوب، زیبا و مطبوع بیشتر نشان داده شود.

او ادامه داد: اگر به واژه گریم فکر کنید به غیر از شخصیت سازی‌ها در اصلاح صورت، بالطبع معایب را از بین می برد و زیبایی های صورت را نمایان می کند اما در آرایش برای اینکه جلب توجه کنند از انواع رنگ ها همانند سایه های چشم، رژگونه رژلب استفاده می کنند. به عقیده من گوینده به داشتن یک صورت مطبوع نیاز دارد که آن هم کار گریم است. اگر گریمور به شغل خود مسلط باشد گریمی را برای گویندگان استفاده می کند که چهره برای تماشاگران خسته کننده نشود.

نظر شما