در برنامه مدرسه ایران بررسی شد؛

آیا فناوری آموزشی به نبرد کرونا می‌رود؟

۱۳۹۸/۱۲/۱۴ - ۱۴:۰۴:۱۹
کد خبر: ۹۷۳۳۳۸
شانزدهمین قسمت برنامه مدرسه ایران، سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۹۸، به موضوع تعطیلی مدارس به علت بیماری کرونا و نقش فناوری آموزشی در جبران عقب‌ماندگی تحصیلی دانش‌آموزان پرداخت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در این برنامه «دکتر مهدی واحدی»، عضو هیئت علمی گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) و سردبیر ماهنامه رشد فناوری آموزشی با اشاره به ظرفیت‌های آموزش از راه دور و آموزش مجازی، فراگیر کردن این بخش از فناوری آموزشی را در شرایط اضطراری ناگزیر دانست؛ اما انتظارات غلوآمیز منتشر شده در رسانه ها درباره‌ی کارآمدی و اثربخشی آموزش از راه دور را محل ابهام دانست. وی تأکید کرد که بهترین شرایط برای تحقق تربیت در شیوه‌های حضوری امکان پذیر است که کنش و واکنش‌های مربی و متربی را میسر می کند. اما در آموزش از راه دور معمولا «دانستن» محقق می شود و تغییر نگرش‌ها و بینش ها به سختی حاصل می شود. لذا نمی توان فقط به آموزش از راه دور اکتفا کرد و ادامه‌ی تعطیلی مدارس حتی با فرض اجرای تمام و کمال آموزش مجازی می‌تواند زیان‌بار باشد.

همچنین در این گفتگو، «دکتر سید حسین حسینی» مدرس دانشگاه و پژوهشگر پویایی‌شناسی سیستم‌ها، درباره جایگاه آموزش الکترونیکی در نظام‌های آموزشی دنیا متذکر شد که تمامی آموزش و پرورش‌های پیشرو به سمت استفاده کردن از فناوری‌های دیجیتال رفته‌اند و در کشور ما این موضوع به برخی فعالیت‌های نمایشی محدود شده است. وی علت پا نگرفتن صنعت آموزش الکترونیکی ایران را عدم نگاه سیستمی به این صنعت دانست و مواردی مثل سیاستگذاری نادرست، عدم بازارسازی مناسب و توزیع ناقص محصولات آموزش الکترونیکی را از جمله مشکلات این صنعت دانست.

در این برنامه گزارشی از یکی از شرکت‌های فعال در فناوری آموزشی که در این روزها، به شدت مشغول فعالیت است پخش شد. همچنین گزارشی از فعالیت‌های یک معلم خاص و توانمند پخش شد که با ضبط فیلم‌های آموزشی، دانش آموزانش را در روزهای تعطیلی مدارس تنها نگذاشته است.

برنامه مدرسه ایران کاری از گروه اجتماعی شبکه چهار سیما به تهیه کنندگی حمید اسکندری و سردبیری حسین غفاری است که هر سه‌شنبه ساعت ۲۱ از این شبکه پخش می‌شود. بازپخش این برنامه صبح چهارشنبه ساعت ۱۰ خواهد بود. همچنین شبکه امید نیز چهارشنبه‌ها ساعت ۱۶ این برنامه را بازپخش می‌کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز